Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego

Ten artykuł ma 4 strony:

Silniki w Subaru Legacy IV

W Subaru nie znajdziemy ani jednego silnika rzędowego – wszystkie to charakterystyczne dla marki boxery. Najmniejszy i najsłabszy o pojemności 2 litrów rozwija moc 138 KM, a po liftingu w 2007 roku 150 KM. Większy 2.5 w wersji wolnossącej osiąga 165 KM do liftingu i 173 KM po liftingu, a w doładowanej GT 250 KM. Topowym benzyniakiem jest 3-litrowy, sześciocylindrowy boxer o mocy 245 KM. Stosowano również doładowane 2-litrówki na różnych rynkach, ale tu wymieniamy tylko te, które można znaleźć u nas.

Pod maską tylko boxery, a ten jest największy - ma 3 litry pojemności.

Uzupełnieniem gamy silników benzynowych był pierwszy diesel marki Subaru oznaczony jako 2.0D, którego użyto po raz pierwszy właśnie w tym modelu w 2008 roku. Rozwija 150 KM mocy. Japoński producent zaliczył w nim jakościową wpadkę w postaci pękania wału korbowego, ale na szczęście nie w Legacy. Są jednak inne problemy.

Który silnik wybrać do Subaru Legacy IV?

Jeżeli chcecie jeździć tanio wybierzcie diesla i liczcie na szczęście. Jeżeli ono wam nie sprzyja omijajcie go szerokim łukiem. Motor ten nie był od początku dopracowaną konstrukcją i w Legacy miał jedną wadę – osiowy luz na wale korbowym. Naprawiano to w ramach akcji serwisowej. Jeżeli interesujący was egzemplarz jest po takiej naprawie to dobrze. Jeżeli nie, ryzyko poważnej awarii jest duże.

To nie jedyna dolegliwość silnika 2.0D. Duży moment obrotowy 350 Nm i znakomita trakcja potrafią bardzo szybko wykończyć tarczę sprzęgła. To również było problemem niedługo po pojawieniu się silnika na rynku. Niektórzy musieli wymieniać sprzęgło po przejechaniu 20 tys. km.

Wnętrze jest przestronne, ale bagażniki małe. Zarówno w sedanie jak i kombi

Subaru wyjaśniało, że to przez nieumiejętność obchodzenia się z dieslem, do którego wieloletni klienci marki nie byli przyzwyczajeni. Jest w tym trochę prawdy, ale powinno się to przewidzieć. W praktyce sprzęgło może wytrzymać znacznie dłużej pod warunkiem jego łagodnego traktowania. To samo dotyczy koła dwumasowego.

Problemy w dieslu będą sprawiały także inne obszary, które zawsze w takich jednostkach są newralgiczne – filtr DPF i zawór EGR. Niestety poważniejsze naprawy jak wymiana układu wtryskowego czy turbosprężarki są bardzo drogie, dlatego ogólnie radzimy tego silnika unikać.

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Kokpit nie zachwyca, ale jest poukładany

Co więc wybrać, żeby było tanio? Są dwie drogi – benzynowa 2-litrówka o mocy 150 KM i spokojna, ekonomiczna jazda na benzynie lub 2,5 litra i montaż instalacji LPG.

Dlaczego do 2.0 nie polecamy gazu? Ponieważ wyłączając odmianę 138 KM motor ten będzie wymagał regulacji zaworów i odbywa się to poprzez wymianę szklanek, a nierzadko trzeba wyjąć silnik. Tym samym koszt montażu LPG się nie zwróci lub poprzez zaniechanie tych czynności zniszczycie motor.

To w zasadzie koniec wad tego silnika, który można uznać za najmniej problematyczny i najbardziej ekonomiczny w eksploatacji. Zużycie paliwa rzędu 10–12 l/100 km łatwo osiągnąć. Jeżeli dochodzi do jakichś drobnych awarii to najczęściej do zabrudzenia przepustnicy i zaworu EGR.

Motor 2.5 do zagazowania nadaje się lepiej ponieważ ma śrubową regulację luzów zaworowych, nie trzeba go wyjmować i jest bardziej odporny na to paliwo. Niestety ma też kilka typowych usterek, które zdarzają się częściej przy korzystaniu z LPG. Jedną z najczęściej występujących jest wypalenie uszczelek pod głowicami, ale dotyczy to głównie aut ostro eksploatowanych.

Eleganckie kombi jest bardziej praktyczne, lecz z bagażnikiem o pojemności 459 litrów należy je traktować jak kompaktowe. Przynajmniej dobrze wygląda.

Ze względu na dwie głowice, naprawa nie należy do tanich. Fachowo wykonana usługa z częściami to około 2500 zł. Pierwszym objawem awarii są wycieki oleju. Swoją drogą silnik lubi go trochę wypić gdy jest przyciśnięty. Ważne by pilnować stanu. W samochodach na LPG dość często wypalają się sondy lambda. Jeżeli zamierzacie jeździć na gazie, korzystajcie z dobrych warsztatów i wysokiej klasy instalacji oraz pilnujcie regulacji zaworów.

Doładowana wersja silnika 2.5 T pojawia się na rynku rzadko, a samochody pochodzą zza Oceanu. Radzimy pomimo świetnych osiągów odpuścić temat, ponieważ Subaru nie przygotowało tej jednostki najlepiej do pracy pod wysokim obciążeniem. Zdarzają się poważne awarie, w tym pękające tłoki.

Największą zaletą Legacy na tle innych aut są doskonałe właściwości jezdne.

Jeżeli szukacie możliwie najlepszych osiągów polecamy motor 3.0. Brzmi cudownie i ma niewiele gorsze osiągi od 2.5 T, a nie jest wadliwy. Jedynym mankamentem może być drogi serwis i wysokie zużycie paliwa, które z łatwością przekracza 15 l/100 km. Niestety silnik nie bardzo nadaje się do współpracy z instalacją gazową.

Naszym zdaniem to jednak najlepszy wybór w tym modelu, choć okupiony wysokim spalaniem. Oszczędnym polecamy łagodną eksploatację na gazie wersji 2.5 z automatem. Można też postawić na starsze 2.0, choć tu nie należy się spodziewać dobrych osiągów. Motor ten ma także inną wadę niezwiązaną bezpośrednio z nim samym.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4 Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego Używany Peugeot 3008 [2009-2016] - poradnik kupującego Jak sprawdzić czy używane auto jest bezwypadkowe? Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Kobiety kupują rodzinne samochody