Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego

Mało który samochód tego segmentu jest tak wysoko ceniony przez użytkowników jak Subaru Legacy. Teoretycznie auto klasy wyższej w praktyce jest niepozorne, stonowane i eleganckie, a pod tym skromnym płaszczykiem kryje się dopracowana technika, która jest jego największym atutem. Sprawdzamy czy auto można kupić i utrzymać za rozsądne pieniądze oraz radzimy na co uważać.

Ten artykuł ma 4 strony:

Charakterystyka i budowa Subaru Legacy IV

Często samochód jest pozycjonowany w klasie średniej wyższej, a w praktyce jest to 100-procentowy model klasy średniej. Wystarczy popatrzeć na wymiary. Przy długości 4665 mm jest krótszy od Passata czy Mondeo z tych samych roczników, choć przerasta Hondę Accord czy Toyotę Avensis. Do prawdziwego segmentu E brakuje mu przynajmniej 10 cm.

Po lewej stronie przed, a po prawej auto po liftingu w 2006 roku. Zmiany trudno rozpoznać na pierwszy rzut oka, zwłaszcza gdy nie widzimy obok siebie dwóch roczników.

Choć nadwozie ładnie narysowano, ma opływową linię, to wnętrze już jest mocno stonowane, a materiałami przypomina inne japończyki z tego okresu, m.in. Avensisa II. Kokpit jest prosty i poukładany, a kabina przestronna. Bagażnik w sedanie ma 433 litry pojemności, co mogłoby być dobrym wynikiem w kompakcie. Kombi oferuje niewiele więcej bo 459 litrów. Wszystko za sprawą techniki, która w Subaru jest ważniejsza od strony funkcjonalnej.

Jak przystało na samochód tej marki, Legacy seryjnie wyposażono w stały napęd na cztery koła. Tylny most w połączeniu z wielowahaczowym zawieszeniem zabierają dużo przestrzeni bagażowej, za to odpowiadają za wspaniałą trakcję i znakomite prowadzenie. Przypominamy, że układ napędowy Subaru nie został stworzony do pokonywania przeszkód terenowych, zatem wszelkiej maści filmiki w sieci pokazujące jak niesprawny jest to system, można traktować jako czyste nieporozumienie.

Subaru Legacy ma doskonale znany napęd Symmetrical AWD, który jest symetryczny nie pod względem rozdziału momentu obrotowego, ale układu poszczególnych elementów.

Układ przeniesienia napędu S-AWD ma za zadanie jak najlepiej wyważyć auto i zapewnić możliwie równomierny rozkład siły napędowej na wszystkie cztery koła, a tym samym zapewnić neutralną lub delikatnie nadsterowną charakterystykę prowadzenia na śliskiej nawierzchni. W tym zakresie Subaru stworzył jedno z najlepszych rozwiązań.

W samochodach z manualną przekładnią o rozdział napędu dba centralny mechanizm różnicowy blokowany sprzęgłem wiskotycznym. Natomiast z przekładniami automatycznymi stosowano elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które także rozdziela moment obrotowy stale na obie osie. Oba rozwiązania są równie sprawne, a w samochodach z 2-litrowymi silnikami benzynowymi bez doładowania jest także reduktor o niedużym przełożeniu.

Subaru Outback III to podniesione Legacy IV

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Warto wspomnieć o Subaru Outback III, które jest technicznie bliźniaczą konstrukcją z Legacy kombi, ale ma nieco inną stylistykę oraz prześwit wyższy o 40 mm. W praktyce jest to terenowe kombi, będące ogniwem łączącym szosowego Legacy z terenowym Foresterem.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4 Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego Używany Peugeot 3008 [2009-2016] - poradnik kupującego Jak sprawdzić czy używane auto jest bezwypadkowe? Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje Auto używane dla czytelnika: specyficzne potrzeby i minivan do 25 tys. zł