Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego

Szukasz eleganckiego, wygodnego i bezpiecznego sedana, ale nie masz dużych pieniędzy? Mamy dla ciebie bodaj najlepszą propozycję, jaką jest Volvo S80 pierwszej generacji. Nigdy nie będziesz postrzegany źle w tym modelu i nikt nie posądzi cię o to, że kupiłeś auto dla szpanu.

Ten artykuł ma 3 strony:

Charakterystyka i budowa Volvo S80 I

Volvo S80 produkowane w latach 1998–2005 jest naturalnym następcą modelu S90, wcześniej znanego pod nazwą 960. Jednak otwiera on nowy rozdział w historii marki, przynajmniej w dziedzinie stylistyki. S80 zadebiutowało z zupełnie nowym wzornictwem, do jakiego klienci Volvo nie byli przyzwyczajeni. Z topornego „wozu pancernego” przekształcono limuzynę w zgrabnie i lekko wyglądające, nowoczesne auto. Nową stylistykę przejęły później wszystkie modele od kompaktowego C30 po największego SUV-a XC90.

Kabina Volvo S80 po liftingu

Volvo S80 powstało na nowej platformie P2, która posłużyła później takim modelom jak S60, V70 oraz XC90. Zrezygnowano z koncepcji tylnego napędu i zdecydowano się na przednionapędowe auto z opcjonalnym systemem AWD, dlatego nie każdy klasyfikował S80 do segmentu premium, niejako zapominając, że Audi A6 czy Saab 9–5 również były przednionapędowe. Volvo było dłuższe od konkurencyjnych modeli Audi, BMW i Mercedesa, ale rozstawem osi przegrywało z Seriią 5 i Klasą E.

Warto wspomnieć, że choć Volvo S80 nie wyglądało już tak topornie jak S90, to w swoim czasie szczyciło się wysokim poziomem bezpieczeństwa podczas zderzenia. Można przyjąć, że nawet w niemal 20-letnim egzemplarzu, który nie jest skorodowany, nadal możemy się czuć bezpieczni. Od razu zdradzamy, że korozja jest pojęciem obcym temu modelowi, a jej obecność świadczy o naprawach blacharskich.

Po lewej stronie Volvo S80 przed liftingiem, po prawej po liftingu. Różnice w pasie przednim i tylnym, a także techniczne są kosmetyczne, ale warto wybrać młodsze auto, ponieważ poprawiono niedociągnięcia jakościowe.

Wracając do konstrukcji, Volvo zdecydowało się na układ z poprzecznie umieszczonym silnikiem i przednim napędem. Opcją był system AWD oparty na sprzęgle dołączającym automatycznie napęd tylnych kół. Nową platformę Volvo uzbrojono w zawieszenie z kolumnami resorującymi z przodu oraz wielowahaczową oś tylną.

O ile dziś dość głośno zrobiło się wokół deklaracji marki na temat wielkości ich silników – maksymalnie 2-litrowe 4-cylindrówki – tak nie każdy pamięta, że już w latach 90. Volvo montowało pod maską maksymalnie sześć cylindrów w rzędzie. Konkurencja, zwłaszcza niemiecka, oferowała w tym czasie motory V8.

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

Volvo S80 zapewnia bardzo komfortowe warunki podróżowania. Jest dobrze wyciszone, wykonane i daje odpowiednią w tej klasie ilość miejsca w kabinie. Bagażnik ma pojemność 480 litrów. Prosty i przejrzysty kokpit poukładano bardzo schludnie, a jego stylistyka również trafiła do nowszych modeli. Początkowo może przerażać liczba przycisków, ale szybko się przekonacie o ich ergonomicznym ułożeniu. W lepiej wyposażonych odmianach – zwykle takie opuszczały salony – znajdziecie wszystko, czego możecie oczekiwać od samochodu tej klasy i więcej niż w niejednym nowszym modelu innej marki.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Używany Nissan Navara D40 2.5 dCi [2005-2014] - poradnik kupującego Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2] Kupujemy klasyka: Fiat 500 [1957-1975] Przegląd rynku polskich aut klasycznych - poradnik kupującego Duże silniki w dużych autach: benzyna czy diesel? [cz. 3] Silniki 2.0 w autach klasy średniej: benzyna czy diesel? [cz. 3] Praktyczne, używane minivany segmentu B – cztery dobre propozycje Mały diesel czy mała benzyna? – co wybrać [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje