Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł

Ten artykuł ma 4 strony:

Najlepsze benzyniaki w Hondzie, a diesle w Toyocie

Honda jako jedyna nie oferowała silnika Diesla, który można polecić. Krótko montowano jednostkę napędową Rovera bardzo niedocenioną, dość awaryjną i skazaną na wymarcie przez niską wiedzę mechaników na jej temat. Dziś zostały tylko silniki benzynowe i to o pojemności od 1,8 l w górę. Dlaczego? Ponieważ Accordów 1.6 prawie nikt nie kupował. Odradzamy je ze względu na braki części zamiennych.

Honda Accord VI

Już silnik 1.8 VTEC, który można uznać za bazowy, oferuje aż 136 KM mocy, a jednostka 2.0 VTEC niezłe 147 KM. Żaden z konkurentów oprócz Primery GT nie zbliżył się do tych parametrów. Co ważne, silniki Hondy, choć bardziej wysilone, są pozbawione jakichkolwiek wad fabrycznych i przy zachowaniu minimum serwisowego, praktycznie nie da się ich zajeździć.

Aż tak dobrych opinii nie zbierają benzyniaki Nissana i Toyoty. Odpowiedni do Primery motor 1.8 o mocy 114 KM ma problem z pierścieniami tłokowymi. Przez to bierze sporo oleju. To samo dzieje się w benzyniakach Hondy, ale wyłącznie przy pełnym wykorzystaniu mocy. Do Nissana można polecić motor 2.0 o mocy 130 lub 140 KM. Wersję 1.6 odradzamy ze względu na dość kłopotliwy napęd rozrządu.

Nissan Primera P11

Nissan ma tę przewagę nad Hondą, że oferował diesle i to całkiem dobre. Niestety dość przestarzałe, bo 2-litrowa jednostka o mocy 90 KM nie miała jeszcze wtrysku Common Rail. Jej zaletą są niskie koszty napraw. Warto jeszcze wspomnieć o automatycznej skrzyni biegów. W Nissanie występuje przekładnia CVT lub 4-biegowy automat. Lepszym wyborem jest ta druga skrzynia. Uwaga na manuale, w których mogą być już zużyte łożyska lub synchronizatory.

Mazda 626, podobnie jak Nissan, może mieć pod maską silnik Diesla, ale z bezpośrednim wtryskiem, choć bez systemu Common Rail. Oznacza to oczywiście dość słabe parametry. Maksymalnie 110 KM z jednostki 2.0 DiTD to i tak sporo w porównaniu z Nissanem. Warto wiedzieć, że jest to krewniak bardzo wadliwego motoru 2.0 CD z Mazdy 6, ale ma prostszą konstrukcję, choć dziś usterki pojawiają się często.

Lepszym wyborem w Mazdzie jest benzyniak, najlepiej 2-litrowy o mocy 136 KM. Nie sprawa żadnych kłopotów, podobnie jak jego słabsza, 116-konna odmiana oraz mniejszy motor 1.8 o mocy 90–100 KM. Wybór skrzyni biegów (manual 5b lub automat 4b) jest bez znaczenia, ale o naprawę automatu może być trudniej.

Zobacz również: Honda Civic - test

Mazda 626 GF

Na koniec zostaje Toyota, która może się poszczycić przeciętnymi silnikami benzynowymi oraz bardzo porządnym, nowoczesnym dieslem. To właśnie w tym modelu zadebiutował silnik 2.0 D-4D z wtryskiem Common Rail. Ma najwyższą kulturę pracy i osiągi, choć moc to tylko 110 KM. Żywo reaguje na dodanie gazu i jednocześnie jest najbardziej ekonomiczny. Niestety także najdroższy w naprawie, choć zdarzają się motory, które wytrzymują naprawdę dużo.

Toyota obok tej nowoczesnej jednostki oferowała także nieco przestarzały silnik 2.0 TD o pancernej wręcz konstrukcji. Oferuje tylko 90 KM i raczej słabe osiągi, ale zajeździć ten motor jest tak samo trudno jak benzyniaka Hondy.

Toyota Avensis I

Silniki benzynowe również można polecić, ale najlepsze to te sprzed liftingu, który miał miejsce w 2000 roku. Wówczas Toyota wprowadzała zmienne fazy rozrządu, które do dziś mogą sprawiać kłopoty. Nadmierne zużycie oleju to też nic, co powinno was zaskoczyć. Polecamy oczywiście starszy motor 1.8 o mocy 110 KM lub VVT-i o mocy 129 KM, a także 2-litrówkę generującą 128 KM. Silnik 1.6 występuje nieco rzadziej i nic dziwnego, bo nie nadaje się do tego samochodu. Jest tak paliwożerny jak 2.0, a osiągi ma najsłabsze.

  • Polecana wersja Hondy Accord: dla mniej wymagających 1.8 VTEC, dla bardziej 2.0 VTEC lub 2.3 VTEC
  • Polecana wersja Mazdy 626: każdy silnik benzynowy 2.0
  • Polecana wersja Nissana Primery: każdy silnik benzynowy 2.0
  • Polecana wersja Toyoty Avensis: benzyniaki sprzed liftingu lub diesle — 2.0 TD dla konserwatystów i 2.0 D-4D dla bardziej wymagających

LPG najlepiej do Hondy lub Mazdy

Wyłącznie pod warunkiem przestrzegania podstawowych zasad – serwis instalacji co 15 tys. km i kontrola luzów zaworowych w tym samym czasie. Jeżeli będziecie tego pilnować, nie powinno być problemów. Gorzej wypadają pod tym względem silniki Nissana i Toyoty, choć i tu przy zachowaniu odpowiedniej dbałości można długo pojeździć.

Podstawowa zasada jest taka, żeby nie kupować samochodu z instalacją, która nie pracuje prawidłowo. Najlepiej zamontować ją do silnika, który nigdy na gazie nie jeździł. Problem w tym, że za dobrą instalację trzeba zapłacić około 3500 zł, a to nierzadko połowa wartości auta.

Najlepiej pod względem eksploatacji na gazie mają użytkownicy Hond. Regulacja zaworów jest bardzo łatwa, istnieje wiele wątków tematycznych na forach, a w razie czego używany silnik kupicie za grosze. Naprawa jednostki 1.8 lub 2.0 nie ma absolutnie żadnego sensu, a wymiana silnika może być okazją do zmiany 1.8 na 2.0 bez żadnych modyfikacji.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4 Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego Używany Peugeot 3008 [2009-2016] - poradnik kupującego Jak sprawdzić czy używane auto jest bezwypadkowe? Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Najbardziej niedoceniane samochody, czyli okazje rynku wtórnego Kupujemy klasyka: Daewoo-FSO Polonez Caro/Atu Plus [1997-2002] Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1] Używane Subaru Legacy IV BL/BP [2003-2009] - poradnik kupującego Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km