Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą?

Ten artykuł ma 2 strony:

Awarie pojawiające się zimą

Silnik Diesla ma to do siebie, że nawet częściowo niesprawny lub z niesprawnym osprzętem, nie daje żadnych tego oznak do pierwszych mrozów. Gdy temperatura spadnie, okazuje się, że coś jest nie tak, a w rzeczywistości problem istniał już od dłuższego czasu.

Jeżeli problem leży w świecach żarowych, to jeszcze nie ma tragedii, choć ich wymiana może być bardzo droga.

Najczęściej dotyczy to świec żarowych. Są one potrzebne, ale nie zawsze niezbędne, więc trudno bez ich kontroli wyczuć, że są niesprawne. Problem polega na tym, że nikt nie kontroluje świec żarowych, a ich wykręcenie zawsze wiąże się z ryzykiem urwania, co oczywiście odsuwa myśli o ruszaniu tego elementu dopóki się nie zepsuje. Tym bardziej że nawet nie zaleca się ich okresowej wymiany.

Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz

Każdy kto posiada samochód z silnikiem Diesla i choć trochę interesuje się techniką motoryzacyjną wie do czego służą świece żarowe. Jednak dziś…

Praktyka warsztatowa pokazuje, że sprawny silnik może nawet przy mrozach odpalać pomimo uszkodzenia jednej czy większej liczby świec żarowych. Ich zadaniem jest wstępne podgrzanie powietrza w komorze silnika, ponieważ tylko odpowiednia jego temperatura pozwala uruchomić diesla. Wystarczy czasami, że dwa z czterech cylindrów mają sprawne świece i motor bez problemu zaskoczy. Są jednak sytuacje, że już jedna niesprawna świeca unieruchamia jednostkę przy dużym mrozie.

Innym niedomaganiem, które na jaw wychodzi zimą, jest nieprawidłowy kąt wtrysku paliwa. Wystarczy, że pasek rozrządu jest przestawiony o jeden ząbek lub łańcuch jest rozciągnięty, a wtrysk nie trafi w czas odpowiedni do podania dawki. O ile przy wyższych temperaturach diesel może odpalać bez problemu, a jedynie zużycie paliwa jest nieznacznie większe, o tyle przy dużym mrozie może to całkowicie unieruchomić jednostkę.

Inną, znacznie poważniejszą usterką, która również wyjdzie zimową porą, jest niska kompresja silnika. Zużyta jednostka w miarę dobrze działa latem, gorzej jesienią, a zimą może nawet nie odpalić. Oczywiście w tej sytuacji można jedynie zlecić remont lub wymianę motoru.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3]

Wracamy do tematu wyboru marki samochodu pod konkretny rodzaj zasilania. Sugerujemy, w jakim gronie marek szukać dobrego diesla, a w którym solidnej…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6

Popularne w tym tygodniu:

Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?