Średnie silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.2]

Po raz drugi zaglądamy pod maski samochodów z tanimi w eksploatacji silnikami Diesla. Brak koła dwumasowego, prosta konstrukcja układu wtryskowego oraz dobry dostęp do części zamiennych wróżą niskie koszty serwisu i napraw. Po przeglądzie jednostek o małej pojemności do 1,5 l, teraz prezentujemy bardzo popularne motory 1.6-2.0.

fot. PSA

Ten artykuł ma 5 stron:

Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego — najlepsze propozycje [cz.1]

Jeżeli jeździcie na krótkich dystansach i pomimo odstraszająco wysokich kosztów napraw, potrzebujecie używanego auta z silnikiem Diesla, jest dla was…

Citroën i Peugeot 1.6 HDI (Ford 1.6 TDCi)

Motor ten został wprowadzony do oferty w tym samym czasie co mniejszy, wcześniej opisany 1.4 HDI. Jednostka była jednak przygotowana do napędzania aut klasy kompakt, choć ostatecznie trafiła zarówno do mniejszych jak i większych modeli. Pojawiło się wiele wersji tego silnika, który do dziś jest z powodzeniem wykorzystywany.

Ford bardzo chętnie korzystał z jednostki 1.6 HDI, którą przechrzcił na 1.6 TDCi.

Najpopularniejsze odmiany mocy to 90 i 109 KM. Była także bardzo słaba wersja 75-konna. Generalnie silniki do 90 KM są pozbawione koła dwumasowego, najczęściej też mają turbosprężarkę o stałej geometrii. Niestety niektóre wersje są zasilane wtryskiwaczami firmy Siemens (standardem był Bosch), które są co prawda trwalsze, ale też o wiele droższe w naprawach. Tych nie polecamy. Najlepszy jest motor o oznaczeniu 9HX, którego nigdy nie wyposażono w drogi osprzęt.

Silnik ten nie jest wyjątkowo niezawodny, ale zawsze tani w naprawach. Nie ma typowych wad konstrukcyjnych, a mechanicy doskonale go znają. Jest to jednocześnie silnik, który trafił do bardzo dużej grupy modeli samochodów aż siedmiu marek. Montowano go zarówno w małym Mini jak i dużym Volvo S80. Jednak interesującą nas wersję 90-konną znajdziemy w mniejszych modelach.

Eksploatacyjny spokój zapewnicie sobie, regularnie zmieniając olej co 15 tys. km (5W-40) oraz pasek rozrządu wraz z łańcuszkiem łączącym wałki — najlepiej co 200 tys. km. Jeżeli auto jeździ dużo na krótkich dystansach, warto skrócić ten przebieg do 150 tys. km. Koniecznie przy tym wymieńcie cały komplet. Przy okazji wymiany rozrządu, warto zmienić komplet napędu osprzętu wraz z kołem pasowym wału korbowego i alternatora.

Popularne modele z silnikiem 1.6 HDI (do 90 KM):

  • Citroën Berlingo od 2002 roku i Citroën Berlingo II w latach 2008–2010 – również Peugeot Partner
  • Citroën C3 od 2001 roku i C3 II od 2009 roku
  • Citroën C4 od 2004 roku
  • Peugeot 207 od 2006 roku
  • Peugeot 308 od 2007 roku
  • Ford Fiesta V od 2001 roku (również Fusion) i Ford Fiesta VI od 2008 roku – oznaczenie 1.6 TDCi, w nowszej Fieście również w wersji 75-konnej
  • Ford Focus II od 2005 roku – oznaczenie 1.6 TDCi
  • Mazda 3 od 2003 roku – oznaczenie 1.6 CD
  • Mini II od 2007 roku – model One D (Cooper D miał 109 KM)
  • Suzuki SX4 od 2009 roku – oznaczenie 1.6 DDIS

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł w samochodzie? O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić? Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia