Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2]

Po raz drugi zaglądamy pod maski samochodów z tanimi w eksploatacji silnikami Diesla. Brak koła dwumasowego, prosta konstrukcja układu wtryskowego oraz dobry dostęp do części zamiennych wróżą niskie koszty serwisu i napraw. Po przeglądzie jednostek o małej pojemności do 1,5 l, teraz prezentujemy bardzo popularne motory 1.6-2.0.

fot. PSA

Ten artykuł ma 5 stron:

Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego — najlepsze propozycje [cz.1]

Jeżeli jeździcie na krótkich dystansach i pomimo odstraszająco wysokich kosztów napraw, potrzebujecie używanego auta z silnikiem Diesla, jest dla was…

Citroën i Peugeot 1.6 HDI (Ford 1.6 TDCi)

Motor ten został wprowadzony do oferty w tym samym czasie co mniejszy, wcześniej opisany 1.4 HDI. Jednostka była jednak przygotowana do napędzania aut klasy kompakt, choć ostatecznie trafiła zarówno do mniejszych jak i większych modeli. Pojawiło się wiele wersji tego silnika, który do dziś jest z powodzeniem wykorzystywany.

Ford bardzo chętnie korzystał z jednostki 1.6 HDI, którą przechrzcił na 1.6 TDCi.

Najpopularniejsze odmiany mocy to 90 i 109 KM. Była także bardzo słaba wersja 75-konna. Generalnie silniki do 90 KM są pozbawione koła dwumasowego, najczęściej też mają turbosprężarkę o stałej geometrii. Niestety niektóre wersje są zasilane wtryskiwaczami firmy Siemens (standardem był Bosch), które są co prawda trwalsze, ale też o wiele droższe w naprawach. Tych nie polecamy. Najlepszy jest motor o oznaczeniu 9HX, którego nigdy nie wyposażono w drogi osprzęt.

Silnik ten nie jest wyjątkowo niezawodny, ale zawsze tani w naprawach. Nie ma typowych wad konstrukcyjnych, a mechanicy doskonale go znają. Jest to jednocześnie silnik, który trafił do bardzo dużej grupy modeli samochodów aż siedmiu marek. Montowano go zarówno w małym Mini jak i dużym Volvo S80. Jednak interesującą nas wersję 90-konną znajdziemy w mniejszych modelach.

Eksploatacyjny spokój zapewnicie sobie, regularnie zmieniając olej co 15 tys. km (5W-40) oraz pasek rozrządu wraz z łańcuszkiem łączącym wałki — najlepiej co 200 tys. km. Jeżeli auto jeździ dużo na krótkich dystansach, warto skrócić ten przebieg do 150 tys. km. Koniecznie przy tym wymieńcie cały komplet. Przy okazji wymiany rozrządu, warto zmienić komplet napędu osprzętu wraz z kołem pasowym wału korbowego i alternatora.

Popularne modele z silnikiem 1.6 HDI (do 90 KM):

  • Citroën Berlingo od 2002 roku i Citroën Berlingo II w latach 2008–2010 – również Peugeot Partner
  • Citroën C3 od 2001 roku i C3 II od 2009 roku
  • Citroën C4 od 2004 roku
  • Peugeot 207 od 2006 roku
  • Peugeot 308 od 2007 roku
  • Ford Fiesta V od 2001 roku (również Fusion) i Ford Fiesta VI od 2008 roku – oznaczenie 1.6 TDCi, w nowszej Fieście również w wersji 75-konnej
  • Ford Focus II od 2005 roku – oznaczenie 1.6 TDCi
  • Mazda 3 od 2003 roku – oznaczenie 1.6 CD
  • Mini II od 2007 roku – model One D (Cooper D miał 109 KM)
  • Suzuki SX4 od 2009 roku – oznaczenie 1.6 DDIS

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Jak wydłużyć trwałość automatycznej skrzyni biegów? Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Dzięki tym elementom wyposażenia twoje auto będzie technicznie lepsze Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Jazda samochodem po zamarzniętym jeziorze - kary, konsekwencje finansowe, gdzie wolno? Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Jakie wyposażenie rzeczywiście poprawi komfort w twoim aucie? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Samochód nie odpala – co można zrobić samodzielnie, a czego unikać? Awarie systemu ABS

Popularne w tym tygodniu:

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?