Przepisy i znaki na przejazdach kolejowych

Pomimo ciągłych ostrzeżeń i wielu przejazdów kolejowych z zaporami i nadzorem, wciąż dochodzi do wypadków w takich miejscach. Niestety ze względu na masę pojazdów szynowych bardzo często kończą się one tragicznie. Przypominamy przepisy, które znacie i te, których możecie nie pamiętać. Jeden z nich jest kluczowy dla waszego bezpieczeństwa.

fot. pixabay.com

Ten artykuł ma 3 strony:

Do czego zobowiązuje kodeks drogowy na przejazdach kolejowych?

W Prawie o ruchu drogowym nie ma rozdziału poświęconego przejazdom kolejowym. Wszelkie informacje dotyczące zachowania się kierujących w takich miejscach znajdziemy w rozdziale o przecinaniu się kierunków ruchu, w artykule 28.

Tradycyjnie umieszczono w nim zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności, co wydaje się oczywiste. Jednak to, że kierowca jest zobowiązany upewnić się przed wjechaniem na tory czy nie zbliża się pociąg już nie do końca. Widać to na drogach, gdzie samochody i inne pojazdy kołowe przejeżdżają nierzadko bez zwalniania przed przejazdem. W przepisach nie ma żadnych wyłączeń od tego obowiązku, nawet jeżeli są rogatki (tzw. szlabany) czy też sygnalizacja świetlna.

Art. 28.1 kodeksu drogowego

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

Przepisy mówią także o zachowaniu takiej prędkości jazdy, by było możliwe zatrzymanie się przed przejazdem lub szlabanem. W razie zatrzymania się na przejeździe (np. awaria) kierujący jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia pojazdu z torów, a jeżeli jest to niemożliwe, powinien ostrzec maszynistę przed niebezpieczeństwem. Niestety ustawodawca nie określił w jaki sposób.

Czego zabraniają przepisy?

Przede wszystkim omijania zapór zanim zostaną podniesione lub jeszcze w trakcie opuszczania. Tymczasem przy zaporach jednostronnych, blokujących tylko jeden pas ruchu z jednej strony przejazdu, kierowcy potrafią ominąć zaporę nawet wtedy, gdy jest opuszczona.

Należy pamiętać o tym, aby nie wjeżdżać na tory jeżeli nie macie pewności, że z nich zjedziecie. Po drugiej stronie powinna być wystarczająca ilość miejsca. Nie wolno także omijać pojazdu czekającego na otwarcie zapór, a także wyprzedzać na przejeździe i tuż przed nim.

Przepisy zabraniają pozostawiania auta przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską. Jeżeli chcecie się tylko zatrzymać, minimalna odległość od przejazdu to 10 metrów.

NIK: na przejazdach kolejowych jest coraz niebezpieczniej

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, z którego wynika, że przejazdy kolejowe w Polsce wciąż nie są bezpieczne. Do tego jesteśmy niemal na…

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Fakty i mity na temat OC. Co zrobić, by kupić polisę najtaniej? Jak skutecznie hamować z systemem ABS? Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód?

Popularne w tym tygodniu:

Części samochodowe, za które nie warto przepłacać. Oszczędności będą natychmiastowe