Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla

Ten artykuł ma 2 strony:

Instalacja i coś jeszcze

Schludnie zamontowana instalacja to nie wszystko. Jest jeszcze silnik przygotowany specjalnie do pracy na gazie.

Czy fabryczne instalacje gazowe Opla poza ładnym wyglądem różnią się czymś jeszcze od niefabrycznych? Nie, ale jest jedna rzecz, której nie da się policzyć. Każdy z silników został przygotowany do współpracy z gazem. Różnią się one od zwykłych, zasilanych benzyną. Przede wszystkim w obszarze głowicy, w której utwardzono gniazda. To oczywiście wartość dodana, ale pozostaje pytanie, jakie ma to znaczenie dla potencjalnego klienta?

Niewielkie. Jeżeli nie zamierza jeździć autem więcej niż przez 100 tys. km, w zasadzie nie odczuje żadnej różnicy, a do takiego dystansu dobre silniki Opla nie powinny wykazywać żadnych usterek. Później na rynku wtórnym może mieć to znaczenie, ale klienta, który przychodzi do salonu po nowe auto, kompletnie to nie interesuje.

Po ilu miesiącach zwróci się fabryczna instalacja LPG?
Model

Przyjęte spalanie Pb/LPG

[l/100 km]

500 km/mies.

(6 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

1000 km/mies.

(12 000 km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

2000 km/mies.

(24 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

Przebieg po jakim zwraca się sama instalacja

Adam 1.4

(87 KM)

5,5/7,0

102 mies.

[brak]

51 mies.

[brak]

26 mies.

[42 mies.]

52 000 km

Corsa

1.4

(90 KM)

5,5/7,0

78 mies.

[brak]

39 mies.

[brak.]

19 mies.

[36 mies.]

38 000 km

Astra

1.4 T

(140 KM)

6,5/8,0

105 mies.

[brak]

53 mies.

[brak]

26 mies.

[42 mies.]

53 000 km

Insignia

1.4 T

(140 KM)

8,0/10,0

 

131 mies.

[brak]

 

66 mies.

[brak]

33 mies.

[48 mies.]

66 000 km

Meriva

1.4 T

(120 KM)

6,5/7,5

30 mies.

[brak]

12 mies.

[24 mies.]

7 mies.

[12 mies.]

13 000 km

MokkaX

1.4 T

(140 KM)

7,5/9,0

89 mies.

[brak]

45 mies.

[72 mies.]

22 mies.

[36 mies.]

45 000 km

Zafira

1.4 T

(140 KM)

8,0/9,5

95 mies.

[brak]

48 mies.

[brak]

24 mies.

[36 mies.]

48 000 km
*Minimalny okres eksploatacji dla zysku to okres, po którym zwraca się nie tylko instalacja, ale także wszsytkie dodatkowe koszty, w tym przeglądy i benzyna również zużywana podczas eksploatacji. Jest to więc minimalny okres eksploatacji nowego samochodu z założoną instalacją gazową, po którym rzeczywiście odczujemy korzyści finansowe. Jako brak zysku należy rozumieć, że eksploatacja na LPG nie opłaca się przed upływem 6 lat od montażu.
Po ilu miesiącach zwróci się niefabryczna instalacja LPG?
Model

Przyjęte spalanie Pb/LPG

[l/100 km]

500 km/mies.

(6 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

1000 km/mies.

(12 000 km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

2000 km/mies.

(24 tys. km/rok)

[min. okres eksploatacji dla zysku*]

Przebieg po jakim zwraca się sama instalacja

Adam 1.4

(87 KM)

5,5/7,0

55 mies.

[brak]

28 mies.

[54 mies.]

14 mies.

[24 mies.]

28 000 km

Corsa

1.4

(90 KM)

5,5/7,0

55 mies.

[brak]

28 mies.

[54 mies.]

14 mies.

[24 mies.]

28 000 km

Astra

1.4 T

(140 KM)

6,5/8,0

57 mies.

[brak]

29 mies.

[48 mies.]

14 mies.

[24 mies.]

29 000 km

Insignia

1.4 T

(140 KM)

8,0/10,0

 

48 mies.

[brak]

 

24 mies.

[42 mies.]

12 mies.

[18 mies.]

24 000 km

Meriva

1.4 T

(120 KM)

6,5/7,5

53 mies.

[brak]

26 mies.

[42 mies.]

13 mies.

[18 mies.]

26 000 km

MokkaX

1.4 T

(140 KM)

7,5/9,0

48 mies.

[brak]

24 mies.

[42 mies.]

12 mies.

[18 mies.]

24 000 km

Zafira

1.4 T

(140 KM)

8,0/9,5

45 mies.

[brak]

22 mies.

[36 mies.]

11 mies.

[18 mies.]

22 000 km
*Minimalny okres eksploatacji dla zysku to okres, po którym zwraca się nie tylko instalacja, ale także wszsytkie dodatkowe koszty, w tym przeglądy i benzyna również zużywana podczas eksploatacji. Jest to więc minimalny okres eksploatacji nowego samochodu z założoną instalacją gazową, po którym rzeczywiście odczujemy korzyści finansowe. Jako brak zysku należy rozumieć, że eksploatacja na LPG nie opłaca się przed upływem 6 lat od montażu.

Którego Opla z LPG warto kupić?

Które Ople warto kupić z instalacją gazową? Podzielilibyśmy je na dwie grupy. W pierwszej znajdzie się Meriva, pod warunkiem, że załapiecie się na promocję. Niekupienie instalacji LPG za 2000 zł jest niczym innym jak rozrzutnością. Co prawda przy przebiegu 500 km miesięcznie się nie zwróci, ale już przy 1000 km na miesiąc, po dwóch latach nie tylko zarobi na siebie, ale także da wymierne korzyści.

W drugiej grupie umieścilibyśmy Corsę, której fabryczna instalacja ma wystarczająco dobrą cenę, by w nią zainwestować, przy założeniu konkretnych przebiegów miesięcznych, a jednocześnie nie warto tracić gwarancji, by zaoszczędzić 1100 zł. Inna sprawa, że taka Corsa wygląda schludniej i lepiej się odsprzeda.

Umieszczenie wlewu pod klapką w Skodzie wymaga dopłaty, w Oplu to standard.

Zobacz również: Opel Astra - jakie robi pierwsze wrażenie najnowszy kompakt Opla?

Trzecia grupa to pozostałe modele, do których fabryczne instalacje kosztują naprawdę dużo – od 5000 zł w górę. Przy takich cenach trzeba robić spore przebiegi i dość długo jeździć, ale opcją pozostaje montaż gazu we własnym zakresie. Biorąc pod uwagę fakt, że silnik 1.4 Turbo jest naprawdę znakomitą konstrukcją, jest małe prawdopodobieństwo, że w okresie gwarancji cokolwiek mu się stanie. Naszym zdaniem warto zaryzykować, by na przykład w przypadku Insignii, zostawić w kieszeni lub przeznaczyć na dodatkowe wyposażenie aż 6100 zł.

Pamiętajcie jeszcze, że wybierając Opla z LPG rezygnujecie z wyboru wersji silnikowej, rodzaju skrzyni biegów – tylko manualna – a nawet konkretnej specyfikacji modelu. Na przykład Meriva z gazem nie jest dostępna w podstawowej wersji wyposażenia Essentia. Nie kupicie też nowej Astry z LPG. Przynajmniej na razie.

Opel Astra Tourer 1,4 Turbo LPGTEC Enjoy vs. Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Business — test

W bardzo krótkim czasie mogliśmy porównać dwa podobne, a jednocześnie bardzo odmienne samochody. Mieliśmy do czynienia z bardzo bogato wyposażoną i…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Awarie rozruszników i ich przyczyny

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Tak ułatwisz sobie życie wiosną Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Co zrobić z oponami po sezonie?