Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych

Ten artykuł ma 3 strony:

Przejazdy kolejowe a realia

Pisząc czy nawet myśląc o przejazdach kolejowych każdy miłośnik motoryzacji od razu przypomni sobie śmierć znakomitego rajdowca Janusza Kuliga. Można na różne sposoby tłumaczyć ten tragiczny wypadek, ale przepisy mówią jasno: ”Przed wjechaniem na tory jest on (kierowca) obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności.”

Śmierć Janusza Kuliga niezależnie od okoliczności i winnych była przez jakiś czas przestrogą dla kierowców, zwłaszcza rajdowych kibiców. Teraz już się o tym nie pamięta. Wy natomiast pamiętajcie, że nie ma tłumaczenia słabą widocznością, obecnością dróżnika, sygnalizacją, rogatkami czy też brakiem widoczności przez zabudowania czy drzewa. Dróżnik może zasłabnąć lub popełnić błąd, rogatki i sygnalizacja mogą nie zadziałać, a nie ma takiej przeszkody, która uniemożliwia wyjście z auta i sprawdzenie czy nie nadjeżdża pociąg.

Warto także pamiętać o przejazdach bez żadnych zapór, a oznaczonych jedynie znakami (A-10 i krzyżem św. Andrzeja). Takie często znajdują się na drodze i gdyby nie znaki, byłyby niewidoczne. Z kolei dobra widoczność na boki pozwala kierowcom przejeżdżać przez nie z dużą prędkością bez obaw o zderzenie z pociągiem. Tu jest jednak inne zagrożenie.

Bardzo często tory znajdują się w delikatnym zagłębieniu jezdni i przejazd samochodem osobowym przez nie z prędkością 80–90 km/h może skończyć się uszkodzeniem osłony silnika lub nawet zawieszenia. Jeżeli nie zauważyliście w porę takiego przejazdu pamiętajcie by hamować przed nim, ale nie w trakcie jego przejeżdżania. Dociążając przednie koła narażacie auto na poważniejsze uszkodzenia. Lepiej zachować wyższą prędkość, ale także nieco wyższy prześwit, bez obciążeń dla przedniej osi.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Assistance z „naprowadzaniem” Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017