Poradniki i mechanikaIle kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?

Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?

Czasem wydatki w serwisie mogą nas zaskoczyć
Czasem wydatki w serwisie mogą nas zaskoczyć
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński
24.03.2017 16:20, aktualizacja: 30.03.2023 11:25

Wielu Polaków serwisuje samochody we własnym zakresie, zlecając niektóre czynności warsztatom . Myśląc o kilku- czy kilkunastoletnim samochodzie, zastanawiacie się jak wysokie będą koszty jego utrzymania, jeżeli nie będziecie jeździć do ASO. Postaramy się wam przybliżyć ile kosztuje serwis auta.

Doświadczenie warsztatowe pozwala przyjąć średnie widełki zarówno przebiegu jak i cen usług oraz części i materiałów eksploatacyjnych. W ten sposób można zobrazować, jakie wydatki czekają was przez najbliższe lata użytkowania auta zakładając, że nic się nie zepsuje. W tym materiale pomijamy koszty ubezpieczenia, paliwa oraz nieprzewidzianych napraw.

Zużycie części to nie awaria

Trzeba podkreślić, że czym innym jest awaria, a czym innym eksploatacyjne zużycie części. To, że samochód wymaga wymiany klocków hamulcowych nie oznacza, że jest zepsuty. Często te pojęcia są mylone. Jest więc nie do końca sprawny, ale wynika to z normalnej eksploatacji.

Nowoczesne samochody same "wiedzą" kiedy trzeba jechać do serwisu. Niestety przedłużone okresy pomiędzy przeglądami są częstym problemem przedwczesnego zużycia niektórych podzespołów
Nowoczesne samochody same "wiedzą" kiedy trzeba jechać do serwisu. Niestety przedłużone okresy pomiędzy przeglądami są częstym problemem przedwczesnego zużycia niektórych podzespołów© fot. Rafał Warecki

Każda część w końcu się kiedyś zużyje – nawet nadwozie, które może zacząć pękać od pracy na nierównościach. Można jednak odróżnić awarię od zużycia, a także przyjąć, że niektóre podzespoły zużywają się wcześniej i okresowo je wymieniamy. O tych właśnie jest ten artykuł. Dlatego nie bierzemy pod uwagę wymiany wtryskiwaczy czy też turbosprężarki, świec żarowych, a nawet żarówek, ponieważ trwałość tych części trudno określić.

Jakie materiały eksploatacyjne powinniśmy wymieniać raz w roku?

Należy przyjąć, że każde auto powinno przejść serwis raz w roku i nie mówimy tu o obowiązkowym badaniu technicznym. Niektóre materiały eksploatacyjne niezależnie od przebiegu starzeją się i nie spełniają swojej funkcji w 100 procentach. Na szczęście jest tego niewiele. Zasadniczo raz w roku powinniśmy wymienić olej silnikowy z filtrem, filtr kabinowy układu klimatyzacji, filtr paliwa w samochodzie z silnikiem Diesla oraz wycieraczki przedniej szyby.

Filtr kabinowy czy powietrza nie musi wyglądać na brudny by nadawał się do wymiany
Filtr kabinowy czy powietrza nie musi wyglądać na brudny by nadawał się do wymiany© fot. Mariusz Zmysłowski

Wszystkie powyższe czynności mogą być wykonane w jednym czasie, ale idealnie byłoby wymienić olej, filtr paliwa i wycieraczki jesienią, natomiast filtr kabinowy na wiosnę. Trzy pierwsze dotyczą warunków panujących zimą.

Olej ciężej pracuje właśnie w okresie zimowym i musi zapewnić smarowanie bardzo zimnego silnika możliwie najwcześniej po rozruchu. Im świeższy tym jego płynność będzie lepsza. Filtr paliwa w silniku zasilanym olejem napędowym, w praktyce nie odmawia posłuszeństwa gdy temperatury są wysokie, ale zgromadzona przez kilka miesięcy wilgoć może powodować zamarzanie przy pierwszych mrozach. Dlatego lepiej przed zimą mieć nowy filtr.

Wycieraczki przydają się oczywiście gdy pogoda jest zła, a kiedy mamy gorszą niż zimą? Odpowiedź nasuwa się sama. Ponadto zimą wcześniej zapada zmierzch, częściej paruje szyba, a wszelkie niedogodności związane z ograniczeniem widoczności są bardzo niekomfortowe i niebezpieczne.

Serwis klimatyzacji czy nawet samą wymianę filtra kabinowego radzimy przeprowadzić wiosną, ponieważ dopiero wtedy układ klimatyzacji pracuje intensywniej. Zgromadzona przez jesień i zimę wilgoć powoduje przykre zapachy gdy zaczynamy częściej korzystać z układu.

Idealnie byłoby raz w roku wykonać gruntowny serwis klimatyzacji z wymianą czynnika i odgrzybianiem, ale można to robić dwa razy rzadziej. Natomiast filtr warto wymieniać nawet dwa razy w roku – wiosną i późną jesienią – choć i tu można przyjąć zasadę, że raz wystarczy.

Co warto wymieniać co dwa lata?

Co dwa lata niezależnie od przebiegu warto zrobić cztery rzeczy: wymienić filtr powietrza, płyn hamulcowy, filtr paliwa w silniku benzynowym oraz wykonać kompleksowy serwis klimatyzacji z wymianą czynnika i osuszacza.

Co prawda łatwo jest ocenić stan filtra powietrza i opóźnić jego wymianę nawet o rok, ale dobrze też wiedzieć, że zanieczyszczenia to nie tylko ciemna masa. To, że filtr jest biały czy żółty i wygląda jak nowy, nie oznacza, że nie jest brudny. Jeżeli waszym zdaniem nie trzeba go wymieniać, warto go chociaż przedmuchać sprężonym powietrzem w kierunku odwrotnym do przepływu powietrza w układzie dolotowym.

Płyn hamulcowy można ocenić mierząc jego temperaturę wrzenia. Jednak dla bezpieczeństwa i tak zaleca się wymianę co dwa lata
Płyn hamulcowy można ocenić mierząc jego temperaturę wrzenia. Jednak dla bezpieczeństwa i tak zaleca się wymianę co dwa lata© fot. Mariusz Zmysłowski

Płyn hamulcowy to coś, co również można ocenić. Wystarczy prosty pomiar jego temperatury wrzenia. Jednak większość producentów samochodów zaleca mimo wszystko jego wymianę co dwa lata niezależnie od wyniku pomiaru i warto trzymać się tej zasady. Ma on kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania, zwłaszcza w pierwszym etapie nacisku na pedał hamulca.

Filtr paliwa w silnikach benzynowych nie jest kłopotliwym elementem i jeżeli tankujecie dobrej jakości benzynę, można tę czynność przesunąć w czasie nawet o kolejne dwa lata. Jednak profilaktycznie warto wymieniać filtr zwłaszcza w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, gdzie wtryskiwacze są bardziej narażone na zanieczyszczenia.

Kompleksowy serwis klimatyzacji warto przeprowadzić co dwa lata
Kompleksowy serwis klimatyzacji warto przeprowadzić co dwa lata© fot. Marcin Łobodziński

Jeśli chodzi o czynnik klimatyzacji, ocena jego stanu jest niezwykle trudna, w praktyce niemożliwa. Nawet nie da się sprawdzić ile czynnika krąży w układzie, zanim go nie wyciągniemy i nie zważymy. Tym samym nie da się tak naprawdę "dobić" klimatyzacji. Co dwa lata zalecamy gruntowny przegląd układu wraz z wymianą czynnika i osuszacza, odgrzybienie i sprawdzenie wydajności.

Co dwa lata zalecamy również kontrolę i ewentualną korektę geometrii zawieszenia. Dotyczy to w szczególności samochodów z zawieszeniem wielowachaczowym, które przy niewłaściwym ustawieniu dość mocno wpływa na prowadzenie.

Co wymieniamy co trzy do pięciu lat?

Najrzadziej okresowo wymieniamy płyn chłodniczy. Jego stan ma wpływ nie tylko na temperaturę zamarzania i wrzenia, ale także na stan techniczny układu chłodzącego.

Co prawda po zakupie nowego auta nie trzeba się niczym przejmować przez kolejne 5-6 lat, ale w starszym samochodzie regularna wymiana płynu może przedłużyć trwałość chłodnicy czy pompy wodnej.

Akumulator można sprawdzić, ale po 4-5 latach trzeba być gotowy na jego wymianę
Akumulator można sprawdzić, ale po 4-5 latach trzeba być gotowy na jego wymianę© fot. Mariusz Zmysłowski

Średnio co pięć lat wymienia się także akumulator. Jego kondycję da się sprawdzić wykonując prosty pomiar miernikiem elektrycznym, ale w praktyce współczesna bateria traci swoje parametry po około pięciu latach, niezależnie od przebiegu.

Przykładowy plan serwisowy przeciętnego samochodu osobowego

Poza powyższymi czynnościami serwisowymi wykonywanymi co określony czas, są jeszcze takie, które zależą ściśle od przebiegu. Do nich można wliczyć na przykład wymianę elementów układu hamulcowego, napędu rozrządu czy ogumienia.

W poniższej tabeli zawarliśmy podstawowe części i materiały eksploatacyjne, które wymienia się co określony czas lub przebieg. Przyjęliśmy średnie przebiegi i okresy dla poszczególnych części, opierając się na doświadczeniach warsztatowych.

Przykładowy plan serwisowy samochodu osobowego

Czynność serwisowa

Jak

często?

Co jaki

przebieg?

Kiedy najlepiej

przeprowadzić?

Przeciętna cena usługi

z częściami/materiałami*

Wymiana oleju silnikowego z filtremRaz w roku10 000 - 15 000 kmjesienią150-300 zł
Wymiana filtra paliwa ONRaz w roku15 000 - 20 000 kmjesienią100-200 zł
Wymiana filtra paliwa PbCo 2 lata30 000 - 60 000 km-100-200 zł
Wymiana filtrów paliwa LPGRaz w roku15 000 - 20 000 km-20-50 zł
Wymiana filtra kabinowegoRaz w roku-wiosną50-150 zł
Wycieraczki przedniej szybyRaz w roku10 000 - 15 000 kmjesienią30-100 zł
Wymiana filtra powietrzaCo 2 lata15 000 - 30 000 km-50-150 zł
Komleksowy serwis klimatyzacjiCo 2 lata-wiosną

150-300 zł

(czynnik R134a)

800-1000 zł

(czynnik R-1234yf)

Wymiana płynu hamulcowegoCo 2 lata-wiosną100 zł
Wymiana klocków hamulcowych-30 000 - 50 000 km-100-200 zł
Wymiana szczęk hamulcowych 50 000 - 80 000 km-150-250 zł
Wymiana tarcz hamulcowych-50 000 - 80 000 km-250-500 zł

Wymiana silentblocków,

łączników, wahaczy

-30 000 - 60 000 km-150-2000 zł**

Kontrola i regulacja

geometrii zawieszenia

co 2 lata20 000 - 30 000 km-120-200 zł
Wymiana płynu chłodniczegoco 3-4 lata40 000 - 60 000 km-100-200 zł
Wymiana oleju w skrzyni biegów-40 000 - 60 000 km-150-400 zł
Wymiana świec zapłonowych-40 000 - 80 000 km-120 - 300 zł
Wymiana opon letnichco 3-5 lat30 000 - 50 000 kmwiosną***500-1000 zł
Wymiana akumulatoraco 4-5 lat--150-300 zł

*Cena usługi w warsztacie niezależnym i ceny części nieoryginalnych

**Koszt wymiany elementów zawieszenia jest ściśle uzależniony od jego konstrukcji oraz zakresu wymaganych napraw

**Opony letnie zakładamy wiosną, ale warto kupić je jesienią, ponieważ wtedy bywają tańsze

 

W tabeli nie są zawarte czynności serwisowe i wymiany elementów wytrzymujących przeciętnie 100 000 km i więcej

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)