Najważniejsze premiery motoryzacyjne 2016 roku

Rok 2016 przyniósł, według naszych obliczeń, około 50 premier motoryzacyjnych, jeśli nie liczymy konceptów, które tę liczbę z pewnością by zwielokrotniły. Z tego grona wybraliśmy 20 najważniejszych nowości i podzieliliśmy je między trzy kategorie.

Ten artykuł ma 3 strony:

Samochody masowe

Wstęp

Kategoria aut, które trafiają do przeciętnego Kowalskiego, okazała się, wbrew pozorom, najtrudniejsza do opracowania. Tutaj było wiele istotnych premier. Dlatego w tej grupie nasz wybór rozszerzyliśmy do 10 samochodów, zamiast planowanych 5, jak w pozostałych dwóch przypadkach.

W całym zestawieniu pierwszeństwo miały właściwe premiery modeli. Nowe wersje silnikowe, liftingi czy nowe wersje nadwoziowe z założenia schodziły na drugi plan, jeśli trzeba było zdecydować między właśnie tego typu nowością a debiutem świeżego modelu. Samochody, które zakwalifikowały się jako najlepsze, uszeregowaliśmy alfabetycznie.

Citroën C3

Trzecia generacja C3 to dalszy ciąg powrotu Citroëna do korzeni. Francuzi odważnie narysowali to auto i nie bali się przenieść szkiców do rzeczywistości. Obecnie to bez wątpienia najbardziej awangardowy samochód segmentu B.

Wiele osób może zarzucić, że po C4 Cactusie to nic nowego. Jest jednak wręcz przeciwnie. Cactus jest modelem, który w gamie stoi obok podstawowego, mniej odważnego C4. Jest eksperymentem, który nie walczy w swoim segmencie samodzielnie. Tymczasem nowe auto to po prostu C3, bez żadnych przydomków. To awangardowe podejście do walki z, w większości, nudną konkurencją.

Przeczytaj więcej o nowym Citroënie C3:

Citroën C3 1.2 PureTech 82 i 110 — segment B alternatywny

Mogłoby się wydawać, że przez ponad 12 dekad od wynalezienia automobilu, wszystko, co miało być już wymyślone w samochodach, mamy już za sobą, a…

Ford Fiesta

Ford Fiesta nowej generacji nie jest tak rewolucyjnym samochodem, jak opisany wyżej konkurent, jest jednak istotnym elementem europejskiego rynku motoryzacyjnego. Premiera tego modelu była ważna także ze względu na fakt, że Ford od razu pokazał wiele wersji tego modelu. Premierę miała luksusowa odmiana Vignale, topowa konfiguracja Titanium, uterenowiona Active oraz lekko usportowiona ST.

Zobacz również: Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant

Ford zapowiada przy tym, że Fiesta ma być najbardziej zaawansowanym modelem w swoim segmencie. Mają o tym świadczyć liczne, zaawansowane rozwiązania techniczne. My jednak czekamy, by sprawdzić coś innego. Jesteśmy bardzo ciekawi, czy Fiesta zachowa fotel lidera w kategorii najlepiej prowadzących się samochodów segmentu B. Dotychczas pod tym względem równała się wyłącznie z Mini, które jest bez porównania droższym autem.

Przeczytaj więcej o nowym Fordzie Fieście:

Nowy Ford Fiesta, czyli najbardziej zaawansowane technologicznie auto w segmencie

Oto najnowsze wcielenie najpopularniejszego supermini w Europie. Po 40 latach od uruchomienia produkcji pierwszego wydania i niemal 10-latach od premiery…

Honda Civic

Honda Civic to jeden z najważniejszych kompaktów na świecie. Jest to też przy tym jeden z najstarszych samochodów w tej kategorii. Może o tym świadczyć chociażby numer generacji, która zadebiutowała w minionym roku. To już dziesiąty Civic. Dlaczego jest to tak istotna premiera?

Nie chodzi tu wbrew pozorom o okrągły numer generacji. Honda wraz z debiutem Civica X rezygnuje z rozdziału wersji modelowych między rynki amerykański i europejski. Po latach produkcji różnych aut pod jedną nazwą, dopasowanych bardzo precyzyjnie do potrzeb różnych odbiorców, przyszedł czas ujednolicenia. To oznacza wielkie wyzwanie dla Hondy, nawet uwzględniając, że z pewnością pojawią się minimalne różnice między generacją X dla Ameryki i Europy. Czy Civic przetrwa tę próbę?

Przeczytaj więcej o nowej Hondzie Civic:

Nowa Honda Civic X hatchback debiutuje za Oceanem

Honda zaprezentowała dziesiątą generację Civica w wersji produkcyjnej, przygotowanej na rynek amerykański. Auto pojawi się w salonach już jesienią.

Hyundai Ioniq

Ioniq, który występuje w trzech wariantach: hybrydowym, hybrydowym typu plug-in oraz elektrycznym, to bardzo ważny model dla Hyundaia. Koreański producent wprowadził całą rodzinę ekologicznych aut, które mają konkurować między innymi z takimi graczami jak Toyota Prius. Czy jest godną alternatywą dla tego zielonego wyjadacza z Japonii?

To zdążyliśmy już sprawdzić i wiemy, że Hyundai zrobił kawał świetnej roboty. Ioniq może okazać się jednym z ekologicznych hitów nadchodzącego roku. Na razie, z własnego doświadczenia możemy powiedzieć, że bez wątpienia budzi na ulicy wielkie zainteresowanie.

Przeczytaj więcej o Hyundaiu Ioniqu:

Hyundai Ioniq hybrid i electric gonią japońską konkurencję

Już jesienią, na polskim rynku zadebiutuje trzeci kompakt Hyundaia, a tym samym koreański producent będzie miał w ofercie trzy różne modele segmentu…

Nissan Micra

Micra to już trzecie auto segmentu B w tym zestawieniu. Sęk w tym, że dopiero teraz ten pojazd faktycznie w pełni wpisuje się w tę kategorię. Poprzednia generacja była rozdzierana między segmentem A i B. To ważny krok dla Nissana i od razu… dosyć odważny.

Micra nowej generacji nie jest może tak szalenie awangardowa jak Citroën C3, ale zdecydowanie wyłamuje się poza standardy miejskich przeciętniaków. Nissan przygotował samochód o nowoczesnym wyglądzie i słusznie reklamuje go hasłem "Micra stworzona na nowo".

Przeczytaj więcej o nowym Nissanie Micrze:

Zupełnie nowy Nissan Micra — wreszcie w segmencie B

Nissan zaprezentował zupełnie nową generację modelu Micra, który zdaniem producenta został wymyślony na nowo.

Opel Ampera-e

Opel Ampera-e to bliski krewny Chevroleta Bolta. Nowe auto zostało zaprezentowane przez niemieckiego producenta stosunkowo dyskretnie, jak na rzeczywistą wagę tej premiery. Ampera-e może okazać się jednym z kluczowych samochodów dla rozwoju masowej motoryzacji elektrycznej w Europie. Co jest w niej tak wyjątkowego?

Po pierwsze — zasięg tego samochodu robi duże wrażenie. Chociaż nie jest to hybryda, na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać teoretycznie do 500 km. Zapewnia to akumulator, umieszczony w podłodze, składający się z 288 ogniw litowo-jonowych, mających sumaryczną pojemność energetyczną równą 60 kWh. Po drugie — nie będzie to wcale wątłe toczydełko. Elektryczna jednostka generuje aż 204 KM i 360 Nm.

Co najważniejsze, zasięg teoretyczny wcale nie jest rozbieżny z praktycznym. Tydzień przed salonem samochodowym w Paryżu jeden egzemplarz pokonał trasę z Londynu do stolicy Francji — 417 kilometrów — na jednym ładowaniu. Po dotarciu na miejsce zasięg, według wskazań komputera pokładowego, wynosił 80 km.

Przeczytaj więcej o Oplu Amperze-e:

Opel Ampera-e zrewolucjonizuje elektromobilność w Europie?

Opel bez większego rozgłosu w Europie przygotował samochód, który może zrewolucjonizować elektromobilność na naszym kontynencie. Pochodząca zza…

Opel Insignia Grand Sport

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że był to jeden z najważniejszych debiutów minionego roku. Na razie nie poznaliśmy co prawda nowej Insignii na żywo, ale już teraz wiemy sporo. Bardzo popularny i lubiany, szczególnie przez kadry managerskie, model, swój pierwszy, publiczny występ będzie miał w marcu, podczas salonu samochodowego w Genewie.

Insignia Grand Sport jest istotnym ogniwem ewolucji gamy Opla. To kolejny model, który znacząco odchudzono — tutaj aż o 175 kg. Jednocześnie przydomek Grand nie jest tylko pustą frazą, bo Insignia faktycznie urosła. Jest dłuższa o 67 mm, ma rozstaw osi większy od poprzednika o 92 mm, a rozstaw kół rozciągnięto o 11 mm. Tym samym Insignia zaczęła zbliżać się do segmentu E.

Przeczytaj więcej o Oplu Insignii Grand Sport:

Nowy Opel Insignia Grand Sport (2017) – premiera

Wreszcie zadebiutował nowy Opel Insignia, znacznie odchudzony i bardziej zaawansowany technicznie od poprzednika.

Renault Scénic

Renault kontynuuje rozwój swojej gamy modelowej w stylu, który zadebiutował wraz z nowym Espacem. Francuzi pokazują, że auta rodzinne nie muszą być nudnymi pudełkami. Nowe vany Renault mają charakter, są nieco rozdmuchane i podniesione, by ogólnym wizerunkiem nawiązywały do SUV-ów.

Scénic to kolejny element świeżej układanki tego producenta i trzeba przyznać — nowoczesne linie leżą na nim wyjątkowo dobrze. Co ciekawe, Renault zdecydowało się zastosować jeden, duży rozmiar felg w tym aucie. Dzięki temu zawieszenie jest zoptymalizowane do pracy z kołem o jednych wymiarach — inżynierowie nie musieli dostosowywać go do całego spektrum ogumienia i obręczy.

Przeczytaj więcej o nowym Renault Scénic:

Nowe Renault Grand Scénic i Mégane Grand Coupé — pierwsza jazda nowościami z Francji

20 lat temu zadebiutowało Renault Scénic pierwszej generacji. Teraz do gry wkracza nowe pokolenie, stworzone dla… nowych pokoleń. Równolegle debiutuje…

Seat Ateca

Ateca to zdecydowanie jeden z najważniejszych samochodów w tym zestawieniu. Dlaczego? Spójrzcie z perspektywy Seata. Ten samochód to rynkowe koło ratunkowe hiszpańskiej marki i jej pierwszy produkcyjny SUV.

Jak się okazało — koło ratunkowe jest bardzo skuteczne. Odbiór modelu jest dobry, klienci chętnie stawiają na crossovera z hiszpańskimi korzeniami. Wyniki sprzedaży Seata rosną. Nawet jeśli Ateca nie będzie megahitem, brylującym na szczytach zestawień sprzedaży, i tak może okazać się najważniejszym koniem pociągowym w statystykach hiszpańskiego producenta.

Przeczytaj więcej o Seacie Atece:

Seat Ateca (2016) – hiszpański crossover już oficjalnie

Tydzień temu bazowaliśmy na domysłach, teraz już podajemy tylko fakty. Seat zaprezentował swojego pierwszego SUV-a o nazwie Ateca.

Škoda Kodiaq

Škoda nie potrzebowała koła ratunkowego — ten producent radzi sobie doskonale, co dobrze widać szczególnie na polskim rynku. Nikt jednak nie powiedział, że nie można uruchomić dopalaczy w i tak pędzącej już rynkowej lokomotywie. Właśnie tym dla Škody będzie Kodiaq.

Klienci czekali na SUV-a czeskiej marki. Nie przejmie on raczej pałeczki w wynikach sprzedaży Škody od Fabii i Octavii, ale z pewnością będzie sprzedawać się wzorowo. Czesi są bardzo pewni siebie w tej kwestii, bo jeszcze zanim Kodiaq w ogóle pojawił się w salonach, mówiło się o zbliżającej się wielkimi krokami premierze nowego Yeti, czyli kolejnego crossovera.

Przeczytaj więcej o Škodzie Kodiaq:

Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4×4 — test pierwszego dużego SUV-a czeskiej marki

Segment SUV-ów i crossoverów ma się dobrze już od wielu lat na całym świecie. To wyjątkowo prężnie rosnąca część rynku samochodowego. Teraz do…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Treści cykliczne:

W redakcji Autokult.pl #8: temat tygodnia - tydzień z pickupami, Toyota C-HR, Hyundai i20 Active Kierowcy Formuły 1 i ich prywatne samochody Wnętrze nowego Opla Zafiry dla rodziny i profesjonalisty Opel OnStar jako opiekun kierowcy w czasie podróży rodzinnych w nowym Oplu Zafirze Koniec Audi w Le Mans i WEC - żegnamy mistrza Systemy bezpieczeństwa w nowym Oplu Zafirze Czy da się połączyć zalety minivana i auta dla biznesu? Temat tygodnia: tydzień wysokich mocy Temat tygodnia: tydzień z turbo Temat tygodnia: tydzień z samochodami uterenowionymi Najlepszy samochód terenowy świata pochodzi z Polski! Puchar hot hatchów: Peugeot 208 GTi vs Seat Ibiza Cupra [runda 4] W redakcji Autokult.pl #7: temat tygodnia - tydzień wielkich mocy, Mercedes C450 AMG Puchar hot hatchów: DS 3 GT Performance vs Renault Mégane GT [runda 3] W redakcji Autokult.pl #6: temat tygodnia - tydzień z turbo oraz starcie pickupów Puchar hot hatchów: Mini John Cooper Works vs Alfa Romeo Giulietta Veloce [runda 2] W redakcji Autokult.pl #5: wyprawa do Szkocji, turbo-Up!, Fiesta ST200 i Volvo V40 W redakcji Autokult.pl: Temat tygodnia - tydzień z autami uterenowionymi, Audi S8 plus i Autodrom Škody Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 19] Puchar hot hatchów: BMW M140i vs Audi S3 Sportback [runda 1] Temat tygodnia: tydzień z hot hatchami Temat tygodnia: tydzień z tanimi SUV-ami i crossoverami Puchar hot hatchów - wielka wojna małych sportowców - wstęp W redakcji Autokult.pl: Temat tygodnia - tydzień z hot hatchami, nowe Porsche Panamera i Mercedes Klasy V