Przejęcie Opla przez PSA z akceptacją władz Niemiec

Wtorkowe popołudnie okazało się zaskakujące dla europejskiej motoryzacji. Przedstawiciele koncernów General Motors i PSA poinformowali o planach związanych z przejęciem Opla przez Francuzów. Wszystko wskazuje, że ostateczna decyzja zostanie podjęta już niebawem. Tym bardziej, że plany zostały oficjalnie zaakceptowane przez niemieckie władze.

Gliwicka fabryka Opla

Gliwicka fabryka Opla (opel.pl)

Kanclerz Angela Merkel obiecała, że zrobi wszystko co możliwe, aby zagwarantować miejsca pracy w niemieckich fabrykach Opla. Rząd Niemiec zdecydował, że osobą odpowiedzialną za koordynowanie działań związanych ze zmianą właściciela Opla będzie sekretarz stanu ds. gospodarki Matthias Machnig. Nasi zachodni sąsiedzi podchodzą do sprawy poważnie. Nic dziwnego - niemieckie fabryki Opla dają pracę ponad 18 tysiącom osób.

Nie da się ukryć, że przedstawiciele General Motors i PSA zaskoczyli wszystkich, gdy we wtorek ogłosili plany na przyszłość. Spotkało się to nawet z niezadowoleniem niemieckiej minister gospodarki Brigitte Zypries, która oficjalnie skrytykowała koncerny, zarzucając im działania bez porozumienia z władzami państwowymi i przedstawicielami związków zawodowych.

Ostatecznie jednak minister Zypries zaakceptowała przejęcie Opla przez Francuzów. Plany związane z transakcją poparł także szef Opla, Karl-Thomas Neumann. W jednym z wpisów na Twitterze przyznał, że "zasadniczo połączenie się z PSA ma sens".


Choć najwięcej do powiedzenia w tej kwestii mają oczywiście władze Niemiec, przedstawiciele innych państw także nie kryli zaskoczenia decyzją GM i PSA. Szczególnie dotyczy to Wielkiej Brytanii, gdzie w fabrykach firm Opel i Vauxhall (marki bliźniacze) pracuje 4,5 tysiąca osób. Brytyjski minister Greg Clark spotkał się w tej sprawie z przedstawicielami PSA i francuskich władz, od których otrzymał zapewnienie, że "potencjał oddanych pracowników będzie wykorzystany, a Vauxhall nie musi obawiać się o swoją przyszłość".

Na razie nieznane są plany GM i PSA wobec polskich fabryk Opla, mieszczących się w Gliwicach i Tychach. Łącznie pracuje w nich 4 tysiące osób. W rozmowie z GW, Ministerstwo Rozwoju poinformowało jedynie, że jest w stałym kontakcie z General Motors. Póki co jednak trudno mówić o konkretach. Wstępne informacje płynące z Europy napawają optymizmem. Jak twierdzi niemieckie czasopismo Manager Magazin, przynajmniej w pierwszym okresie po przejęciu, Opel zachowa znaczną dozę samodzielności. Lecz czy będzie to możliwe na dłuższą metę?

Pierwszy Opel Cascada zjeżdża z taśmy gliwickiej fabryki Opla

Choć prezentacja Opla Cascady odbyła się już kilka miesięcy temu, to dopiero teraz pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej. Jest to już…

Nie da się ukryć, że obie firmy produkują bardzo podobne pojazdy i zaznaczają swą obecność w tych samych segmentach rynku. W najbliższych miesiącach sytuacja powinna się wyklarować. Już dziś jednak wiadomo, że przejęcie Opla znacząco wzmocni koncern PSA i pozwoli mu zbliżyć się do europejskiego giganta jakim jest Volkswagen.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: wyborcza.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Ford Focus RS potwierdził klasę na torze Nürburgring Nordschleife Cena polisy OC zależy od twojego miejsca zamieszkania Lamborghini mogą stanąć w płomieniach. 6000 aut wezwanych do serwisu Heroiczny wyczyn kierowcy tesli: poświęcił auto by ratować innego kierowcę Chcesz tańszego ubezpieczenia? Dbaj o jego historię w UFG Próbowała wjechać na parking, straciła prawo jazdy Polscy studenci budują crossa z napędem elektrycznym Autonomiczne drony do przewozu pasażerów startują w Dubaju Lżejsze i mocniejsze niż coupé - oto Pagani Huayra Roadster Koszty utrzymania samochodu w Europie. Kto płaci najwięcej? Mitsubishi Eclipse powraca w zaskakującej formie Ruszyły przygotowania do inwestycji Mercedesa w Polsce Nie tylko Volkswagen - największe afery spalinowe w historii motoryzacji Nielegalny fotoradar w Niemczech był maszynką do zarabiania pieniędzy Mercedes-Maybach G 650 Landaulet: otwarta limuzyna na bezdroża Tydzień w motorsporcie #10 Ceny polis OC mogą niebawem wzrosnąć jeszcze bardziej Vilner zmodyfikował Wranglera w stylu Rat McLaren chce wrócić do LeMans po dwudziestu latach przerwy Wygrał w sądzie z nieuczciwym handlarzem Odświeżone Audi RS3 Sportback kusi 400-konnym napędem Kiedy sprawdzimy punkty karne przez internet? Najmniejsza Škoda została odświeżona Wielomilionowe odszkodowania dla właścicieli BMW

Popularne w tym tygodniu:

Maluch na sterydach, czyli szalona konstrukcja z nadwoziem Polskiego Fiata 126p Mazda nie daje za wygraną. Prace nad nowym silnikiem Wankla trwają Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Kiedyś bił wszelkie rekordy. Dzisiaj blask Nissana GT-R słabnie Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Mała dziewczynka i 700-konne BMW. Tak się rodzi miłość do samochodów Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Audi R8 z napędem na jedną oś. Jest odrobinę wolniejsze, ale potrafi driftować