Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli

Chcesz kupić stosunkowo tanie Porsche, ale niekoniecznie 911? Firma stworzyła kilka modeli, które były bardziej lub mniej udane, ale dziś po latach stają się interesującymi klasykami lub przepustką do świata tej marki dla mniej zamożnych osób. Jakie sportowe Porsche można kupić, poza kultowym 911?

Ten artykuł ma 5 stron:

Porsche 924

To bodaj najtańszy sposób na wejście w posiadanie samochodu marki Porsche, ponieważ model ten został pierwotnie przygotowany dla zupełnie zwyczajnego producenta. Miał być sportowy volkswagen, natomiast wyszło tanie porsche. Całe szczęście, firma z Zuffenhausen, jak to bywa w ich zwyczaju, przyłożyła się do projektu i stworzyła naprawdę udany samochód. Wbrew pozorom, potrafi pokazać klasę podczas szybkiej jazdy.

Pozory, o których mowa to 4-cylindrowy silnik Volkswagena o pojemności 2 litrów i mocy 125 KM. To standardowa jednostka, ale cały układ napędowy stworzono z myślą o zapewnieniu najlepszych osiągów, rozkładu masy i jakości prowadzenia. Zdecydowano się na rasowy układ transaxle, czyli silnik z przodu, skrzynia biegów z tyłu i napęd na tylne koła. Do tego auto jest nie tylko lekkie wizualnie, ale też w rzeczywistości waży niewiele – od 1080 do 1200 kg.

W przeciwieństwie do taniego ferrari, tanie Porsche 924 stało się hitem i nie było problemów ze znalezieniem klientów, chcących wejść w posiadanie auta tej marki. Choćby mocno odbiegało od standardu wyznaczonego przez 911. Do dziś jest to samochód bardzo interesujący, a przy tym stosunkowo tani i łatwy w utrzymaniu. Ma jeszcze jedną zaletę – jest dobrym modelem do jazdy na co dzień.

Tradycyjnie dla Porsche, powstało kilka mocniejszych wersji. Drugą w gamie, po podstawowej, była odmiana 924 S z 2,5-litrowym motorem o mocy 150 lub 160 KM. Rzadko spotyka się wersję 924 Turbo z doładowaną 2-litrówką o mocy 170–177 KM. Topowym wariantem był 924 Carrera GT o mocy 210 KM. Porsche 924 sprzedawano od 1976 do 1985 roku, natomiast od 1985 do 1988 w ofercie pozostawała odmiana 924 S.

Jeszcze do niedawna, dało się kupić Porsche 924 na polskim rynku wtórnym za grosze. Dziś ten model należy do rzadkości, choć od czasu do czasu można znaleźć jakieś ogłoszenie. W poszukiwaniu interesującego egzemplarza, najlepiej udać się do Niemiec. Na tamtym rynku mamy grubo ponad setkę aut do wyboru.

Zobacz również: Porsche Cayman PDK - wydech

Ceny Porsche 924 zależą oczywiście od stanu technicznego, nie od rocznika. Spory wpływ na rzeczywistą wartość ma także wersja. Najtańsze egzemplarze do jazdy można kupić za 2000–5000 euro, czyli do około 20 000 zł. Można nimi jeździć, ale by wyglądały i działały jak trzeba, należy poddać je mniej lub bardziej gruntownym naprawom. Dobrą wiadomością jest to, że auto za 5000 euro może nie wymagać nakładów finansowych.

Takie polecamy kupić, bo naprawy mogą wywołać szok. Wiele elementów jest wspólnych z modelami Volkswagena i nie są drogie, ale jedna część kupiona w ASO Porsche, choćby detal, może skutecznie uszczuplić budżet domowy. Najgorzej jest z częściami blacharskimi. Jest więc ważne, by nie kupić egzemplarza z zaawansowaną korozją, a ta nie jest obca 924.

Samochody, którymi można się już pochwalić na zlotach i jeździć z uniesioną głową, kosztują do 10 000 euro, czyli około 40 000 zł. Nawet dwukrotnie droższe są wersje Turbo. Najwyższą wartość ma model Carrera GT, który nie tylko prezentuje się o niebo lepiej, ale też jest poszukiwany przez kolekcjonerów. Ceny tych aut zaczynają się od około 20 000 euro, a kończą na 100 000 euro.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2] Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.1] Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Używany Nissan Navara D40 2.5 dCi [2005-2014] - poradnik kupującego Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2]

Popularne w tym tygodniu:

Sportowe wersje zwykłych samochodów mogą być pułapką