Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla

Wracamy do tematu fabrycznych instalacji gazowych oferowanych przez producentów. Tym razem przyjrzymy się samochodom marki Opel i przeanalizujemy, które modele z LPG opłaca się kupić, a w których lepiej zdecydować się na instalację niefabryczną lub zupełnie zrezygnować z gazu.

Ten artykuł ma 2 strony:

Wstęp i ceny

W przypadku samochodów Opla możemy mówić o prawdziwie fabrycznych instalacjach gazowych. Opisywane wcześniej systemy Škody były opracowane co prawda na potrzeby konkretnych modeli, dzięki czemu ich montaż jest łatwy i zawsze tak samo przebiega, jednak konwersja odbywa się w ich przypadku w serwisie, nie w fabryce. Dlatego można podkreślić tu pewną wyższość instalacji Opla, choć jest to system tej samej firmy co w Škodzie, czyli Landi Renzo.

W Oplach na LPG zarówno wskaźniki jak i przełączniki są oryginalne. Przykład? Wskaźnik paliwa pokazuje zawsze ilość benzyny lub gazu w zależności od przełączenia na dany rodzaj zasilania. Przycisk do włączania instalacji jest fabryczny, z napisem LPG i jest umieszczony na desce rozdzielczej. To jedyna rzecz, po której da się rozpoznać takie auto bez zaglądania pod maskę lub klapkę wlewu paliwa, gdzie znajduje się także wlew gazu.

[photo position="wide"]305624[/photo]

Praktyka pokazuje, że Ople z fabrycznym LPG sprawiają znacznie mniej problemów od aut marki Škoda, choć oba systemy do wtrysku wielopunktowego bazują na podobnych częściach. Być może dlatego, że Opel nie eksperymentuje z bezpośrednim wtryskiem. Zaprzyjaźniony instalator LPG zdradził, że nie spotkał się jeszcze z Oplem z fabrycznym gazem, w którym znalazłby jakieś wady czy uchybienia. Zawsze system działa poprawnie, jeżeli oczywiście nie jest wyeksploatowany.

Polityka cenowa Opla

Podobnie jak w Škodzie, polityka ma większe znaczenie dla ceny instalacji w konkretnym modelu niż jej rzeczywista wartość. Wystarczy zwrócić uwagę, że w modelach Adam i Corsa, instalacje są takie same, do tego samego silnika, a mimo to różnica w cenie między nimi to 1200 zł. Niby nie jest to dużo, ale jeżeli porównać to z systemem niefabrycznym, różnice są ogromne. W przypadku Corsy można jeszcze przyjąć, że fabryczny gaz warto kupić, jeżeli jeździmy dużo (ok. 2000 km miesięcznie). W Adamie na niefabrycznej instalacji zaoszczędzimy 2300 zł, a sam zwrot nastąpi po 28 000 km, a nie po 52 000 km.

Ta sama polityka dotyczy modeli z silnikami 1.4 Turbo o mocy od 120 do 140 KM. Patrząc na ceny modeli z gazem, można pomyśleć, że Opel wręcz zachęca do zakupu Merivy , do której instalacja w promocji kosztuje mniej niż wynosi cena rynkowa. Z drugiej strony importer zniechęca do zakupu Insignii z LPG. Nawet niższa cena w Astrze czy modelu MokkaX jest wyższa od rynkowej o około 3000 zł. To dużo, ale jak pokazują nasze obliczenia, fabryczna instalacja zwraca się po 45 000–53 000 km. Jednak by na tym naprawdę zarobić, trzeba jeździć dużo i przynajmniej przez 3–4 lata.

Ople z fabrycznymi instalacjami gazowymi
Model wersja silnikowa

Cena

instalacji

fabrycznej

Cena

instalacji

niefabrycznej

Adam 1.4 (87 KM) 5000 zł 2700 zł
Corsa  1.4 (90 KM) 3800 zł 2700 zł
Astra Sedan 1.4 Turbo (140 KM) 6400 zł 3500 zł
Insignia 1.4 Turbo (140 KM) 9600 zł 3500 zł
Meriva* 1.4 Turbo (120 KM) 2000 zł 3500 zł
MokkaX 1.4 Turbo (140 KM) 6500 zł 3500 zł
Zafira 1.4 Turbo (140 KM) 7500 zł 3500 zł

*Cena promocyjna

Wszystkie kombinacje dotyczą samochodów z manualnymi skrzyniami biegów.

Stan na grudzień 2016 r. 

Zapytaliśmy naszego fachowca, jak duża powinna być różnica pomiędzy instalacją do Astry, Mokki, Merivy, Zafiry czy Insignii oraz czy systemy, jakie by sam montował, różniłyby się czymś istotnym. Jak się dowiedzieliśmy, różnice mogą wynikać najwyżej z długości wykorzystywanych przewodów i na tym koniec. Do każdego z tych modeli cena instalacji Landi Renzo Omegas to 3500 zł. Rynkowo maksymalnie 4000 zł i ani grosza więcej. Z czego więc wynika tak duża rozbieżność? Wyłącznie z polityki cenowej.

Zobacz również: Nowy Opel Zafira (2016) - test Autokult.pl - Samochód Miesiąca

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Instalacje gazowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Awarie rozruszników i ich przyczyny

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Tak ułatwisz sobie życie wiosną Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność?