Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

Jeżeli szukasz w miarę młodego kompaktowego SUV-a z dieslem pod maską, to trudno o lepszą ofertę z rynku wtórnego niż kilkuletnia Kia Sportage. Relacja ceny do jakości jest znakomita, a silniki zasilane olejem napędowym to jedne z najlepszych konstrukcji w swojej klasie.

Ten artykuł ma 4 strony:

Kia Sportage III — charakterystyka modelu

Samochód zadebiutował jako trzecia generacja Sportage w 2010 roku i bardzo szybko stał się hitem sprzedażowym koreańskiego producenta, na wielu europejskich rynkach. Wynikało to z doskonałej relacji ceny samochodu do jakości, jaką oferował. Sportage niczego nie brakowało do konkurencji, a pod wieloma względami była nawet lepsza.

Kia Sportage 2,0 CRDi 184 KM 4WD ATE XL [test autokult.pl]

Kiedy dowiedziałem się, że w moje ręce trafią kluczyki do Kii Sportage, zacząłem intensywnie wypatrywać tego auta na drogach. Codziennie mijało mnie…

Jakość materiałów i ogólny odbiór wnętrza w bogatszej specyfikacji są na zaskakująco dobrym poziomie. Zwłaszcza modele po faceliftingu, który przeprowadzono w 2014 roku. Do tego kabina jest na tyle przestronna, że cztery dorosłe osoby mogą czuć się swobodnie, a bagażnik mieści 564 litry pakunków. Jeżeli myślicie o koreańskich auta jako o tych drugiego sortu, to koniecznie powinniście pojeździć jakąkolwiek Kią wyprodukowaną w ostatnim dziesięcioleciu, a już z całą pewnością modelem Sportage.

Kia Sportage III FL

Konstrukcyjnie to typowo azjatycki produkt. Ma silniki 4-cylindrowe (poprzednik miał nawet V6) napędzające przednią oś. Wyższe specyfikacje auta, a konkretnie te z 2-litrowymi silnikami, mają także opcjonalny napęd na cztery koła. To typowy układ z dołączaną automatycznie osią tylną, której sprzęgło reaguje na poślizg przednich kół. W praktyce napęd jest sprawny i w warunkach, w jakich porusza się zwykle ten samochód, daje sobie radę.

Kia Sportage przed liftingiem (po lewej) i po liftingu (po prawej). Z zewnątrz różnią się tylko strukturą kratki grilla.

Zawieszenie to również klasyka tego segmentu. Kolumna MacPhersona i wielowahaczowa oś tylna stanową kompromis pomiędzy komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Faktem jest, że zestrojenie układu jezdnego to jedna z zalet tego auta. Mówiąc krótko – modelem Sportage jeździ się dobrze.

Silniki Kii Sportage III

Dobrze, pod warunkiem wyboru odpowiedniego silnika. Gama jednostek nie była duża, ale z pewnością wystarczająca. Benzynowe motory 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwijają 132–135 KM. Zapewniają wystarczające osiągi do codziennego przemieszczania się. Jednocześnie zaskakują wysoką kulturą pracy, a przy odpowiedniej technice jazdy, potrafią być oszczędne. Spalanie średnie na poziomie 7–8 l/100 km jest do osiągnięcia.

Zobacz również: Ford Edge 2.0 TDCI Biturbo Sport (2016) - test

Benzynowe silniki GDI na razie nie wykazują żadnych wad.

Mocniejszy benzyniak o pojemności 2,0 l występował w dwóch wersjach. Zasilany przez wtrysk wielopunktowy osiąga moc 163 KM, natomiast GDI z wtryskiem bezpośrednim (od 2014 roku) niewiele więcej, bo 166 KM. Jest mocny i dynamiczny, ale dość paliwożerny. Tyle tylko, że to wersja sprzed liftingu nadaje się do zasilania gazowego, jeżeli ktoś je preferuje. W praktyce nie ma problemu z eksploatacją na LPG. Spalanie średnie benzyny motorów 2-litrowych mieści się w przedziale 9–11 l/100 km. GDI jest nieco oszczędniejszy.

Gama diesli jest naszym zdaniem najciekawsza. Dlaczego? Ponieważ szukając samochodu w tym roczniku i segmencie trudno o większego pewniaka. Silniki CRDI są naprawdę niezawodne i można je z czystym sumieniem polecić.

Eksploatacyjnie najlepszy jest podstawowy motor 1.7 CRDI, który rozwija niestety tylko 115 KM i ledwie 260 Nm. To trochę za mało dla dość ciężkiego samochodu, ale świetnie spisze się na krótkich dystansach, jeżeli ktoś koniecznie potrzebuje właśnie diesla. Spala przy tym około 6–8 l/100 km.

Klienci chętniej stawiali na diesle, które są jednymi z najlepszych w swojej klasie.

Lepszymi parametrami legitymuje się 2.0 CRDI o mocy 136 KM lub 184 KM. Pierwszy już zapewnia dobre osiągi, natomiast ten najmocniejszy jest jednocześnie najbardziej dynamiczny w całej gamie – przyspieszenie do 100 km/h w 9,8 s. Spalanie? Na poziomie 7–8 l/100 km.

Silniki 2-litrowe mogły być wyposażone w napęd na cztery koła, a także automatyczną skrzynię biegów. Napęd 4WD był standardem w wersji 184-konnej. Natomiast wersja 136 KM, nie była łączona z automatem, przynajmniej na polskim rynku.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używany Opel Astra II [1998-2009] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003] Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.1] Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Przejechał ponad 2 mln sto tysięcy kilometrów i się nie poddaje Używany Volkswagen Golf IV - stworzony dla Polaka Wygrały plebiscyt Car Of The Year. Sprawdziliśmy, jak sprawują się po latach J.D. Power: samochody, które sprawiają najmniej kłopotów Osiem kabrioletów za 10 tys. zł