Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą?

Ten artykuł ma 2 strony:

Awarie pojawiające się zimą

Silnik Diesla ma to do siebie, że nawet częściowo niesprawny lub z niesprawnym osprzętem, nie daje żadnych tego oznak do pierwszych mrozów. Gdy temperatura spadnie, okazuje się, że coś jest nie tak, a w rzeczywistości problem istniał już od dłuższego czasu.

Jeżeli problem leży w świecach żarowych, to jeszcze nie ma tragedii, choć ich wymiana może być bardzo droga.

Najczęściej dotyczy to świec żarowych. Są one potrzebne, ale nie zawsze niezbędne, więc trudno bez ich kontroli wyczuć, że są niesprawne. Problem polega na tym, że nikt nie kontroluje świec żarowych, a ich wykręcenie zawsze wiąże się z ryzykiem urwania, co oczywiście odsuwa myśli o ruszaniu tego elementu dopóki się nie zepsuje. Tym bardziej że nawet nie zaleca się ich okresowej wymiany.

Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz

Każdy kto posiada samochód z silnikiem Diesla i choć trochę interesuje się techniką motoryzacyjną wie do czego służą świece żarowe. Jednak dziś…

Praktyka warsztatowa pokazuje, że sprawny silnik może nawet przy mrozach odpalać pomimo uszkodzenia jednej czy większej liczby świec żarowych. Ich zadaniem jest wstępne podgrzanie powietrza w komorze silnika, ponieważ tylko odpowiednia jego temperatura pozwala uruchomić diesla. Wystarczy czasami, że dwa z czterech cylindrów mają sprawne świece i motor bez problemu zaskoczy. Są jednak sytuacje, że już jedna niesprawna świeca unieruchamia jednostkę przy dużym mrozie.

Innym niedomaganiem, które na jaw wychodzi zimą, jest nieprawidłowy kąt wtrysku paliwa. Wystarczy, że pasek rozrządu jest przestawiony o jeden ząbek lub łańcuch jest rozciągnięty, a wtrysk nie trafi w czas odpowiedni do podania dawki. O ile przy wyższych temperaturach diesel może odpalać bez problemu, a jedynie zużycie paliwa jest nieznacznie większe, o tyle przy dużym mrozie może to całkowicie unieruchomić jednostkę.

Inną, znacznie poważniejszą usterką, która również wyjdzie zimową porą, jest niska kompresja silnika. Zużyta jednostka w miarę dobrze działa latem, gorzej jesienią, a zimą może nawet nie odpalić. Oczywiście w tej sytuacji można jedynie zlecić remont lub wymianę motoru.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3]

Wracamy do tematu wyboru marki samochodu pod konkretny rodzaj zasilania. Sugerujemy, w jakim gronie marek szukać dobrego diesla, a w którym solidnej…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Awarie rozruszników i ich przyczyny Programy dla małych firm: Kia i Audi Programy dla małych firm: Nissan i Hyundai Programy dla małych firm: Renault i Volkswagen Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Škody Co to jest bieg jałowy? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych Co to jest rozrząd? Co to jest pojemność silnika i jak się ją oblicza? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Co to jest numer VIN? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Konferencje branżowe – czy warto w nich uczestniczyć? Jak nie można parkować samochodu? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Odcinkowy pomiar prędkości – jak i gdzie już działa? Koszt rejestracji samochodu Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Jazda autostradą to oszczędność?

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?