Do 2024 roku wszystkie austostrady w Polsce będą płatne

Choć sieć polskich autostrad nie należy do najbardziej rozbudowanych, z każdym rokiem jest coraz lepiej. Cieszy też fakt, że przejazd na wielu odcinkach jest całkowicie bezpłatny. Niebawem jednak ma się to zmienić.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła plany na przyszłość. Zakładają one wprowadzenie obowiązkowej opłaty za korzystanie z polskich autostrad, które mają wejść w życie maksymalnie do 2024 roku. Do ostatecznego wdrożenia pozostało jeszcze kilka dobrych lat. Wątpliwe jednak, żeby do tego czasu GDDKiA zmieniła zdanie.

Obecnie po części autostrad w Polsce jeździmy za darmo. Najdłuższym bezpłatnym fragmentem jest liczący blisko 270 km odcinek z podkrakowskich Balic do przejścia granicznego z Ukrainą, Korczowa-Krakowiec. Wśród pozostałych bezpłatnych odcinków wskazać można część autostrady A1 z Piotrkowa Trybunalskiego do Torunia (206 km), A4 z Wrocławia do Zgorzelca (niecałe 160 km), A2 z Łodzi do Warszawy (90 km), czy A1 z Gliwic do granicy z Czechami (55 km).

Jak jeździć autostradą? Kilka prostych rad

Jeszcze kilka lat temu, przejechanie z jednego końca Polski na drugi, zajmowało bardzo dużo czasu. Obecnie, dzięki autostradom, te same odległości…

Dlaczego za przejazd wymienionymi odcinkami nie pobiera się opłat? Ponieważ część z nich nie spełniała warunków dotyczących infrastruktury pomocniczej w postaci stacji paliw, czy miejsc obsługi podróżnych (MOP). Prawo zakazuje pobierania opłat w takich przypadkach. Druga kwestia to system poboru opłat. Bramki do obsługi płatności to droga inwestycja. W przypadku wielu odcinków tymczasowo zrezygnowano z takiej opcji. Tym bardziej, że nadal ostatecznie nie rozwiązano kwestii formy poboru opłat w przyszłości.

Od dłuższego czasu, szczególnie w obfitujących w korki, okresach urlopowych i świątecznych, temat powraca niczym bumerang. GDDKiA obecnie negocjuje z firmami, które ewentualnie miałyby wdrożyć system poboru opłat w miejscach, gdzie go brakuje oraz zmodernizować obecny. Nie oznacza to jednak zmniejszenia korków na bramkach, bowiem według planu, równolegle do elektronicznego systemu poboru opłat oferowana będzie forma opłaty manualnej. Nawet jeśli nowy system zostanie wdrożony, nie będzie oznaczał rezygnacji z tradycyjnych bramek.

Oczywiście fakt, że część kierowców przejdzie na opłaty elektroniczne, powinien przyczynić się do zmniejszenia kolejek na bramkach. Efekt nie będzie jednak na tyle satysfakcjonujący, co przy wykorzystaniu elektroniki jako jedynej formy opłaty. Póki co jednak kwestia formy opłaty jest jedynie spekulacją, ponieważ ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły. Temat polskich autostrad jest równie dynamiczny co kwestia fotoradarów, czy taryfikatora mandatów. Przez 7 lat jeszcze wiele może się zmienić. Możecie być jednak pewni, że darmowe przejazdy na długich odcinkach prędzej czy później przejdą do historii.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Škoda Octavia RS i Scout w odświeżonym wydaniu Volkswagen zapłaci dodatkowe 250 mln dolarów za silniki 3.0 TDI Zniżki za bezpieczną jazdę w Link4 Aston Martin i Ferrari ukarane za nadmierną emisję CO2! Lamborghini Aventador debiutuje w ulepszonej wersji S Skanowanie opon zamiast pomiaru głębokości bieżnika Citroën C1 wróci na polski rynek Poprawić wygląd Toyoty C-HR - dwie propozycje od tunerów Tydzień w motorsporcie #2 Mercedes-Benz Klasy S Coupé z muskularnym ciałem Volkswagen zapowiada Tiguana Allspace - debiut już w styczniu Volkswagen wprowadzi model up! GTI w 2018 roku Rusza system Galileo, alternatywa dla GPS Niemcy zainwestują publiczne pieniądze w rozwój wodorowej motoryzacji Lucid Motors Air będzie nowym rywalem Tesli? Trzy najbezpieczniejsze samochody w swoich klasach według Euro NCAP Prywatna taksówka - leasing oparty na kilometrówce Odświeżony Mitsubishi ASX debiutuje na polskim rynku Toyota powróci do segmentu gorących hatchbacków - ostry Yaris już w drodze Tesla wypłaci Norwegom odszkodowania za zawyżoną moc Modelu S Amerykanie wybrali najlepsze silniki. Nie ma wśród nich żadnego V8 Mercedes-Benz Klasy E Coupé (2017) - premiera Ferrari J50 (2017) - specjalny model dla uczczenia specjalnej rocznicy Alfa Romeo Giulia Sportwagon na pierwszej fotografii

Popularne w tym tygodniu:

Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Ford Mustang liderem polskiego rynku aut sportowych Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku Poznajcie najszybszą Kię w historii Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa BMW Z4 z silnikiem V10 Vipera Nowe, surowe kary dla drogowych przestępców Oto najmocniejszy Bentley w historii Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Nowy projekt Brabusa, czyli zielone piekło na kołach Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Sprawdź ile trzeba będzie zapłacić za ładowanie Tesli