Tydzień w motorsporcie #5

Wciąż najciekawszym wydarzeniem w świecie motorsportu pozostaje Rajd Dakar, który dał odetchnąć zawodnikom i maszynom przez dwa weekendowe dni. Kto jest liderem, a kto już nie ma szans na zwycięstwo?

fot. Red Bull Content Pool

Dakar 2017 – odpoczynek po tygodniu zmagań

Po tygodniu zmagań z Dakarem, zawodnicy mieli przez weekend dwa dni przerwy. Odwołano z powodu ulewy sobotni etap i tym samym jest czas na zregenerowanie sił oraz sprzętu przed dwudniowym maratonem bez serwisu, jaki rozegra się w poniedziałek i wtorek.

Stephane Peterhansel jedzie po zwycięstwo, ale na drodze stoi mu jeszcze Sebastien Loeb.

Po pięciu etapach liderami w klasyfikacji samochodów są kierowcy Peugeota. Pierwszą trójkę stanowią Stéphane Peterhansel, Sébastien Loeb i Cyril Despres. Pierwszym kierowcą spoza obozu francuskiego zespołu jest Nani Roma jadący Toyotą Hilux. Piąte miejsce zajmuje Mikko Hirovonen, a szóste Kuba Przygoński – najlepsi zawodnicy Mini.

Z rajdu odpadło już kilku faworytów. Jednym z pierwszych pechowców był Nasser Al Attiyah. Katarczyk od niemal samego początku zmagał się z problemami technicznymi jednostki napędowej, a w późniejszej fazie rajdu uderzył w kamień i bardzo mocno uszkodził swoją Toyotę. Odpadł także Carlos Sainz, który po błędzie rolował swoim Peugeotem. Z auta niemal całkowicie odpadło nadwozie.

Kuba Przygoński jedzie znakomicie, zajmując 6. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Na mecie Dakaru 2017 nie zobaczymy także kilku polskich zawodników. Motocyklista Kuba Piątek złamał rękę na pierwszym etapie, niedługo później odpadł Maciej Berdysz. Rajd zakończył także pilot Benediktasa Vanagasa – Sebastian Rozwadowski. Ich Toyota nie dotarła na metę etapu w regulaminowym czasie. Drobne kłopoty miał na początku Rafał Sonik. Zwycięzca ubiegłorocznego Dakaru jest obecnie na 10. miejscu w klasyfikacji generalnej quadów. Niestety traci już ponad 2 godziny do lidera.

W klasyfikacji generalnej quadów prowadzi Francuz Simon Vitse przed Rosjaninem Sergiejem Kariakinem i Francuzem Axelem Dutrie. Tych trzech zawodników mieści się w 10 minutach. 14 minut traci Ignacio Calase, największy obecnie faworyt do zwycięstwa.

Ciężarówka Gerarda de Rooya wiezie do mety jedynek Polaka, który ma szansę na zwycięstwo.

Zobacz również: Jeździmy dakarowym Mini Krzysztofa Hołowczyca!

Na dwóch kołach najszybszy jest Sam Sunderland na KTM. Ma 12 minut przewagi nad Pablo Quantillą i 16 nad Adrienem Van Beverenem. Polacy są bardzo daleko za czołówką. W wadze ciężkiej najlepszym pojazdem jest Iveco Powerstar Gerarda de Rooya, który jedzie przed Kamazami 4326 Eduarda Nikołajewa, Dmitrija Sotnikowa i Ajrata Mardiejewa. Tu stawka jak zawsze jest bardzo ciasna.

Liderzy Rajdu Dakar 2017 na półmetku

(po pięciu etapach)

Klasyfikacja generalna samochodów:

1.

Stéphane Peterhansel

Jean-Paul Cottret

Peugeot 3008 DKR  lider
2.

Sébastien Loeb

Daniel Elena 

Peugeot 3008 DKR  +1:09 min
3.

Cyril Despres

David Castera 

Peugeot 3008 DKR  +4:54 min
4.

Nani Roma

Àlex Haro

Toyota Hilux +5:35 min
5.

Mikko Hirvonen

Michel Perin

 Mini JCW Rally +42:24 min
6.

Kuba Przygoński

Tom Colsoul 

Mini All4 Racing +59:55 min

Klasyfikacja generalna ciężarówek:

1.

Gerard de Rooy

Moises Torrallardona

Darek Rodewald 

Iveco Powerstar  lider
2.

Eduard Nikołajew

Jewgienij Jakowlew

Władimir Rybakow

Kamaz 4326  +2:23 min
3.

Dmitrij Sotnikow

Rusłan Achmadiejew

Igor Leonow

Kamaz 4326  +6:36 min
4.

Ajrat Mardiejew

Ajdar Bielajew

Dmitrij Swistunow

 Kamaz 4326 +14:04 min
5.

Pascal de Baar

Martin Roesink

Wouter De Graaff

Renault K520 +32:25 min
     
24.

Dave Ingels

Benny Raes

Michał Wrzos

MAN TGA +6 h 7:15 min
  Klasyfikacja generalna motocykli:
1. Sam Sunderland KTM 450 lider
2. Pablo Quintanilla Husqvarna FR 450 Rally +12:00 min
3. Adrien Van Beveren  Yamaha WR 450F  +16:07 min
4. Gerard Farrés KTM 450 +20:57 min
5. Matthias Walkner KTM 450 +29.01
     
43. Adam Tomiczek KTM 450 3 h 46:41 min
81. Paweł Stasiaczek KTM 450 5 h 57:13 min
  Klasyfikacja generalna quadów:
1. Simon Vitse Yamaha Raptor lider
2. Siergiej Kariakin Yamaha Raptor +8:14 min
3. Axel Dutrie Yamaha Raptor +10:35 min
4. Ignacio Casale Yamaha Raptor +14:36 min
5. Daniel Mazzucco Can-Am Renegade +47:32 min
     
10. Rafał Sonik Yamaha Raptor 2 h 5:46 min
15. Kamil Wiśniewski Can-Am Renegade 3 h 54:57 min

Kłopoty Manora

Zespół Manor Racing w Formule 1 po raz kolejny ma problemy finansowe. Niemal każde wcielenie tej ekipy w ostatnich latach działało na granicy przetrwania. Manor po raz kolejny wejdzie pod zarząd administracyjny. Nie znaleziono inwestorów. Personel ekipy został poinformowany, że w tym roku mogą nie mieć zajęć na torach F1.

Manor ma prawo do wystawienia dwóch bolidów w tegorocznych mistrzostwach Formuły 1 i w zasadzie jest to jego największa, potencjalna wartość. Obecnie trwa proces administracyjny i od jego wyniku zależy przyszłość zespołu, którego szef Stephen Fitzpatrick zdradził, że ich problemy zaczęły się wraz z utratą 10. miejsca w klasyfikacji generalnej, po zdobyciu punktów przez Felipe Nasra dla Saubera w GP Brazylii. Przypominamy, że pierwsza dziesiątka osiąga profity z udziałów w Formule 1.

Niezależny zespół WRC Ostberga i Prokopa

Choć Martin Prokop deklarował już zakończenie przygody z samochodami WRC w mistrzostwach świata, to jednak zobaczymy go w tegorocznym sezonie, w niezależnym zespole z Madsem Ostbergiem. Obaj kierowcy dostaną Fiesty WRC w specyfikacji 2017 od Rajdu Szwecji. Auta przygotuje M-Sport i pod szyldem tego konstruktora będą one jeździły, ponieważ FIA dopuszcza wyłącznie samochody fabryczne. Jednak ekipa Ostberga i Prokopa ma być niezależna, a serwisem ma się zajmować stajnia czeskiego kierowcy — Jipo Car Racing Team.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Ile kosztuje współczesny samochód WRC w całości i w częściach? Tak wygląda samochodowe wnętrze przyszłości według Boscha Oto najmocniejszy Bentley w historii Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku BMW prezentuje wnętrze przyszłości w swoim nowym koncepcie Jeździsz rowerem do pracy? Zarobisz więcej - w taki sposób nagradza się polskich pracowników Polski rynek samochodów osobowych - grudzień 2016 - podsumowanie roku Toyota Concept-i, czyli samochód ze sztuczną inteligencją McLaren zapowiada nową gamę modeli Super Series - pierwszy zadebiutuje już w marcu Faraday Future FF 91 - produkcyjny supersamochód i limuzyna w jednym Oto nowa Kia Picanto, która może namieszać w segmencie małych mieszczuchów Ford Mustang będzie hybrydą! Volvo przegrywa z Volkswagenem we własnym kraju Odświeżony Mercedes GLA w oficjalnej zapowiedzi Chrysler Portal - samochód, który chce być smartfonem Ile trzeba zapłacić za odświeżoną Škodę Octavię Nowe przepisy dla kierowców i nie tylko na rok 2017 Pagani zapowiada Huayrę Roadster Tydzień w motorsporcie #4 Do kraju sprowadzono milion samochodów używanych BMW M1, które spędziło w garażu ostatnie 34 lata, zostanie przywrócone do świetności Władimir Putin sprzedaje swojego Pullmana Nowy koncept Infiniti zapowiada następcę QX50 Mini przedstawia swoją nową maszynę na Rajd Dakar

Popularne w tym tygodniu:

Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Drobna kolizja nie musi się zakończyć mandatem Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Christian von Koenigsegg pokazał jak skonfigurowałby swoją Regerę Nowa jakość SsangYonga - zapowiedź SUV-a Y400 Tydzień w motorsporcie #15 Wołga może powrócić na rynek w zaskakującej formie WLTP i RDE: cykle badania emisji, które mają odczarować europejską motoryzację Tydzień w motorsporcie #16