Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni

Škody Fabia i Octavia to najpopularniejsze samochody w Polsce, ale niekoniecznie ulubione samochody Polaka. Rynek aut osobowych wygląda nieco inaczej, jeśli wyodrębnić z niego klientów indywidualnych, którzy nie mogą liczyć na duże rabaty, bo nie kupują floty pojazdów i zwykle nie wymieniają ich co kilkanaście miesięcy. Sprawdźmy więc, które modele rzeczywiście są wybierane przez Polaków.

Zakup samochodu do floty, a zakup prywatny to dwie różne sytuacje. Duże firmy sugerują się kosztami końcowymi, a nie ceną samochodu czy gustami. Takie formy finansowania jak wynajem długoterminowy w rzeczywistości pozwalają spojrzeć na auto w zupełnie inny, ekonomiczny sposób, jednak klienci indywidualni jeszcze nie wchodzą w taką formę zakupu. Tymczasem we flotach coraz częściej wymienia się auta bardzo szybko, zwykle po kilkunastu miesiącach od rozpoczęcia ich eksploatacji – to nie do pomyślenia w typowym gospodarstwie domowym.

Polski rynek samochodów osobowych — luty 2017

Drugi miesiąc roku był najlepszym od kilkunastu lat i nawet lepszym od stycznia, głównie dzięki wyprzedażom oraz aktywności firm. W polskich…

Kupując auto prywatnie, nierzadko na kilka lat, uwzględnia się sentyment do marki, potencjalną awaryjność modelu, opinie innych, a także bardzo indywidualne gusta i potrzeby. To dlatego rynek jako całość nie definiuje, które samochody Polacy wybierają najczęściej. Firmy to byty nieosobowe, a tylko w dwóch minionych miesiącach stanowią 60 proc. klientów rynku samochodów osobowych. Czy na podstawie ogólnej sprzedaży można określić rzeczywiste gusta Polaków?

Oczywiście, że nie. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przygotował zestawienie aut rejestrowanych przez klientów indywidualnych, liczone na tej samej zasadzie, jak dla całego rynku. Tego typu raporty publikujemy dla was co miesiąc. Dziś przyjrzyjmy się temu, co wybierają osoby prywatne.

Jakie samochody kupuje Polak prywatnie?

Pozyzja

na rynku

indywidualnym

Pozycja

na rynku

ogółem

Model

samochodu

Liczba 

rejestracji

indywidualnych

Liczba 

rejestracji

ogółem

1. 3. Opel Astra* 1406 2752
2. 4. Toyota Yaris 1188 2113
3. 1. Skoda Fabia 1121 3160
4. 11. Opel Corsa 945 1412
5. 5. Toyota Auris 929 2074
6. 10. Dacia Duster 803 1454
7. 7. Skoda Rapid 773 1704
8. 20. Opel Mokka 740 1002
9. 6. Volkswagen Golf 703 1966
10. 25. Kia Rio 637 865
11. 2. Skoda Octavia 632 2894
12. 12. Toyota C-HR 629 1376
13. 30. Hyundai i20 580 788
14. 14. Hyundai Tucson 571 1234
15. 16. Fiat Tipo 550 1154

Przygotowano na podstawie danych z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

(dane za okres styczeń-luty 2017)

*pod uwagę brano obie, dostępne generacje Opla Astry

 

Opel Astra, Toyota Yaris oraz Škoda Fabia to pierwsza trójka najczęściej wybieranych przez Polaków modeli samochodów, a jednocześnie ścisła czołówka całego rynku. Gusta są więc dość zbieżne, ale z jednym zastrzeżeniem. Škoda Octavia nie jest ulubieńcem państwa Kowalskich. Choć to najczęściej rejestrowany w naszym kraju samochód (w zeszłym roku), to w rankingu indywidualnym zajmuje odległe miejsce. Nie jest więc naszym ulubionym samochodem, najwyżej ulubieńcem flot. Co więcej, importer Škody jest też powszechnie znany z dużego reeksportu, więc nie wszystkie auta zostają w kraju.

Dość interesująco wygląda wysoka pozycja Opla Corsy, który ma w stosunku do rynku indywidualnego niską pozycję na rynku ogólnym.

Najchętniej wybieranym SUV-em w kraju jest Dacia Duster i tak też wygląda jej status wśród odbiorców prywatnych, jednak trzeba zauważyć, że zajmuje bardzo wysokie, szóste miejsce, podczas gdy w całym rynku dopiero dziesiąte. Jeszcze bardziej należałoby docenić ósmą Mokkę, będącą dwudziestym modelem całego rynku.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Największa rozbieżność pomiędzy wyborem klienta indywidualnego a pozycją rynkową dotyczy dwóch koreańskich samochodów segmentu B. Są to Kia Rio oraz Hyundai i20. Oba stanowią margines całego rynku, natomiast Rio jest w czołowej dziesiątce, a i20 na trzynastym miejscu.

Na koniec wspomnę jeszcze o Fordzie Focusie. Ten bardzo popularny model jest ósmym samochodem polskiego rynku, ale w rankingu wyboru klientów prywatnych nie znalazł się nawet w pierwszej dwudziestce.

Nowy Opel Astra (2016) 1.4 Turbo Elite — test, opinia, spalanie, cena

Segment C jest najważniejszym dla europejskich producentów samochodów i to w nim w dużej mierze toczą się najbardziej zażarte pojedynki. Segment…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen i Škoda podpisały porozumienie z indyjskim Tata Motors Już nie musisz jeździć na stację. Shell przywiezie ci paliwo do domu Ford Mustang z filmu "Bullitt" został odnaleziony Polski rynek samochodów osobowych - luty 2017 Nowe Volvo XC60 (2017) - premiera nowego giganta segmentu SUV-ów premium Fiat może przenieść produkcję Pandy do Polski Ford chce produkować części do samochodów w technologii druku 3D Peugeot 3008 został samochodem roku 2017! Właściciele BMW i Audi płacą najwięcej za OC Tydzień w motorsporcie #13 Mitsubishi szuka lokalizacji na fabrykę silników. Wybierze Rumunię? Wyjątkowe Dino 246 GTS może być twoje już za 3 mln złotych Najmniejszy Rolls-Royce świata posłuży pacjentom szpitala dziecięcego Lexus RC F GT3 (2017) - sportowy wzorzec Ciąg dalszy problemów Takaty - tym razem Ford i Lincoln Suszarka do włosów zamiast radaru - mieszkańcy Szkocji regulują ruch Lamborghini Huracán Performante nowym rekordzistą Nürburgringu Chciał kupić golfa, a został okradziony Porsche Panamera Sport Turismo (2017) - premiera superkombi Wyciekło zdjęcie McLarena 720S Range Rover Velar (2017) - nowy gigant w kategorii wielkich SUV-ów coupé Opancerzona limuzyna dla BOR-u może kosztować nawet 2,5 mln złotych Masz psa? Ten Nissan z pewnością przypadnie mu do gustu DS kusi dużym, luksusowym SUV-em

Popularne w tym tygodniu:

Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami Większa rodzina Aston Martin Lagonda już wkrótce Drobna kolizja nie musi się zakończyć mandatem Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Pomóżmy Jackowi! - poparzony mechanik potrzebuje wsparcia Nowa Mazda CX-5 (2017) - polskie ceny najładniejszego SUV-a na rynku Futurystyczny SUV Citroëna zadebiutuje już w przyszłym miesiącu Nowa akcyza na samochody jeszcze nie teraz. A może w ogóle? Nowa jakość SsangYonga - zapowiedź SUV-a Y400