Jak wydłużyć trwałość automatycznej skrzyni biegów?

Automatyczne skrzynie biegów, pomimo coraz większej popularności, wciąż pozostają dużą tajemnicą dla konserwatywnych kierowców, dla których normą przez lata był klasyczny manual. Czego nie wiedzą kierowcy, a co może wydłużyć żywotność tego podzespołu?

fot. GM

Ten artykuł ma 2 strony:

Cztery rodzaje przekładni automatycznych

W samochodach osobowych montuje się cztery najpopularniejsze rodzaje automatycznych skrzyń biegów. Każdy powinien wiedzieć, jakiego rodzaju ma przekładnię, ponieważ przy niektórych trzeba zachowywać się w sposób szczególny.

Klasyczny automat (dalej w artykule AT): to klasyczna przekładnia, gdzie silnik i skrzynia biegów są na stałe połączone z konwerterem momentu obrotowego. W urządzeniu tym występuje ciągły poślizg. Nawet mimo faktu, że niektóre przekładnie mają tzw. blokadę konwertera, eliminującą go w określonych warunkach. Klasyczne automaty są wciąż bardzo popularne. Mają różne tryby pracy (m.in. sport, snow, itp.), a niektóre także tryb manualny, gdzie kierowca wybiera przełożenie, na jakim chce jechać.

Uważaj na awaryjne skrzynie automatyczne! [poradnik]

Jeszcze kilka lat temu Polacy podchodzili do aut z automatycznymi skrzyniami biegów sceptycznie. Powodem były obawy związane z ryzykiem wystąpienia…

Skrzynia dwusprzęgłowa (dalej DCT): to przekładnia stosowana od niedawna, której praca polega na przeniesieniu mocy z silnika na skrzynię biegów poprzez jedno z dwóch sprzęgieł tarczowych, takich jak w klasycznych manualach. Zawsze jedno ze sprzęgieł jest włączone, a drugie włącza się w momencie zmiany biegu. Zmiana ta następuje szybko, ponieważ przełączają się jedynie sprzęgła, natomiast bieg w rzeczywistości jest włączony wcześniej. Skrzynie te zawsze są sterowane automatycznie, ale też zawsze kierowca ma możliwość samodzielnej zmiany biegu.

Skrzynie dwusprzęgłowe — zalety i wady [skrzynie biegów]

Po wstępie dotyczącym budowy i zasady działania skrzyń dwusprzęgłowych oraz krótkim przeglądzie wybranych rozwiązań czas przyjrzeć się głównym…

Skrzynia zautomatyzowana (dalej ZA): to rodzaj przekładni manualnej, w której klasyczny mechanizm ręcznej zmiany biegów zastąpiono zautomatyzowanym systemem hydraulicznym. Popularność takich rozwiązań nigdy nie była duża, a obecnie spotyka się je najrzadziej, zwykle w samochodach niższych segmentów (od A do C). Za przeniesienie momentu obrotowego odpowiada zwykłe sprzęgło tarczowe, które również jest sterowane automatyką.

Zautomatyzowana skrzynia biegów — jak pracuje skrzynia półautomatyczna?

Europejczycy zdecydowanie preferują manualną zmianę przełożeń, Amerykanie z kolei opowiadają się za skrzynią automatyczną. Obydwa rozwiązania…

Skrzynia bezstopniowa (dalej CVT): jest to przekładnia zupełnie inna od pozostałych. Wyposażona w dwa koła stożkowe i przenoszący moment napędowy łańcuch. Działa na tej samej zasadzie co przerzutki w rowerze. Różnica polega na tym, że w przekładni nie ma zębatek mniejszych i większych. Ich miejsce zajmują koła, które zwiększają lub zmniejszają swoją średnicę roboczą, co powoduje zmianę przełożenia. Za przeniesienie napędu zwykle odpowiada konwerter momentu obrotowego. Nawet jeżeli jest tryb manualnej zmiany biegów, warto wiedzieć, że biegi te są zupełnie wirtualne, zaprogramowane przez producenta.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Skrzynia bezstopniowa CVT — budowa, zasada działania, zastosowanie

Na samochodowym rynku od lat trwa walka skrzyń manualnych z automatycznymi. Ostatnio wynik tego starcia coraz bardziej przechyla się na stronę tych…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Dzięki tym elementom wyposażenia twoje auto będzie technicznie lepsze Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Jazda samochodem po zamarzniętym jeziorze - kary, konsekwencje finansowe, gdzie wolno? Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze?

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz OC na raty: ile trzeba dopłacić? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową? Dacia z fabryczną instalacją gazową. Czy opłaca się kupić?