S-21 i inne polskie silniki

Ten artykuł ma 2 strony:

CWS T1

Na początku lat 20. Tański rozpoczął prace nad własnym silnikiem przeznaczonym do samochodów osobowych. W 1923 roku gotowy był już prototyp. By go przetestować, zdecydowano się na zamontowanie go w gotowym samochodzie — to zupełnie odwrotnie, niż uczyniono by dziś. Motor wbudowany w podwozie marki Dodge przeszedł pomyślnie wiele kilometrów testu, a silnik z pewnym opóźnieniem trafił do seryjnej produkcji, stając się jednostką napędową samochodu CWS T1.

Górnozaworowy, czterocylindrowy silnik miał pojemność 3,0 l i rozwijał 61 KM mocy. W CWS T1 pozwalało to na osiąganie maksymalnej prędkości 105 km/h. Co ciekawe, silnik można było rozkręcić, dysponując jedynie jednym kluczem. Wyjątkiem były świece zapłonowe. Na potrzeby tego modelu genialny polski inżynier opracował także ośmiocylindrowy silnik o pojemności 3,0 l i mocy 100 KM. Opracował również jednostkę o mocy 24 KM, która mogłaby napędzać małe samochody.

CWS T1 powstał w około 800 egzemplarzach, a dodatkowo powstało jeszcze 200 napędzających ten model silników. Po zakończeniu jego produkcji w 1931 roku Tadeusz Tański opracował wysokoobrotowy silnik lotniczy i koncepcję dwusuwowego silnika wysokoprężnego z układem cylindrów w kształcie litery H. W czasie wojny Tadeusz Tański został objęty niemiecką akcją AB, wywieziony do Auschwitz i tam zamordowany.

W przedwojennej Polsce własny silnik do samochodu skonstruował również Adam Gluck-Głuchowski. W 1935 roku zaprezentował model Iradam, pod maską którego pracował litrowy silnik w układzie bokser z wtryskiem paliwa. Auta nie udało się jednak wdrożyć do produkcji.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Tatra, czyli czechosłowacka fantazja i luksus Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy Sukces w trzech aktach: opowieść o tym jak Octavia stała się najpopularniejszym modelem w 122-letniej historii Škody BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Toyota przypomina o swoim prawdziwym rajdowym debiucie Krótka historia turbodoładowania Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG Historia rozwoju mocy w motorsporcie Historia turbodoładowania w motorsporcie Jak ewoluowała flota Škody przez ostatnich 13 lat wspierania Tour de France Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - podstawowa linia modelowa [część 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Station Wagon [część 3] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 18] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Prado [część 2] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 17] Starcie tytanów w dziwnym sezonie 2006 - Sébastien Loeb kontra Marcus Grönholm - historia motorsportu Marka Škoda wczoraj, dziś i jutro Lunar Roving Vehicle - historia pojazdu księżycowego Niesamowite samochody koncepcyjne, które nie trafiły do produkcji [cz.2] Kultowe auta ze słynnych filmów z okresu PRL [cz.1] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Kombi, pickup i cabrio w jednym aucie - w Mercedesie wymyślono to ponad 20 lat temu