Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.1]

Polska Republika Ludowa była częścią bloku wschodniego. Motoryzacja kulała nie tylko u nas, ale również za granicą u naszych „partnerów”, a niektóre z ich konstrukcji traktowano niemal jak rodzime. Po przeglądzie aut z PRL, dziś sprawdzimy, jakie interesujące samochody klasyczne, wyprodukowane w krajach socjalistycznych, można kupić dziś za w miarę rozsądne pieniądze.

Może trudno w to uwierzyć, ale Lada 2107 była produkowana do 2012 roku w takiej postaci.

Może trudno w to uwierzyć, ale Lada 2107 była produkowana do 2012 roku w takiej postaci.

Ten artykuł ma 3 strony:

Łada 2101–2107

Historia tego auta zaczęła się w 1970 roku, kiedy to radziecka fabryka WAZ zaczęła produkcję kopii Fiata 124. Następne wersje oznaczano kolejnymi liczbami, zaczynającymi się od 210 (pierwszy numer — 2101), a Rosjanie sami rozwijali tę konstrukcję. Niektórzy złośliwi twierdzą, że tylko przez to, Fiat 125p nigdy nie stał się wyrobem wysokiej jakości i dobrej klasy. Nasi włodarze musieli mieć lepsze auto, a faktem jest, że pod niemal każdym względem przewyższało ono naszą konstrukcję.

Pierwsza Łada produkowana na licencji Fiata. Model 2101 ma teraz najwyższą wartość kolekcjonerską.

Łada ma nowocześniejsze zawieszenie na sprężynach i silniki od 1200 do 1500, które mniej palą i lepiej przyspieszają. Lepsze wykonanie, osiągi, prowadzenie, jakość blacharki… to wszystko sprawiało, że Łady przetrwały znacznie dłużej w produkcji, a trwałość tych samochodów przewyższała praktycznie wszystko z tej części świata.

Warto zaznaczyć, że WAZ w 1980 roku wprowadził model 2105 i dwa lata później 2107, który już znacząco odbiegał od pierwowzoru, a zakończenia produkcji doczekał się dopiero w tym dziesięcioleciu. Zyskał także większe silniki — do pojemności 1700 — i lepsze wyposażenie. Przy okazji, Łada to jeden z niewielu producentów, którzy używali silników Wankla, choć do nas takie auta nie trafiały.

Zakup i utrzymanie

Jeszcze do niedawna, nie było problemu z zakupem kultowej Łady, a tymczasem dziś nie jest to takie proste. Rynek poważnie się skurczył i zwykle można wybierać pomiędzy bardzo zdewastowanymi autami a zadbanymi, o dość wysokiej cenie. Na szczęście, jeszcze niewiele osób traktuje te samochody jako potencjalnie zabytkowe i wciąż kilka tysięcy złotych wystarczy by nabyć coś przyzwoicie utrzymanego.

Zakup Łady 2101…7 w pigułce

Realna kwota za:

  • przyzwoity egzemplarz do jazdy: 3000–5000 zł
  • egzemplarz z potencjałem na klasyka: od 7000 zł
  • klasyk: od 10 000 zł

Warto poszukać

  • Samochodów z lat 70.
  • Wersji nadwoziowej kombi
  • Wersji eksportowej
  • Unikatowych wersji z silnikiem Wankla, przygotowanych dla służb specjalnych

Czy da się jeździć Ładą na co dzień? Oczywiście. Będzie to przyjemniejsze niż podróżowanie Fiatem 125p czy Polonezem. Znany z solidności wóz, rzadko odmawia posłuszeństwa i jego głównym wrogiem jest nowoczesna technika. Wtrysk czy elektroniczny zapłon prędzej zawiedzie niż tradycyjny gaźnik lub aparat z rozdzielaczem.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Problemem jest korozja, ale Łady produkowano z dość grubych blach, więc od pojawienia się nalotu rdzy, do przejścia na drugą stronę, minie sporo czasu.

Wnętrze późniejszego modelu 2106. Jest archaiczne, ale lepiej wykonane niż robiono to w FSO - nawet później.

Nie ma absolutnie żadnych problemów z nabyciem części zamiennych, a ich ceny wydają się wręcz nierealne. Są tak niskie, że chciałoby się kupić więcej niż potrzeba. Obecnie łatwiej serwisować Ładę niż dużego Fiata. Niemal wszystko można nabyć w kraju, a są firmy, które sprowadzają z Rosji oryginalne elementy. Co prawda, zajmują się zwykle Nivami czy UAZ-ami, ale przy okazji, posiadają asortyment do innych modeli.

Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera

Dziś będzie wyjątkowo, bo pod nóż idzie wyjątkowe auto. Dla wielu radziecki wynalazek, przypominający okres stanu wojennego, dla innych mile…

Co i jak kupić?

Potencjał na klasyka mają modele z okrągłymi lampami, czyli 2101, 2102, 2013 i 2106. Nowsze, te z prostokątnymi, jeszcze muszą na to długo poczekać. Szczególnie interesujące są dwa pierwsze, w których montowano reflektory pojedyncze. 2101 to sedan, natomiast 2102 kombi, które spotyka się niezwykle rzadko.

Gdzie kupić Ładę? Jeżeli szukacie interesującego egzemplarza, najlepiej wyjechać za wschodnią granicę, do naszych wschodnich i południowych sąsiadów. Auta te są popularne m.in. w Estonii. Na poszukiwania można także wybrać się na południe, na przykład do Czech, na Słowację czy na Węgry. Warto poszukać ładnej wersji eksportowej. Można spróbować kupić tani egzemplarz do naprawy i samemu doprowadzić go do pożądanego stanu, ponieważ asortyment części jest spory.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Używany Nissan Navara D40 2.5 dCi [2005-2014] - poradnik kupującego Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2] Kupujemy klasyka: Fiat 500 [1957-1975] Przegląd rynku polskich aut klasycznych - poradnik kupującego Duże silniki w dużych autach: benzyna czy diesel? [cz. 3] Silniki 2.0 w autach klasy średniej: benzyna czy diesel? [cz. 3]

Popularne w tym tygodniu:

VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje