Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Ten artykuł ma 3 strony:

Ameryka Północna

Ford Motor Company

(Ford, Lincoln)

Gigant motoryzacyjny Ford jest w pewnym sensie firmą niezależną. Jest posiadaczem marki premium – Lincoln – od 1922 roku. Ford co prawda współpracował z wieloma producentami aut, chociażby z Fiatem (model Ka) czy też z Mazdą (samochody terenowe i SUV-y), ale zdecydowana większość produktów to jego oryginalne konstrukcje.

Niejedna firma należała do Forda lub Ford miał w niej duże udziały. Można tu jednym tchem wymienić Jaguara, Land Rovera, Daimlera czy Astona Martina.

Co ważne, Ford Motor Company dzieli się na kilka kontynentalnych oddziałów i wiele modeli powstaje wyłącznie z myślą o lokalnych rynkach. Nie do końca jest prawdą, że każdy Ford jest amerykański i można śmiało mówić o niemieckich czy też australijskich fordach.

General Motors

(Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, Holden)

Ten motoryzacyjny gigant skupia pozostałe amerykańskie marki, które nie należą do innych koncernów. Po sprzedaży Opla i Vauxhalla w skład GM wchodzą cztery firmy amerykańskie — Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC — oraz australijski Holden. Wszystkie prawie od początku swojego istnienia należą do General Motors, natomiast rodzynkiem jest tu Holden, który jest najstarszą firmą w grupie.

Warto dodać, że do GM należeli motoryzacyjni bankruci i firmy, które zakończyły swoją działalność, m.in. Bedford, Oldsmobile, Hummer, Pontiac, Saab czy Saturn. Być może to dobrze, że niemiecki Opel został sprzedany Francuzom, bo przez długotrwałe straty, jakie przynosił, mógł też trafić na tę listę.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna - czy znasz przepisy? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2] Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem