ViaAUTO - podstawowe informacje

Wprowadzenie osobnych pasów dla kierowców korzystających z urządzeń viaAUTO ma zmniejszyć korki na bramkach autostradowych. Podpowiadamy, gdzie kupić odpowiedni sprzęt i ile kosztuje korzystanie z systemu.

Urządzenie viaAUTO

Urządzenie viaAUTO

Ten artykuł ma 11 stron:

viaTOLL i viaAUTO

Pamiętacie jeszcze Marka Pola? W okresie od 19 października 2001 r. do 2 maja 2004 r. pełnił on funkcję wicepremiera i ministra infrastruktury w rządzie Leszka Millera.
Pol chciał wprowadzenia winiet
uprawniających do jazdy po drogach szybkiego ruchu bez limitu kilometrów. Winieta dla samochodów osobowych na 10 dni miała kosztować 18 zł, na 60 dni 54 zł, a na rok 180 zł. Dochód ze sprzedaży miał w 100% iść na budowę i modernizację dróg.

Na ministra posypały się gromy. Pol otrzymał Nagrodę Złamanego Grosza od tygodnika Wprost za najgłupszy pomysł gospodarczy 2002 r. Zaczął być przezywany "Winietu".

Przeciwnicy winiet wskazywali m.in. na to, że opłaty okresowe za poruszanie się drogami szybkiego ruchu to kolejny sposób na dojenie kierowców i to w sytuacji, w której autostrad i ekspresówek wcale nie ma zbyt wiele. Projekt był kilkukrotnie modyfikowany. Pojawiły się wątpliwości, czy jest zgodny z Konstytucją i prawem unijnym.

Sejm propozycję winiet obejmujących także samochody osobowe odrzucił. Zamiast tego dostaliśmy np. opłatę paliwową. System winiet jednak powstał, ale został ograniczony do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t.

Od 1 lipca 2011 r. działa elektroniczny pobór opłat za jazdę po wybranych drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. E-myto obejmuje wszystkie pojazdy i zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t (również auta osobowe) oraz pojazdy z liczbą miejsc siedzących powyżej 9. licząc kierowcę.

viaTOLL dla Kowalskiego

Za jazdę po autostradach pod zarządem GDDKiA od 1 czerwca 2012 r. mogą płacić elektronicznie także użytkownicy:

  • pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej lub równej 3,5 t (z wyjątkiem motocykli),
  • busów z liczbą miejsc 9 lub mniej (łącznie z kierowcą),
  • busów z liczbą miejsc 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) i z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie pojazdu oraz przyczepy mniejszej lub równej 3,5 t.

W przypadku wyżej wymienionych pojazdów z viaTOLL można korzystać na autostradach:

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

  • A2: na odcinku Konin-Stryków,
  • A4: na odcinku Bielany Wrocławskie-Sośnica.

System elektronicznego poboru opłat viaTOLL nie obejmuje płatnych części autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy. Innymi słowy, nie działa na odcinkach A1 Rusocin-Nowe Marzy oraz Nowe Marzy-Czerniewice, A2 Konin-Nowy Tomyśl oraz A4 Kraków-Katowice.

Jakie korzyści może odnieść kierowca tzw. pojazdu lekkiego, który zdecyduje się na dołączenie do systemu viaTOLL? Teoretycznie nie musi się on zatrzymywać na bramkach, a następnie wyciągać portfela i płacić gotówką lub kartą.

Dzięki urządzeniu pokładowemu zwanemu viaAUTO opłata jest pobierana automatycznie. Elektroniczne punkty poboru opłat miały upłynnić ruch.

Jak pokazało życie, nie wszystko działało jak należy. Kierowcy korzystający z viaAUTO musieli stać w tych samych rządkach, co użytkownicy płacący w tradycyjny sposób.

W rozładowaniu zatorów miało pomóc stworzenie tzw. pasów szybkiej płatności z osobnymi bramkami i automatycznie otwierającymi się szlabanami dla samochodów z viaAUTO na pokładzie.

Rozwiązanie to działa od połowy lipca. Na razie jednak problemem jest to, że pasy te są według kierowców źle oznakowane. Wjeżdżają na nie pojazdy bez viaAUTO, które potem muszą cofać i ustawiać się na swoich pasach.

Wyłączenie części bramownic z ogólnego dostępu sprawiło też, że korki jeszcze się wydłużyły. Kierowcy chcący dostać się na pasy szybkiej płatności często wjeżdżają na pasy awaryjne. Zarówno na nich, jak i na cofających czyha policja. Można zatęsknić za "Winietu"…

viaAUTO – ile to kosztuje?

Jak wspominaliśmy, żeby dobrowolnie zacząć korzystać z viaTOLL trzeba się zaopatrzyć w urządzenie viaAUTO. Montuje się je w górnej części przedniej szyby za lusterkiem wstecznym.

Plusem jest to, że urządzenie nie jest przypisane do konkretnego pojazdu. Można je przenosić miedzy samochodami. W punktach obsługi klienta można kupić dodatkowy uchwyt.

Urządzenie viaAUTO kupuje się na własność. Jego cena to 135 zł.

Do 31 sierpnia miała trwać promocja, umożliwiająca nabycie sprzętu w promocyjnej cenie 100 zł (było w to wliczone doładowanie na 50 zł). Niestety, pula tańszych urządzeń już się wyczerpała.

Elektroniczną skrzynkę można kupić w punktach obsługi klienta i w punktach dystrybucji. Listę z podziałem na województwa publikujemy na kolejnych stronach.

Ile kosztuje jazda z viaAUTO? Stawka została ustalona na 10 groszy za kilometr. Za przejazd A2 od Konina do Strykowa trzeba zapłacić 9,90 zł, a za A4 od Bielan Wrocławskich do Sośnicy 16,20 zł.

Istnieje kilka sposób umożliwiających rozliczanie się za przejazdy przy wykorzystaniu viaAUTO. Do wyboru są:

  • konto przedpłacone na okaziciela (anonimowe),
  • konto przedpłacone zarejestrowane (daje dostęp do panelu obsługi klienta na stronie internetowej www.viatoll.pl, gdzie można sprawdzić stan konta, historię transakcji i doładować konto),
  • konto z odroczoną płatnością (na koniec okresu rozliczeniowego otrzymuje się notę obciążeniową z 14- lub 21-dniowym terminem płatności ).

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Noclegi w Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.9] Poliuretan w zawieszeniu i pod silnikiem – wady i zalety Tuleje zawieszenia – mały problem, a męczy Chorwackie jedzenie - samochodem na wakacje [cz.8] Jak jeździć w upale - poradnik Jak dbać o szyberdach - poradnik Przyciemnianie szyb – o tym warto pamiętać Tuning hamulców – przewody i płyny [cz. 4] Tuning hamulców – większe tarcze to lepsze hamowanie [cz. 3] Główne atrakcje i zabytki Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.7] Gwarancja na samochód – na co zwracać uwagę Tuning hamulców – tarcze hamulcowe [cz. 2] Obowiązkowe wyposażenie samochodu - samochodem na wakacje [cz.6] Samochodem do Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.5] Jak spakować się do podróży - samochodem na wakacje [cz.4] Tuning hamulców – klocki hamulcowe [cz. 1] Akcesoria przydatne podczas podróży - samochodem na wakacje [cz.3] Usprawniamy hamulce – praktyka [część 2] Zapowiedź podróży po Chorwacji - samochodem na wakacje [cz.2] Przygotowanie auta do podróży - samochodem na wakacje [cz.1] Usprawniamy hamulce – teoria [część 1] Co to są pływające tarcze hamulcowe? Paliwo czy układ napędowy – co opłaca się oszczędzać w silniku TSI?

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?