Toyota Concept-i, czyli samochód ze sztuczną inteligencją

Podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas, Toyota zaprezentowała koncepcyjny samochód wyposażony w sztuczną inteligencję. To hasło to oczywiście nic więcej jak chwyt marketingowy, którego obecnie żaden producent nie używa.

Toyota deklaruje, że zaawansowany system sztucznej inteligencji ma przewidywać potrzeby ludzi, inspirować ich oraz poprawiać jakość życia. Nie sądzę, by auto zaproponowało z kim się mamy spotkać, jak się ubrać czy gdzie pojechać na wakacje i jak zdobyć na to środki. W praktyce, sztuczna inteligencja nazwana Yui, ma się uczyć od kierowcy jego tras, godzin przejazdów, postojów i ogólnie harmonogramu codziennej jazdy. Samochód ma współpracować z człowiekiem.

Stylistyka zewnętrzna jest tu w zasadzie bez znaczenia. Auto tworzono od środka do zewnątrz i wnętrze jest tu kluczowym obszarem. Dostęp do czterech niezależnych foteli umożliwiają otwierane nożycowo drzwi. Kabina jest sterylnie biała, z minimum przycisków i wyświetlaczy.

Zaawansowany system czujników i kamer stale monitoruje wzrok i bada koncentrację kierowcy. Ocenia także poziom emocji, jakie pojawiają się w danym miejscu i tym samym Yui uczy się, gdzie kierowca jest zadowolony, a gdzie nie. Pozostaje pytanie: czy jeżeli nie lubimy swojej pracy, to tuż przed budynkiem firmy Concept-i zawróci i zawiezie nas w ulubione miejsce, sugerując, by rzucić wszystko i cieszyć się życiem?

Zamiast kokpitu mamy system wizualnego przekazywania informacji. Samochód używa kombinacji świateł, dźwięków, a nawet fizycznych bodźców, do ostrzegania kierowcy o niebezpieczeństwie, a także do ogólnej komunikacji z pasażerami. Na przykład, odpowiednie oświetlenie okolicy stóp ma określać, czy pojazd jedzie w pełni autonomicznie, czy w trybie manualnym.

Toyota Concept-i komunikuje się także zewnętrznie z innymi pojazdami. Przód przekazuje informacje o trybie jazdy, a tylny pas o niebezpieczeństwach na drodze lub manewrach, jakie można uznać za potencjalnie niebezpieczne. Panele drzwi witają kierowcę rozpoznając jego twarz.

Przedstawiciele Toyoty uważają, że dzięki sztucznej inteligencji w samochodach, można zredukować liczbę wypadków z ich udziałem do zera. Niektóre z systemów zaprezentowanych w Concept-i, Toyota wprowadzi do produkcji seryjnej w najbliższym czasie.

Zobacz również: Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?

To co zaprezentował japoński producent, to nasza jeszcze dość odległa przyszłość. Autonomia jazdy powoli wchodzi w życie, ale będzie dostępna tylko w krajach o dobrze rozwiniętej infrastrukturze drogowej i komunikacji. W najbliższych latach z pewnością nie w Polsce.

Podczas CES w Las Vegas można dostrzec nowy kierunek projektowania aut – od wnętrza do zewnątrz. Możemy tu mówić wręcz o festiwalu wnętrz samochodów. Już od dawna wyznaję zasadę, że samochodu używamy w jego kabinie, a nie na zewnątrz, dlatego to ona jest ważniejsza od nadwozia. Widać wyraźny przełom w tym zakresie, choć na prawdziwą rewolucję musimy jeszcze trochę poczekać.

Toyota Concept-i — zdjęcia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

McLaren zapowiada nową gamę modeli Super Series - pierwszy zadebiutuje już w marcu Faraday Future FF 91 - produkcyjny supersamochód i limuzyna w jednym Oto nowa Kia Picanto, która może namieszać w segmencie małych mieszczuchów Ford Mustang będzie hybrydą! Volvo przegrywa z Volkswagenem we własnym kraju Odświeżony Mercedes GLA w oficjalnej zapowiedzi Chrysler Portal - samochód, który chce być smartfonem Ile trzeba zapłacić za odświeżoną Škodę Octavię Nowe przepisy dla kierowców i nie tylko na rok 2017 Pagani zapowiada Huayrę Roadster Tydzień w motorsporcie #4 Do kraju sprowadzono milion samochodów używanych BMW M1, które spędziło w garażu ostatnie 34 lata, zostanie przywrócone do świetności Władimir Putin sprzedaje swojego Pullmana Nowy koncept Infiniti zapowiada następcę QX50 Mini przedstawia swoją nową maszynę na Rajd Dakar Kochasz Alfę Romeo? Ten zegarek jest dla Ciebie Elektryczny Hyundai Ioniq wjeżdża do polskich salonów FCA sprzeda Alfę Romeo, aby spłacić długi? Ferrari 275 RW Competizione w szczegółach Wnętrze Audi R8 zmodyfikowane przez Neidfactor Elektryczny mikrobus Volkswagena zadebiutuje w Detroit Porsche podtrzymuje świąteczny klimat z Panamerą Executive Vanderhall Venice, czyli nowa propozycja w segmencie trójkołowców

Popularne w tym tygodniu:

Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Ford Mustang liderem polskiego rynku aut sportowych Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku Poznajcie najszybszą Kię w historii Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa BMW Z4 z silnikiem V10 Vipera Nowe, surowe kary dla drogowych przestępców Oto najmocniejszy Bentley w historii Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Nowy projekt Brabusa, czyli zielone piekło na kołach Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Sprawdź ile trzeba będzie zapłacić za ładowanie Tesli