Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego

Do miasta najlepsze są samochody miejskie, ale te bywają nudne, nieładne i trudno nimi cieszyć oko. Dlatego doskonałą alternatywą dla małego hatchbacka jest równie małe coupé. Zwłaszcza, gdy w zakupie i eksploatacji wcale nie jest droższe. Jedną z tańszych i ciekawszych propozycji na rynku jest zapomniany już trochę Ford Puma.

Ten artykuł ma 3 strony:

Charakterystyka i budowa Forda Pumy

Choć produkcje tego modelu zakończono w 2001 roku, wciąż wygląda dobrze i świetnie jeździ. Dzięki prostej konstrukcji nie jest wymagający serwisowo, a lekkie nadwozie i znakomite zawieszenie sprawiają, że Ford Puma może dawać sporo frajdy z jazdy.

Projekt ten ujrzał światło dzienne równo 20 lat temu, niedługo po premierze Forda Fiesty Mk 4. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ płytę podłogową po lekkich modyfikacjach przejęto właśnie z Fiesty. Jednostki napędowe także pochodzą z mniejszych modeli Forda, m.in. z zaprezentowanego w tym samym czasie Forda Focusa. Z tym modelem też coś Pumę łączy – rewelacyjne właściwości, pomimo innej konstrukcji zawieszenia.

Prosta konstrukcja blisko spokrewniona z Fiestą Mk 4 gwarantuje niskie koszty napraw.

To przednionapędowe coupé ma układ jezdny o konstrukcji tak prostej jak w autach segmentu B. Z przodu zastosowano kolumnę MacPhersona, natomiast z tyłu praktycznie bezobsługową belkę skrętną. W kolumnach resorujących zintegrowano amortyzatory ze sprężynami, co dało możliwość łatwej wymiany na sportowe odpowiedniki, nawet z regulacją wysokości.

Warto jednak zaznaczyć, że prowadzenie Pumy nie pozostawia wiele do życzenia, jeżeli samochód nie jest przeznaczony do jazd torowych. Za to obniżony wygląda jeszcze lepiej. Dzięki niedużej masie własnej (około 1040 kg) układ hamulcowy z bębnami z tyłu jest wystarczająco wydajny.

Wnętrze wersji Racing Puma w specyfikacji na rynek brytyjski

Wnętrze niemal w całości pochodzi z Fiesty, a stylistyka kokpitu doskonale współgra z zewnętrzną. Obłe kształty były pod koniec lat 90. w modzie. Oczywiście z tyłu jest bardzo mało miejsca. 240-litrowy bagażnik pozwoli przewieźć drobne zakupy czy sportową torbę. Ciekawie zaprojektowano tylną szybę, którą zintegrowano z klapą bagażnika. Od razu uspokajamy – nie jest to droga rzecz. Używane części wycenia się na maksimum 200 zł.

Silniki Forda Pumy – który z nich wybrać?

Gama jednostek napędowych Forda Pumy była skromna. Podstawowym silnikiem 1.4 o mocy 90 KM nie da się wiele zwojować. Motor nie bardzo pasuje do sportowego charakteru autka, choć do codziennej jazdy i tak wystarczy. Według danych producenta rozpędza Pumę do 100 km/h w 11,9 s. To niezły wynik.

Zobacz również: Ford S-Max - pierwsze wrażenia

Ford Puma

Jeżeli kupować Pumę to przynajmniej z motorem 1.6 DOHC pochodzącym z Focusa. Podobnie jak mniejszy 1.4 jest to konstrukcja opracowana wspólnie z firmą Yamaha. Lekka i niezawodna rozwija 103 KM mocy i zapewnia sprint do setki w 10,1 s. Jednak dopiero wersja 1.7 VCT jest naprawdę interesująca.

Motor 1.7 VCT został stworzony wyłącznie z myślą o Pumie i tylko w tym modelu go stosowano. Ma zmienne fazy rozrządu i chętnie wkręca się na obroty, by przy wartości 6300 obr./min uzyskać moc 125 KM. To wystarcza by rozpędzić Pumę do 100 km/h w 9,2 s i do prędkości maksymalnej 203 km/h.

Bardziej wymagający klienci byli kuszeni odmianą 155-konną, która dawała czas przyspieszenia do setki w 7,9 s i prędkość maksymalną 220 km/h. Niestety była to limitowana do 500 sztuk wersja specjalna o nazwie Racing Puma.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Polski rynek samochodów osobowych

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.1] Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Kobiety kupują rodzinne samochody