Polski rynek samochodów osobowych – marzec 2017

Polski rynek samochodów osobowych – marzec 2017

Polski rynek samochodów osobowych – marzec 2017
Marcin Łobodziński
06.04.2017 08:00, aktualizacja: 01.10.2022 20:16

Tak dobrego miesiąca nie było jeszcze w tym wieku. Ostatnio tak wysoka sprzedaż samochodów osobowych miała miejsce w 1999 roku. W marcu Polacy zarejestrowali aż 49 445 aut.

Takiego wyniku nie było już bardzo dawno. O tym, jak jest wysoki, niech świadczy fakt, że w lutym 2017 zarejestrowaliśmy 38 442 pojazdów, zatem wzrost w skali miesiąca to aż 28,6 proc. To również o 26 proc. więcej niż w marcu roku ubiegłego. Jak temu miesiącowi daleko do poprzedniego rekordu?

Brakuje sporo, bo według danych Samaru w grudniu 1999 roku zarejestrowano 60 436 samochodów. Marzec zamyka też pierwszy kwartał 2017 roku, a ten był lepszy o 20 proc. od ubiegłorocznego.

Liczba rejestracji TOP10 - marzec 2017 (marki)
Poz.MarkaLiczba rejestracji
1.Skoda6130
2.Toyota5611
3.Volkswagen5301
4.Opel 3397
5.Ford3025
6.Renault2590
7.Nissan1943
8.Kia1872
9.Dacia1759
10.BMW1671
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Rynek napędzają firmy, co zdaniem ekspertów z Samaru nie jest typową sytuacją. Zwykle pierwsze miesiące należały do klientów indywidualnych. Tymczasem w minionym kwartale firmy zarejestrowały 63,5 proc. wszystkich samochodów osobowych.

74,1 proc. to auta z silnikami benzynowymi, więc zbliżamy się do sytuacji, gdy diesle będą stanowiły ledwie ¼ rynku. Co ciekawe, do końca marca zarejestrowano 83 auta elektryczne. Jak na nasze warunki nie jest źle. Jeżeli trend się utrzyma, może niestety trochę zabraknąć do miliona zapowiadanego przez Morawieckiego.

Liczba rejestracji TOP10 w okresie styczeń-marzec 2017 (marki)
Poz.MarkaLiczba rejestracji
1.Skoda15 875
2.Toyota15 183
3.Volkswagen12 497
4.Opel 9610
5.Ford7336
6.Renault6373
7.Kia5895
8.Hyundai5243
9.Dacia4806
10.Nissan3992
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

W lutym, ku zaskoczeniu wszystkich, zarejestrowano najwięcej toyot, ale świetna passa importera japońskich aut dobiegła końca. Pierwszeństwo ma w Polsce Škoda i to się jeszcze długo nie zmieni. Jednak trzeba przyznać, że Toyota radzi sobie bardzo dobrze. Jest drugą marką w kwartale i wyraźnie wyprzedza Volkswagena.

Sensacją tego miesiąca są jednak wyniki BMW. Marka premium znalazła się w pierwszej dziesiątce w marcu. Zarejestrowano więcej aut BMW niż na przykład hyundaiów. Obecnie BMW w zestawieniu kwartalnym zajmuje jedenaste miejsce przed dwunastym Fiatem.

Swoją drogą marki premium zyskują z miesiąca na miesiąc więcej niż marki popularne. W marcu zarejestrowano 7197 takich samochodów, a to wynik o 60,04 proc. lepszy niż w lutym tego roku oraz o 37,14 proc. wyższy w zestawieniu z marcem roku 2016. BMW jest obecnie liderem w klasie premium przed Audi i Volvo. Tak, to nie pomyłka – Mercedes spadł na czwarte miejsce w 1. kwartale, choć naszym zdaniem sytuacja ta nie utrzyma się długo.

Liczba rejestracji TOP10 w okresie styczeń-marzec 2017 (modele)
PozycjaModelLiczba rejestracji
1.Skoda Fabia4966
2.Skoda Octavia4871
3.Opel Astra4177
4. Volkswagen Golf3948
5.Toyota Auris3320
6.Toyota Yaris3302
7.Ford Focus2788
8.Skoda Rapid2633
9.Reanult Clio2283
10.Nissan Qashqai2237
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

W zestawieniu marek popularnych nie było takich sensacji jak w segmencie premium. Zwłaszcza jeżeli chodzi o poszczególne modele. Liderami polskiego rynku są oczywiście Škody Fabia i Octavia. Oba samochody walczą o pierwszeństwo. Trzecie miejsce zajmuje Opel Astra przed Volkswagenem Golfem i Toyotami Auris i Yaris. Z top 10 zniknął natomiast Fiat, który po lutym zajmował dziesiąte miejsce. Teraz jest to pozycja Nissana, a Fiat spadł na dwunastą za BMW.

W samym marcu bardzo dobry wynik zaliczył Nissan Qashqai, który wbił się na ósme miejsce w zestawieniu modeli. Bardzo wysoko jest także Volvo XC60, które obecnie jest wyprzedawane przed wprowadzeniem do salonów nowej generacji. To także tłumaczy wysoką pozycję Volvo z segmencie premium.

Liderem wśród SUV-ów jest Nissan Qashqai przed Dacią Duster i Toyotą C-HR. Ten ostatni japończyk niedługo po debiucie ma szansę stać się nawet liderem. Obecnie do Qashqaia brakuje mu niewiele ponad 100 rejestracji. C-HR jest samochodem popularniejszym od Volkswagena Passata.

Jeżeli tak wysoka liczba rejestracji utrzyma się przez najbliższe miesiące, rok 2017 może być wyśmienity dla polskich importerów. W 2016 roku zarejestrowano 416 tys. samochodów osobowych i ta liczba może zostać pobita w tym roku.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (46)