Poradniki i mechanikaKoncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Marcin Łobodziński
10.03.2017 08:42, aktualizacja: 30.03.2023 11:26

Przejęcie Opla przez Grupę PSA było zaskoczeniem dla wielu osób choćby trochę interesujących się motoryzacją. Wielu zadało sobie pytanie, czy w obliczu takich ruchów są jeszcze na świecie firmy samochodowe, które można uznać za niezależne? Pomijając wyjątkowo niszowe marki, przygotowaliśmy dla was zestawienie pokazujące, kto z kim obecnie obecną trzyma i do kogo należy, a kto działa samodzielnie. Wbrew pozorom jest jeszcze sporo niezależnych producentów aut.

(Honda, Acura)

Obraz
© fot. Honda

Honda to jeden z ostatnich producentów samochodów, którzy działają niezależnie i całkowicie samodzielnie. Co prawda należy do niej marka Acura, ale została ona stworzona przez Hondę w 1986 roku na potrzeby rynku amerykańskiego. Acura jest jednocześnie marką premium Hondy.

Honda współpracowała z różnymi producentami samochodów i silników, ale w niewielkim zakresie. Najbardziej znany jest flirt z brytyjskim Roverem – wspólnie wytwarzano kilka modeli. Firma czerpała także z jednostek wysokoprężnych Isuzu oraz sprzedawała terenową Hondę Passport, będącą w rzeczywistości Isuzu Rodeo.

Mazda Motor Corporation

Obraz
© fot. Mazda

Mazda do dziś jest jedną z nielicznych firm działających samodzielnie, podobnie jak Honda, praktycznie w każdym obszarze. Pomimo iż to niewielkie przedsiębiorstwo kojarzy się bardziej z rodzinnym biznesem niż koncernem, to właśnie Mazda wspomagała niektóre firmy w wybranych segmentach. Wystarczy wspomnieć o współpracy z Fordem w zakresie aut uterenowionych i terenowych.

Niedawno Mazda nawiązała współpracę z Toyotą w zakresie wymiany technologii (układy napędowe) oraz sposobu zarządzania produkcją. Do Mazdy nie należy żadna firma motoryzacyjna.

Suzuki Motor Corporation

Obraz
© fot. Suzuki

Suzuki wciąż pozostaje niezależną firmą produkującą samochody i motocykle na swój sposób, choć wielokrotnie podejmowało współpracę z innymi koncernami motoryzacyjnymi, m.in. z Fiatem, GM, Subaru czy Nissanem. Nie należy jednak do żadnego giganta, choć ostatnio nawiązało luźną współpracę z Toyotą w dziedzinie wymiany wiedzy technicznej.

Subaru Corporation

Obraz
© fot. Subaru

Fuji Heavy Industries w zeszłym roku zmieniło nazwę na Subaru. Jest kolejnym niezależnym producentem samochodów, choć aż 16,5 proc. udziałów należy do Toyoty i niektóre źródła podają, że Subaru jest jej własnością, natomiast w praktyce można mówić jedynie o współpracy.

Subaru obecnie produkuje wspólnie z Toyotą sportowy model BRZ/GT86, ale ogólnie ma inną filozofię oraz nie korzysta z podzespołów Toyoty bardziej niż prawdziwie niezależne firmy z usług innych producentów.

(Toyota, Lexus, Daihatsu)

Obraz
© fot. Toyota

Od kilku lat najmocniejszy konkurent Volkswagena to Toyota Motor Corporation. Obie firmy są jednymi z największych na świecie i sprzedają najwięcej samochodów. Jednak TMC nie jest aż tak rozbudowana jak grupa Volkswagena. Należą do niej takie firmy jak Lexus, Daihatsu czy do niedawna Scion.

Założony w 1989 roku Lexus jest dla Toyoty po części tym samym, czym Acura dla Hondy. Z kolei Scion pod jednym względem jest podobny do Acury, ponieważ powstał wyłącznie z myślą o rynku amerykańskim. Różnica jest taka, że pierwsza z tych marek już nie istnieje. Daihatsu współpracowało z Toyotą od 1967 roku i zasadniczo należało to tej firmy, ale dopiero w 2016 zostało całkowicie wchłonięte.

Toyota współpracuje na wielu płaszczyznach z BMW, zwłaszcza w zakresie układów napędowych. Niedawno zawiązano współpracę z Mazdą, a także z Suzuki, które również jest koncernem niezależnym, ale patrząc na wydarzenia globalne, może być prędzej czy później całkowicie wchłonięte przez Toyotę.

Hyundai Motor Group [h4](Hyundai, Kia)

Obraz
© fot. Hyundai

Tu współpraca wygląda nieco inaczej niż w przypadku wyżej wymienionych marek. To południowokoreańska spółka, w skład której wchodzą dwie firmy: Hyundai i Kia. Choć Kia jest starszą, to jednak Hyundai rozdaje tu karty, odkąd przejął Kię po jej bankructwie w latach 90. Obecnie obie firmy ściśle współpracują ze sobą, tworząc dwie linie niemal identycznych technicznie modeli.

Dziś Hyundai Motor Group można nazwać niezależnym koncernem samochodowym, choć stworzonym z dwóch przedsiębiorstw. Tylko w niewielkim zakresie współpracują z innymi firmami, wcześniej jednak Hyundai był ściśle powiązany z Mitsubishi.

TATA Motors [h4](TATA, Jaguar, Land Rover)

Obraz
© fot. Jaguar

Indyjska firma TATA Motors nie byłaby dla europejczyków szczególnie interesująca, gdyby nie fakt, że posiada ona takie marki jak Jaguar i Land Rover. Swoją drogą Jaguar Land Rover Automotive PLC został zawiązany w 2008 roku, gdy obie firmy miały już za sobą przygody z Fordem czy BMW. Oczywiście w skład TATA Motors wchodzi jeszcze indyjski producent samochodów TATA.

(Geely, Volvo)

Obraz
© fot. Volvo

Umieściliśmy Volvo w karcie azjatyckiej, bo należy ono do chińskiego przedsiębiorstwa Geely. Jednak twierdzenie, że Volvo to marka chińska jest błędne. Firma wciąż ma swoją siedzibę w Szwecji, projektowanie i produkcja też odbywa się w tym kraju, auta mają wciąż szwedzki charakter i budowane są zgodnie ze szwedzką filozofią. Choć transfer pieniędzy odbywa się przez Chiny, a Volvo utraciło status niezależnego producenta, to wciąż nie zmienia to faktu, że Volvo jest szwedzkie.

(Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche)

Obraz
© fot. Volkswagen

Największym europejskim koncernem samochodowym jest obecnie Volkswagen, który skupia wokół siebie aż osiem firm i to nie byle jakich. Poza samym Volkswagenem, status marek popularnych mają także Seat i Škoda. Marki luksusowe i premium to Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini i Porsche. Nie brakuje także producentów samochodów ciężarowych (MAN) czy też motocykli (Ducati).

Jeśli chodzi o współpracę z innymi firmami, Volkswagen AG jest raczej dostawcą technologii niż jej odbiorcą. Audi i Porsche to firmy, które w ramach koncernu są pionierami w wielu rozwiązaniach technicznych. Potem trafiają one do Volkswagena, a na końcu do Seata i Škody. Lamborghini jest firmą prawie niezależną, podobnie jak Bugatti. Bentley natomiast tworzy samochody korzystając z techniki Volkswagena i Audi.

PSA Group [h4](Peugeot, Citroën, DS, Opel)

Obraz
© fot. Peugeot

Jej historia i zależność pomiędzy dwiema francuskimi markami – Peugeotem i Citroënem – są podobne jak w przypadku Grupy Hyundaia. Peugeot uratował przed bankructwem firmę Citroën i nawiązał z nią współpracę. Jednak przez długi czas oba przedsiębiorstwa działały niezależnie, a do „spółki” dołączył jeszcze upadający europejski oddział Chryslera. Jednak z niego zrezygnowano.

Trudno mówić o konkretnej dacie powstania Grupy PSA, ponieważ jest to wciąż Peugeot, który przejął Citroëna, a teraz przejmuje także Opla. Tym samym stanie się największym europejskim koncernem samochodowym zaraz po Volkswagenie. W skład PSA wchodzi także wydzielona niedawno z Citroëna marka premium DS Automobiles.

Grupa PSA współpracuje na wielu płaszczyznach z innymi firmami motoryzacyjnymi (Fiat, BMW, Ford, Mitsubishi), ale to głównie Francuzi dostarczają technologie, a nie są ich odbiorcami.

(Mercedes, Maybach, Smart)

Obraz
© fot. Daimler

Daimler AG jest niezależnym niemieckim przedsiębiorstwem, które dawniej nosiło nazwę Daimler-Chrysler, ale ten został zlikwidowany w 2007 roku. Firmy się rozstały na zawsze.

Do niemieckiego Daimlera należą obecnie takie marki jak Mercedes, Maybach oraz Smart. Zostały stworzone przez samego Daimlera. Maybach to obecnie submarka luksusowa Mercedesa, a Smart wytwarza swoje wersje… Renault Twingo. Można tu także doliczyć AMG, ale ta firma nigdy nie była niezależnym producentem samochodów. Wcześniej pomagała tworzyć sportowe modele Mercedesa, obecnie do niego należy i jest działem producenta ds. aut o wysokich osiągach – Mercedes-AMG.

Trzeba tu jednak wspomnieć o wielu firmach samochodowych należących do niemieckiego giganta, które zajmują się produkcją ciężarówek i autobusów. Są to m.in. amerykańskie Freightliner i Western Star czy też niemieckie Unimog i Setra.

W tym miejscu można zaznaczyć, że nazwę Daimler nosi również dawne przedsiębiorstwo z Wielkiej Brytanii, które należało do Forda, a ostatnio było znane z tego, że wytwarzało luksusowe odmiany Jaguarów.

BMW Group [h4](Mini, Rolls-Royce)

Obraz
© fot. BMW

BMW to wciąż niezależna firma samochodowa, która podobnie jak Mercedes, stworzyła odrębną markę samochodów Mini (bazując na dawnym sukcesie Brytyjczyków), ale też przejęła firmę Rolls-Royce. Warto zaznaczyć, że jest to producent tak samo słynący z wytwarzania samochodów jak i motocykli, a także silników lotniczych. BMW miało swoje kryzysy, które mogły doprowadzić do bankructwa. Jest jednak wciąż przedsiębiorstwem niezależnym i tym samym jedynym dużym producentem luksusowych samochodów nienależącym do innego koncernu.

Renault-Nissan Aliance [h4](Renault, Nissan, Alpine, Dacia, Infiniti, Mitsubishi, Łada)

Obraz
© fot. Nissan

Na dobrą sprawę umieszczenie tej firmy na pierwszej karcie azjatyckiej byłoby równie uczciwe jak na europejskiej. Dlaczego? Ponieważ można tu mówić o dwóch koncernach: Renault i Nissan. Sytuacja wygląda tu jednak nieco inaczej niż w przypadku Hyundaia i Kii czy też PSA. Obie firmy są bardziej niezależne, a żadna z nich nie ma większościowych udziałów w drugiej. Jednak to Renault widnieje jako pierwsze w nazwie aliansu, a nie jest to kolejność alfabetyczna.

Wynika z prostego faktu – Renault posiada 43,4 proc. akcji Nissana, natomiast Nissan tylko 15% akcji Renault. Na dobrą sprawę obie firmy mogłyby działać niezależnie, ale z powodów ekonomicznych ściśle współpracują. Nie tylko między sobą, ale także w pewnym zakresie z niemieckim Daimlerem. Alians istnieje od 1999 roku.

Do tej grupy należą także inne marki. Są to rumuńska Dacia, która jest własnością Renault od 1999 roku oraz Infiniti stworzone jako marka premium przez Nissana w 1989 roku. W skład aliansu wchodzi także rosyjski Autovaz (Łada), a od niedawna Mitsubishi, które stało się drugą po Nissanie japońską firmą tracącą niezależność. Najnowszą marką aliansu jest Alpine produkująca sportowe samochody A110.

Fiat Chrysler Automobiles [h4](Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, RAM, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Abarth)

Obraz
© fot. Alfa Romeo

W skład bardzo młodego koncernu FCA od 2014 wchodzą zarówno marki europejskie, jak i amerykańskie, ale to jest twór Fiata i to Włosi trzymają pieczę nad wszystkim. A jest nad czym, ponieważ FCA składa się z dziewięciu ważnych oraz mniejszy marek.

Poza Fiatem i przejętym przez niego Chryslerem, pod skrzydłami giganta znalazły się także Dodge i Jeep oraz Alfa Romeo, Lancia i Maserati. Do pomniejszych marek można zaliczyć należącą do Dodge’a submarkę RAM oraz dział sportowy Fiata, czyli Abarth. Do niedawna do FCA należało także Ferrari, ale oddzieliło się w zeszłym roku.

(Ford, Lincoln)

Obraz
© fot. Ford

Gigant motoryzacyjny Ford jest w pewnym sensie firmą niezależną. Jest posiadaczem marki premium – Lincoln – od 1922 roku. Ford co prawda współpracował z wieloma producentami aut, chociażby z Fiatem (model Ka) czy też z Mazdą (samochody terenowe i SUV-y), ale zdecydowana większość produktów to jego oryginalne konstrukcje.

Niejedna firma należała do Forda lub Ford miał w niej duże udziały. Można tu jednym tchem wymienić Jaguara, Land Rovera, Daimlera czy Astona Martina.

Co ważne, Ford Motor Company dzieli się na kilka kontynentalnych oddziałów i wiele modeli powstaje wyłącznie z myślą o lokalnych rynkach. Nie do końca jest prawdą, że każdy Ford jest amerykański i można śmiało mówić o niemieckich czy też australijskich fordach.

(Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, Holden)

Obraz
© fot. GM

Ten motoryzacyjny gigant skupia pozostałe amerykańskie marki, które nie należą do innych koncernów. Po sprzedaży Opla i Vauxhalla w skład GM wchodzą cztery firmy amerykańskie - Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC - oraz australijski Holden. Wszystkie prawie od początku swojego istnienia należą do General Motors, natomiast rodzynkiem jest tu Holden, który jest najstarszą firmą w grupie.

Warto dodać, że do GM należeli motoryzacyjni bankruci i firmy, które zakończyły swoją działalność, m.in. Bedford, Oldsmobile, Hummer, Pontiac, Saab czy Saturn. Być może to dobrze, że niemiecki Opel został sprzedany Francuzom, bo przez długotrwałe straty, jakie przynosił, mógł też trafić na tę listę.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)