Jak wydłużyć trwałość automatycznej skrzyni biegów?

Automatyczne skrzynie biegów, pomimo coraz większej popularności, wciąż pozostają dużą tajemnicą dla konserwatywnych kierowców, dla których normą przez lata był klasyczny manual. Czego nie wiedzą kierowcy, a co może wydłużyć żywotność tego podzespołu?

fot. GM

Ten artykuł ma 2 strony:

Cztery rodzaje przekładni automatycznych

W samochodach osobowych montuje się cztery najpopularniejsze rodzaje automatycznych skrzyń biegów. Każdy powinien wiedzieć, jakiego rodzaju ma przekładnię, ponieważ przy niektórych trzeba zachowywać się w sposób szczególny.

Klasyczny automat (dalej w artykule AT): to klasyczna przekładnia, gdzie silnik i skrzynia biegów są na stałe połączone z konwerterem momentu obrotowego. W urządzeniu tym występuje ciągły poślizg. Nawet mimo faktu, że niektóre przekładnie mają tzw. blokadę konwertera, eliminującą go w określonych warunkach. Klasyczne automaty są wciąż bardzo popularne. Mają różne tryby pracy (m.in. sport, snow, itp.), a niektóre także tryb manualny, gdzie kierowca wybiera przełożenie, na jakim chce jechać.

Uważaj na awaryjne skrzynie automatyczne! [poradnik]

Jeszcze kilka lat temu Polacy podchodzili do aut z automatycznymi skrzyniami biegów sceptycznie. Powodem były obawy związane z ryzykiem wystąpienia…

Skrzynia dwusprzęgłowa (dalej DCT): to przekładnia stosowana od niedawna, której praca polega na przeniesieniu mocy z silnika na skrzynię biegów poprzez jedno z dwóch sprzęgieł tarczowych, takich jak w klasycznych manualach. Zawsze jedno ze sprzęgieł jest włączone, a drugie włącza się w momencie zmiany biegu. Zmiana ta następuje szybko, ponieważ przełączają się jedynie sprzęgła, natomiast bieg w rzeczywistości jest włączony wcześniej. Skrzynie te zawsze są sterowane automatycznie, ale też zawsze kierowca ma możliwość samodzielnej zmiany biegu.

Skrzynie dwusprzęgłowe — zalety i wady [skrzynie biegów]

Po wstępie dotyczącym budowy i zasady działania skrzyń dwusprzęgłowych oraz krótkim przeglądzie wybranych rozwiązań czas przyjrzeć się głównym…

Skrzynia zautomatyzowana (dalej ZA): to rodzaj przekładni manualnej, w której klasyczny mechanizm ręcznej zmiany biegów zastąpiono zautomatyzowanym systemem hydraulicznym. Popularność takich rozwiązań nigdy nie była duża, a obecnie spotyka się je najrzadziej, zwykle w samochodach niższych segmentów (od A do C). Za przeniesienie momentu obrotowego odpowiada zwykłe sprzęgło tarczowe, które również jest sterowane automatyką.

Zautomatyzowana skrzynia biegów — jak pracuje skrzynia półautomatyczna?

Europejczycy zdecydowanie preferują manualną zmianę przełożeń, Amerykanie z kolei opowiadają się za skrzynią automatyczną. Obydwa rozwiązania…

Skrzynia bezstopniowa (dalej CVT): jest to przekładnia zupełnie inna od pozostałych. Wyposażona w dwa koła stożkowe i przenoszący moment napędowy łańcuch. Działa na tej samej zasadzie co przerzutki w rowerze. Różnica polega na tym, że w przekładni nie ma zębatek mniejszych i większych. Ich miejsce zajmują koła, które zwiększają lub zmniejszają swoją średnicę roboczą, co powoduje zmianę przełożenia. Za przeniesienie napędu zwykle odpowiada konwerter momentu obrotowego. Nawet jeżeli jest tryb manualnej zmiany biegów, warto wiedzieć, że biegi te są zupełnie wirtualne, zaprogramowane przez producenta.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Skrzynia bezstopniowa CVT — budowa, zasada działania, zastosowanie

Na samochodowym rynku od lat trwa walka skrzyń manualnych z automatycznymi. Ostatnio wynik tego starcia coraz bardziej przechyla się na stronę tych…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Dzięki tym elementom wyposażenia twoje auto będzie technicznie lepsze Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Jazda samochodem po zamarzniętym jeziorze - kary, konsekwencje finansowe, gdzie wolno? Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Jakie wyposażenie rzeczywiście poprawi komfort w twoim aucie? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Samochód nie odpala – co można zrobić samodzielnie, a czego unikać? Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić?

Popularne w tym tygodniu:

Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Małe silniki Diesla bez koła dwumasowego - najlepsze propozycje [cz.1] O czym musisz przypomnieć mechanikowi podczas przeglądu poza ASO? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Czy na pewno wiesz jak korzystać ze świateł samochodu?