Komisja Europejska zaostrzy przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdu

Motoryzacja rozwija się w szalonym tempie, a wraz z nią standardy bezpieczeństwa i wyposażenia pojazdów. Komisja Europejska uznała, że te obecne są już mocno nieaktualne. Oznacza to, że niebawem na pokładzie każdego auta zagoszczą nowe, obowiązkowe rozwiązania.

Dziś wszystkie samochody osobowe oraz lekkie pojazdy dostawcze sprzedawane w krajach Unii Europejskiej, muszą spełniać szereg restrykcyjnych wymogów. Na liście znajdziemy m.in. obowiązkowe wyposażenie w postaci systemów ABS i ESP oraz czujników ciśnienia w oponach. Niebawem dołączą do nich kolejne elementy, mające wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Nowy projekt Komisji Europejskiej ma wejść w życie w 2018 roku. Do wymaganego obecnie standardowego wyposażenia dołączy aż dziewiętnaście nowych technologii, z czego najważniejsze będą takie rozwiązania jak ogranicznik prędkości, asystent pasa ruchu, czy system ratunkowy, powiadamiający odpowiednie służby w razie wypadku.

Idea wydaje się słuszna, lecz jest pewien problem. Obecnie takie rozwiązania oferowane są głównie w droższych konstrukcjach. Trudno zamówić je nawet jako opcję do najmniejszych i najtańszych aut dostępnych na rynku. Powód jest prosty. O ile ogranicznik prędkości nie jest drogim i skomplikowanym systemem, o tyle asystent pasa ruchu i system ratunkowy już tak.

Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać?

Do samochodów autonomicznych zbliżamy się wielkimi krokami i gdyby podsumować całość dokonań w dziedzinie systemów bezpieczeństwa, wszystko jest…

Pierwszy z nich wymaga stosowania skomplikowanych i kosztownych zespołów czujników/kamer, monitorujących sytuację na drodze. Są one spięte z komputerem sterującym pracą układu kierowniczego. Stopień zawiłości takiego rozwiązania sprawia, że nie należy ono do najtańszych. Podobnie jak bazujące na GPS i GSM systemy, powiadamiające służby ratunkowe. Istnieje więc ryzyko, że konieczność zastosowania takich urządzeń na pokładzie każdego samochodu, przyczyni się do ogólnego wzrostu cen.

Wątpliwe bowiem, żeby producenci zgodzili się dokładać do pomysłu Komisji Europejskiej z własnej kieszeni. Oczywiście ostrzejsze wymogi prawne mają też swoje plusy w postaci spopularyzowania rozwiązań, dotychczas zarezerwowanych dla wyższych segmentów rynku. Nowe przepisy sprawią, że nawet mniej zamożni klienci będą mogli cieszyć się tym, co wcześniej było dla nich nieosiągalne.

Niewykluczone, że do wspomnianych rozwiązań dołączą także inne elementy z zakresu bezpieczeństwa czynnego w postaci rozpoznawania znaków drogowych, asystentów ruszania pod górę, czy systemu zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach. Dziś wiadomo jedynie, że szykują się duże zmiany, lecz na dokładne szczegóły trzeba jeszcze poczekać.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Kia zapowiada Picanto trzeciej generacji Odcinkowy pomiar prędkości działa już wszędzie! Audi zapowiada Q8 e-tron Do 2024 roku wszystkie austostrady w Polsce będą płatne Škoda Octavia RS i Scout w odświeżonym wydaniu Volkswagen zapłaci dodatkowe 250 mln dolarów za silniki 3.0 TDI Zniżki za bezpieczną jazdę w Link4 Aston Martin i Ferrari ukarane za nadmierną emisję CO2! Lamborghini Aventador debiutuje w ulepszonej wersji S Skanowanie opon zamiast pomiaru głębokości bieżnika Citroën C1 wróci na polski rynek Poprawić wygląd Toyoty C-HR - dwie propozycje od tunerów Tydzień w motorsporcie #2 Mercedes-Benz Klasy S Coupé z muskularnym ciałem Volkswagen zapowiada Tiguana Allspace - debiut już w styczniu Volkswagen wprowadzi model up! GTI w 2018 roku Rusza system Galileo, alternatywa dla GPS Niemcy zainwestują publiczne pieniądze w rozwój wodorowej motoryzacji Lucid Motors Air będzie nowym rywalem Tesli? Trzy najbezpieczniejsze samochody w swoich klasach według Euro NCAP Prywatna taksówka - leasing oparty na kilometrówce Odświeżony Mitsubishi ASX debiutuje na polskim rynku Toyota powróci do segmentu gorących hatchbacków - ostry Yaris już w drodze Tesla wypłaci Norwegom odszkodowania za zawyżoną moc Modelu S

Popularne w tym tygodniu:

Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo ABT TT RS-R Roadster: szybszy i dużo tańszy od R8 Spyder Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba?