Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

Ten artykuł ma 4 strony:

Który silnik wybrać?

Skupimy się na dieslach ponieważ w kwestii silników benzynowych można powiedzieć tyle, że są w porządku. Najbardziej polecamy pewną w eksploatacji 2-litrówkę sprzed liftingu, do której można zamontować gaz. Wersje GDI na razie są bezproblemowe, zatem ich też nie należy się bać. Szukając jednak SUV-a zwykle myślimy o dieslu, a w przypadku Kii Sportage mamy dwie dopracowane konstrukcje. Nawet wybór słabszej odmiany można uznać za dobry.

Kia Sportage III FL

Silnik 1.7 CRDI to rozwinięta starsza jednostka 1.6 CRDI, napędzająca kompaktowe auta Hyundaia i Kii. Ma oczywiście wszelkie techniczne rozwiązania znane z nowoczesnych jednostek wysokoprężnych, takie jak wtrysk Common Rail, turbosprężarkę o zmiennej geometrii czy filtr cząstek stałych, ale nie zamontowano w niej koła dwumasowego. O ile trwałość tych elementów jest porównywalna z konstrukcjami innych producentów, to użytkownicy Sportage rzadko narzekają na usterki.

Jeżeli już coś sprawia problemy, to głównie filtr DPF. Nie jest to jednak częstsze niż u konkurencji i filtr da się zregenerować lub wymienić tanim kosztem. Co ciekawe, osprzęt do tego diesla też nie jest wyjątkowo drogi, a większość części można dostać poza ASO, tylko w przeciwieństwie do produktów Grupy PSA czy Volkswagena, trzeba nieco dłużej poszukać.

Bagażnik jest duży i łatwo go wykorzystać.

Dużą zaletą 1,7-litrowego silnika wysokoprężnego w Sportage'u jest nie tylko brak dwumasy, ale też napęd rozrządu realizowany łańcuchem. Ten jest trwały i zwykle nie ma problemów z jego rozciąganiem. Zalecamy co prawda kontrolę co 50 tys. km, ale jej brak niczym nie grozi.

W temacie silnika 2.0 CRDI ważną informacją jest to, że w Kii Sportage III zastosowano zupełnie inną konstrukcję niż wcześniejsza. Jest to zupełnie nowy motor serii R zaprezentowany w 2009 roku, który nie ma nic wspólnego ze starszą serią D. Jedną z największych różnic jest łańcuchowy napęd rozrządu – wcześniej stosowano pasek.

To, co łączy serię D i R, to niezawodność. Co prawda silnik nie jest ideałem – największą bolączką są awarie czujników – ale nie ma żadnych wad konstrukcyjnych, a do tego jest trwały. W wersjach z manualną skrzynią biegów dość szybko zużywa się koło dwumasowe. Niestety zamiennik kosztuje od 2200 do nawet 3500 zł, co po doliczeniu ceny sprzęgła, wysprzęglika oraz robocizny daje kwotę 4000–5000 zł za wymianę kompletu. To jeden z obszarów, które warto skontrolować przed zakupem samochodu.

Zobacz również: Ford Edge 2.0 TDCI Biturbo Sport (2016) - test

Wnętrze Kii Sportage III przed liftingiem
Po liftingu deska rozdzielcza została wykonana lepiej, z ładniejszych materiałów.

Innym, dość powszechnym problemem jest zużycie elementów skrzyni biegów. Zwykle do wymiany są tylko łożyska i niektóre, drobne elementy, ale prace z tym związane są dość czasochłonne i kosztowne. Jednak spokojnie – dotyczy to wyłącznie aut eksploatowanych intensywnie i zwykle wersji 184-konnej. Dobrym rozwiązaniem jest wybór samochodu z automatyczną przekładnią, ale trzeba pamiętać, że podnosi ona spalanie.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.1] Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką