Upsizing w wykonaniu Toyoty – nowy silnik Yarisa 1.5 zamiast 1.33

Nowy silnik 1,5 litra o mocy 111 KM zadebiutuje w odświeżonej Toyocie Yaris i zastąpi mniejszą, doskonale znaną jednostkę 1.33. To przykład na to, że w rzeczywistych warunkach większy motor jest oszczędniejszy i sprawniejszy.

Pamiętacie jak pisaliśmy o nowej erze upsizingowej, która czeka nas w niedalekiej już przyszłości? Producenci odwrócą się od małych silników i zastąpią je większymi. Dlaczego? Ponieważ powoli wchodzi nowy standard badania ekonomiczności i emisji spalin, który uwzględnia jazdę wyłącznie w warunkach rzeczywistych, a nie podczas hamowania auta w laboratorium. A w warunkach rzeczywistych liczy się pojemność, zgodnie z zasadą, którą od lat znają konstruktorzy.

Potwierdzeniem, że to fakt, a nie plotki, jest choćby informacja prasowa Toyoty na temat nowego silnika 1.5. Oto jej kluczowy fragment:

Nowa jednostka napędowa Yarisa spełnia normę Euro 6c zgodnie ze standardem homologacyjnym RDE (Real Driving Emission).

Nowy silnik, który zadebiutuje w Yarisie i być może później trafi do gamy kompaktów Toyoty, to jednostka z rodziny ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion), czyli bazująca na rozwiązaniach technicznych i doświadczeniach w budowie silnika napędzającego odmianę hybrydową. Ma tę samą pojemność 1496 cm³ i rozwija moc 111 KM oraz maksymalny moment obrotowy 136 Nm przy 4 400 obr./min. Dzięki tym parametrom, mały Yaris rozpędzi się do 100 km/h w czasie 11 sekund i będzie dynamiczniejszy w szerokim zakresie obrotów. Wartość 118 Nm (79 proc. maksimum) jest dostępna już przy 2 000 obr./min.

Toyota przygotowała kilka rozwiązań, które mają ułatwić spełnienie nowych norm czystości spalin. Jest to m. in. system zmiennych faz rozrządu i sterowania czasem otwarcia zaworów dolotowych (VVT-iE) , które wprowadzają motor pracujący w tradycyjnym cyklu Otto w cykl Atkinsona. Jest też chłodzony cieczą zawór recyrkulacji spalin EGR oraz — po raz pierwszy — również chłodzony cieczą kolektor dolotowy. Warto wspomnieć o wysokim stopniu sprężania, wynoszącym 13,5.

Elektroniczne sterowanie zmianą faz wałka rozrządu zaworów dolotowych pozwala opóźnić zamknięcie zaworu dolotowego poza dolną pozycję tłoka, co powoduje efektywne skrócenie suwu sprężania i przyczynia się do dalszego zmniejszenia strat pompowania (w cyklu Atkinsona), a także pozwala przyspieszyć, by wrócić do cyklu Otto, zapewniającego lepsze osiągi przy dużych obciążeniach. Zmiana fazy wałka rozrządu zaworów wylotowych jest sterowana systemem hydraulicznym.

System chłodzenia kolektora dolotowego cieczą ma przede wszystkim odpowiadać za niższe zużycie paliwa przy dużym obciążeniu, głównie podczas jazdy na autostradzie, z wysokimi prędkościami. Ma zmniejszyć temperaturę spalania i uniknąć konieczności wzbogacania mieszanki.

Nowy silnik Yarisa będzie największym w gamie, nie licząc jego sportowej wersji, którą niedawno Toyota zaprezentowała. Jednocześnie najmocniejszym jaki do tej pory oferowano. Jednostka 1.33 rozwijała i tak sporo, bo aż 99 KM, natomiast hybryda nawet sumarycznie nie przekracza wartości 100 KM. Nowy motor 1.5 jest też niewiele słabszy od 116-konnego silnika 1.2 Turbo, stosowanego w Aurisie czy crossoverze C-HR.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

To, nad czym warto się chwilę zastanowić to rodzaj zasilania. Toyota nie wspomina o bezpośrednim wtrysku benzyny, a także turbodoładowaniu. Czyżby okazało się, że w warunkach rzeczywistych silniki benzynowe poprzedniej generacji nie były takie złe? Być może wystarczyło je udoskonalić. Czy wszystkie technologie downsizingowe, jakie do tej pory wprowadzono, służyły wyłącznie zaspokojeniu żądań pseudoekologów i fantastów tworzących teorie walki z globalnym ociepleniem? Nie do końca, ponieważ równolegle Toyota pracuje nad nowym silnikiem 2.5 z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wciąż jednak wolnossącym.

Po downsizingu przyjdzie pora na upsizing?

Agencja Reuters donosi, że niektórzy producenci samochodów szykują się do powolnego odwrotu od downsingu na rzecz upsizingu. Podobno już rozpoczęto…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Aston Martin prezentuje nowe, intrygujące logo Mitsubishi zapowiada nowego SUV-a. Tak wygląda Grand Tourer? Bernie Ecclestone już nie jest szefem Formuły 1 YU! – tańsze OC dla osób korzystających z Yanosika Geländewagen na prąd, sygnowane przez Schwarzeneggera Drugie wcielenie crossovera Subaru w oficjalnej zapowiedzi Polska firma odmieniła wnętrze Maserati GranTurismo Zenos dołącza do grona bankrutów Tydzień w motorsporcie #7 Tesla Model S z rekordowym zasięgiem Ferrari F40 Erica Claptona zostało wystawione na sprzedaż Ford odświeżył legendę - sprawdź co się zmieniło Znamy ceny i specyfikacje nowej Hondy Civic X 5D Citroën C1 wraca do polskich salonów. Ile kosztuje? Dendrobium, czyli pierwszy supersamochód z Singapuru Nowe wersje, lepsze wyposażenie i usługi premium, czyli atrakcje BMW na rok 2017 Volkswagen wycenił odświeżonego Golfa Zdradzamy plany Hyundaia - sportowy model N, fastback i mały crossover Alfa Romeo Stelvio wjeżdża do polskich salonów - poznaj ceny Nowe Mini Countryman debiutuje w ostrej wersji JCW Opel prezentuje nowego gracza w segmencie małych crossoverów Polskie Pagani Huayra, czyli dzieło sztuki z klocków Lego Sprawdź jak Hyundai wycenił nowego i30 Madryt chce wprowadzić zakaz ruchu pojazdów spalinowych przed 2019 rokiem

Popularne w tym tygodniu:

Milion kilometrów w Volkswagenie Polo Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców? 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Alpejskie miasteczko podbite przez motocyklistów - BMW Motorrad Days 2017 Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche