Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1]

Ten artykuł ma 4 strony:

Jeep Cherokee XJ – prawdziwy SUV i terenówka w jednym

Jeżeli waszym priorytetem jest jazda po szosie, ale od czasu do czasu chcielibyście zasmakować błota, nie ma lepszego wyboru od Jeepa Cherokee XJ. Jest zaskakująco tani i wygodny, a wyposażenie obejmuje więcej niż we wszystkich tu opisanych modelach razem wzięte. Jeżeli chcecie SUV-a na co dzień i terenówki na weekend, nie znajdziecie niczego lepszego za te pieniądze.

Sprawne auto kupicie za mniej niż 10 000 zł lub za 25 000 zł w stanie bardzo dobrym. Koszty napraw są niskie, XJ odznacza się dużą niezawodnością i wytrzymałością, jeżeli pod maską nie pracuje diesel. Rynek akcesoriów jest bardzo bogato rozwinięty, podobnie jak sieć serwisów niezależnych, a do tego macie prawdziwą legendę – Jeepa. Jesteście z automatu mile widziani na wszelkich zlotach — byle nie Land Rovera. Jeszcze jedno — nie trzeba nikomu tłumaczyć, że ten dżip to nie Jeep.

Samochód świetnie spisuje się na co dzień, zwłaszcza gdy ma automatyczną skrzynię biegów – standard w 4.0. Kompaktowe rozmiary ułatwiają jazdę po mieście, a kabina oferuje wystarczającą przestrzeń dla pary i dwójki dzieci. Do bagażnika wrzucicie wózek, ale musi się tu zmieścić jeszcze koło zapasowe – fabryczne miejsce – oraz zbiornik na gaz, bo jedyną poważną wadą modelu jest wysokie zużycie paliwa.

Niestety to za sprawą braku normalnych silników wysokoprężnych. Te należy omijać szerokim łukiem. Wybór ogranicza się do benzynowego czterocylindrowca 2.5 i sześciocylindrowca 4.0. Większy zapewnia lepsze osiągi za sprawą mocy 170–190 KM, natomiast mniejszy nawet dwa razy niższe spalanie, mieszczące się w 15 l/100 km.

Jeep Cherokee XJ – na dobry początek [używana terenówka]

Napisałem już wszystko, co miałem do przekazania o podstawach terenowych i zasadach kupowania terenówki. Czas przyjrzeć się najciekawszym modelom…

W terenie budzi się drugie oblicze auta. Dwa sztywne mosty, reduktor, sprawny napęd i mocny silnik czynią z Cherokee XJ prawdziwą bestię. Jest lekki i zwinny. Z modyfikacjami nie warto przesadzać, bo można wpaść w karuzelę kosztów. Najlepiej pozostać przy fabrycznym lub nieznacznie większym rozmiarze opon typu AT. Warto delikatnie podnieść zawieszenie – to na początek wystarczy.

Zobacz również: Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant

  • Najlepiej kupić: odmianę 4.0 z pięciodrzwiowym nadwoziem i automatyczną skrzynią biegów. Im młodszy rocznik tym lepszy stan i wyposażenie, ale im starszy tym bardziej nabiera wartości.
  • Tego unikaj: Diesli

Plusy:

  • Bardzo dobra terenówka do jazdy na co dzień, po asfalcie
  • Bardzo dobra terenówka do jazdy w terenie
  • Znakomite osiągi wersji 4.0
  • Bogate wyposażenie
  • Bardzo niskie ceny w stosunku do stanu technicznego
  • Stosunkowo niskie koszty napraw
  • Ogromny wybór akcesoriów i wyspecjalizowanych warsztatów
  • Marka kultowa

Minusy:

  • Brak silnika Diesla, który można polecić
  • Wysokie spalanie wersji 4.0 i słabe osiągi 2.5
  • Po zamontowaniu dużego zbiornika na gaz brakuje bagażnika – koło zapasowe w kabinie

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4 Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego Używany Peugeot 3008 [2009-2016] - poradnik kupującego Jak sprawdzić czy używane auto jest bezwypadkowe? Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje