Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych

Ten artykuł ma 3 strony:

Co mówią znaki drogowe?

Podstawowymi znakami drogowymi pionowymi, informującymi o przejazdach kolejowych są ostrzegawcze A-9 i A-10. Pierwszy z charakterystycznym płotkiem daje informację o tym, że na przejeździe kolejowym są zapory. Drugi z lokomotywą ostrzega przed przejazdem bez zapór. Nierzadko pod znakiem A-10 znajduje się tabliczka T-7 obrazująca układ torów względem jezdni.

Od lewej znaki:
A-9: przejazd kolejowy z zaporami
A-10: przejazd kolejowy bez zapór
T-7: tabliczka pokazująca układ torów i drogi na przejeździe bez zapór

Bardzo charakterystyczne są także słupki wskaźnikowe G-1, które informują nas o odległości do przejazdu. Są trzy rodzaje słupków z trzema, dwiema i jedną czerwoną kreską na białym tle oraz ich symetryczne wersje, które stawia się po drugiej stronie jezdni. Wskaźniki umieszcza się zależnie od prędkości dopuszczalnej w następujących odległościach do torów:

Dopuszczalna prędkość powyżej 60 km/h

  • z trzema kreskami: 150–300 m,
  • z dwiema kreskami: 100–200 m,
  • z jedną kreską: 50–100 m.

Dopuszczalna prędkość do 60 km/h

  • z trzema kreskami: 50–100 m,
  • z dwiema kreskami: 35–75 m,
  • z jedną kreską: 20–35 m.

Są od powyższego niewielkie wyjątki ze względu na warunki lokalne przejazdu kolejowego.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Słupki wskaźnikowe - im więcej czerwonych kresek tym bliżej do przejazdu.

Równie charakterystyczny jak słupki wskaźnikowe jest tzw. krzyż św. Andrzeja (G-3 i G-4). Określa on rodzaj przejazdu ze względu na liczbę torów. Sam krzyż, a konkretnie układ X informuje o przejeździe jednotorowym. Krzyż oraz jego połowa pod spodem o wielotorowym. W Polsce krzyż ten zawsze jest w układzie poziomym, natomiast za granicą nierzadko w pionowym.

Krzyż św. Andrzeja. Po lewej przejazd jednotorowy, po prawej wielotorowy

Warto pamiętać, że znany na całym świecie znak Stop (B-20) nie musi być ustawiony przed przejazdem kolejowym, a zwykle stoi przed tymi, na których nie ma rogatek. Ustawia się go także przed przejazdem z uszkodzoną rogatką. Powinien informować o tym dodatkowy znak B-32b ”Rogatka uszkodzona”.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Assistance z „naprowadzaniem” Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017