Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny?

Przejęcie Opla przez Grupę PSA było zaskoczeniem dla wielu osób choćby trochę interesujących się motoryzacją. Wielu zadało sobie pytanie, czy w obliczu takich ruchów są jeszcze na świecie firmy samochodowe, które można uznać za niezależne? Pomijając wyjątkowo niszowe marki, przygotowaliśmy dla was zestawienie pokazujące, kto z kim obecnie obecną trzyma i do kogo należy, a kto działa samodzielnie. Wbrew pozorom jest jeszcze sporo niezależnych producentów aut.

Photo: Frank Rumpenhorst/dpa (dostawca: PAP/DPA)

Ten artykuł ma 3 strony:

Azja

Honda Motor Company

(Honda, Acura)

Honda to jeden z ostatnich producentów samochodów, którzy działają niezależnie i całkowicie samodzielnie. Co prawda należy do niej marka Acura, ale została ona stworzona przez Hondę w 1986 roku na potrzeby rynku amerykańskiego. Acura jest jednocześnie marką premium Hondy.

Honda współpracowała z różnymi producentami samochodów i silników, ale w niewielkim zakresie. Najbardziej znany jest flirt z brytyjskim Roverem – wspólnie wytwarzano kilka modeli. Firma czerpała także z jednostek wysokoprężnych Isuzu oraz sprzedawała terenową Hondę Passport, będącą w rzeczywistości Isuzu Rodeo.

Mazda Motor Corporation

Mazda do dziś jest jedną z nielicznych firm działających samodzielnie, podobnie jak Honda, praktycznie w każdym obszarze. Pomimo iż to niewielkie przedsiębiorstwo kojarzy się bardziej z rodzinnym biznesem niż koncernem, to właśnie Mazda wspomagała niektóre firmy w wybranych segmentach. Wystarczy wspomnieć o współpracy z Fordem w zakresie aut uterenowionych i terenowych.

Niedawno Mazda nawiązała współpracę z Toyotą w zakresie wymiany technologii (układy napędowe) oraz sposobu zarządzania produkcją. Do Mazdy nie należy żadna firma motoryzacyjna.

Suzuki Motor Corporation

Suzuki wciąż pozostaje niezależną firmą produkującą samochody i motocykle na swój sposób, choć wielokrotnie podejmowało współpracę z innymi koncernami motoryzacyjnymi, m.in. z Fiatem, GM, Subaru czy Nissanem. Nie należy jednak do żadnego giganta, choć ostatnio nawiązało luźną współpracę z Toyotą w dziedzinie wymiany wiedzy technicznej.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Subaru Corporation

Fuji Heavy Industries w zeszłym roku zmieniło nazwę na Subaru. Jest kolejnym niezależnym producentem samochodów, choć aż 16,5 proc. udziałów należy do Toyoty i niektóre źródła podają, że Subaru jest jej własnością, natomiast w praktyce można mówić jedynie o współpracy.

Subaru obecnie produkuje wspólnie z Toyotą sportowy model BRZ/GT86, ale ogólnie ma inną filozofię oraz nie korzysta z podzespołów Toyoty bardziej niż prawdziwie niezależne firmy z usług innych producentów.

Toyota Motor Corporation

(Toyota, Lexus, Daihatsu)

Od kilku lat najmocniejszy konkurent Volkswagena to Toyota Motor Corporation. Obie firmy są jednymi z największych na świecie i sprzedają najwięcej samochodów. Jednak TMC nie jest aż tak rozbudowana jak grupa Volkswagena. Należą do niej takie firmy jak Lexus, Daihatsu czy do niedawna Scion.

Założony w 1989 roku Lexus jest dla Toyoty po części tym samym, czym Acura dla Hondy. Z kolei Scion pod jednym względem jest podobny do Acury, ponieważ powstał wyłącznie z myślą o rynku amerykańskim. Różnica jest taka, że pierwsza z tych marek już nie istnieje. Daihatsu współpracowało z Toyotą od 1967 roku i zasadniczo należało to tej firmy, ale dopiero w 2016 zostało całkowicie wchłonięte.

Toyota współpracuje na wielu płaszczyznach z BMW, zwłaszcza w zakresie układów napędowych. Niedawno zawiązano współpracę z Mazdą, a także z Suzuki, które również jest koncernem niezależnym, ale patrząc na wydarzenia globalne, może być prędzej czy później całkowicie wchłonięte przez Toyotę.

Hyundai Motor Group

(Hyundai, Kia)

Tu współpraca wygląda nieco inaczej niż w przypadku wyżej wymienionych marek. To południowokoreańska spółka, w skład której wchodzą dwie firmy: Hyundai i Kia. Choć Kia jest starszą, to jednak Hyundai rozdaje tu karty, odkąd przejął Kię po jej bankructwie w latach 90. Obecnie obie firmy ściśle współpracują ze sobą, tworząc dwie linie niemal identycznych technicznie modeli.

Dziś Hyundai Motor Group można nazwać niezależnym koncernem samochodowym, choć stworzonym z dwóch przedsiębiorstw. Tylko w niewielkim zakresie współpracują z innymi firmami, wcześniej jednak Hyundai był ściśle powiązany z Mitsubishi.

TATA Motors

(TATA, Jaguar, Land Rover)

Indyjska firma TATA Motors nie byłaby dla europejczyków szczególnie interesująca, gdyby nie fakt, że posiada ona takie marki jak Jaguar i Land Rover. Swoją drogą Jaguar Land Rover Automotive PLC został zawiązany w 2008 roku, gdy obie firmy miały już za sobą przygody z Fordem czy BMW. Oczywiście w skład TATA Motors wchodzi jeszcze indyjski producent samochodów TATA.

Geely

(Geely, Volvo)

Umieściliśmy Volvo w karcie azjatyckiej, bo należy ono do chińskiego przedsiębiorstwa Geely. Jednak twierdzenie, że Volvo to marka chińska jest błędne. Firma wciąż ma swoją siedzibę w Szwecji, projektowanie i produkcja też odbywa się w tym kraju, auta mają wciąż szwedzki charakter i budowane są zgodnie ze szwedzką filozofią. Choć transfer pieniędzy odbywa się przez Chiny, a Volvo utraciło status niezależnego producenta, to wciąż nie zmienia to faktu, że Volvo jest szwedzkie.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak nie można parkować samochodu? Najwydajniejsze fotoradary, rejestratory i odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach uważaj! Co to jest numer VIN? Uszkodzenia auta przez silny wiatr - czy przysługuje nam odszkodowanie? Strefa ruchu, zamieszkania i droga wewnętrzna - czy znasz przepisy? Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2] Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje? Test fotelików ADAC 2017