Skanowanie opon zamiast pomiaru głębokości bieżnika

Nowa technologia sprawdzania stanu opon SnapSkan opracowana przez firmę Nokian Tyres i sieć warsztatów Vianor ma być rewolucją w branży oponiarskiej i wprowadzić ją w nową erę cyfryzacji.

O ile każdy z obszarów współczesnych samochodów już w pewien sposób podlega cyfryzacji, tak jeden z ich najważniejszych elementów jakim jest opona, wciąż pozostaje czysto mechanicznym przedmiotem. Era cyfryzacji dotyczy już niemal wszystkiego, ale nie ogumienia. Firma Nokian Tyres i sieć warsztatów wulkanizacyjnych Vianor podjęły współpracę w zakresie wprowadzenia technologii cyfrowych w tej dziedzinie. Branża oponiarska już korzysta ze skanerów, które nie wymagają od kierowcy nawet wysiadania, by sprawdzić stan swojego ogumienia.

Skanery 3D wyglądające jak urządzenia do kontroli zbieżności na stacjach diagnostycznych, będą montowane w miejscach, w których pojawia się duża liczba samochodów, m. in. na parkingach centrów handlowych. Instalowane przez Vianor skanery najazdowe w prosty sposób skontrolują głębokość i stan bieżnika auta, które na nie najedzie. Automatycznie zostanie odczytany numer rejestracyjny, co pozwoli zidentyfikować użytkownika, a następnie pocztą elektroniczną lub wiadomością SMS, zostanie wysłana informacja o oponach. Każdy będzie mógł się dowiedzieć bez spoglądania na opony czy są one w porządku. Skanować będzie można oponę każdego producenta.

Badania Nokiana potwierdzają, że 25 proc. wypadków można by uniknąć gdyby nie kiepski stan ogumienia, zwłaszcza niewystarczająco głęboki bieżnik. Jest to szczególnie istotne na mokrej nawierzchni. Skanowanie opony przesyłanie raportu właścicielowi pojazdu może się wydawać przerostem formy nad treścią, ale obecnie prawda jest taka, że kierowców przerasta kontrola głębokości bieżnika. Nawet nie z powodu braku odpowiedniego przyrządu, lecz z powodu braku… chęci. Wystarczy sobie uczciwie odpowiedzieć na dwa pytania:

1. Jak często kontroluję głębokość bieżnika opon?
2. Czy zrobiłbyś to przy okazji dowolnych zakupów za darmo i bez wychodzenia z auta?

Bardzo dużo osób nie ma pojęcia o stanie swoich opon. Z kolei próg graniczny określający konieczność ich wymiany jest dość wysoki. Chcemy wykorzystać nową technologię do zwiększenia świadomości kierowców na temat stopnia zużycia opon. Aby to się udało, dostęp do tego rozwiązania musi być tak prosty, jak to tylko możliwe.

Ville Nikkola, dyrektor ds. detalicznej działalności biznesowej firmy Vianor

Idea jest o tyle uzasadniona, że obecnie jesteśmy bardzo podatni na cyfrowe nowinki w każdej branży. Tym chętniej korzystamy z tego typu usług, im bardziej są one intrygujące.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Pierwszy punkt skanowania zostanie oddany do użytku przy drodze dojazdowej do parkingu podziemnego Q-Park Iso Erottaja w Helsinkach. W najbliższej przyszłości punkty skanowania powstaną także w innych miejscach w Finlandii. Z czasem będzie można je znaleźć we wszystkich punktach sieci Vianor, a w najbliższych latach usługa zostanie udostępniona również w pozostałych krajach, w których Vianor ma swoje punkty. Również w Polsce.

Konkurs: bloguj i wygrywaj — edycja grudzień 2016

Autokult to nie tylko serwis motoryzacyjny, który codziennie dostarcza Wam aktualności, testy, poradniki i wiele innych, różnych treści. To także…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Citroën C1 wróci na polski rynek Poprawić wygląd Toyoty C-HR - dwie propozycje od tunerów Tydzień w motorsporcie #2 Mercedes-Benz Klasy S Coupé z muskularnym ciałem Volkswagen zapowiada Tiguana Allspace - debiut już w styczniu Volkswagen wprowadzi model up! GTI w 2018 roku Rusza system Galileo, alternatywa dla GPS Niemcy zainwestują publiczne pieniądze w rozwój wodorowej motoryzacji Lucid Motors Air będzie nowym rywalem Tesli? Trzy najbezpieczniejsze samochody w swoich klasach według Euro NCAP Prywatna taksówka - leasing oparty na kilometrówce Odświeżony Mitsubishi ASX debiutuje na polskim rynku Toyota powróci do segmentu gorących hatchbacków - ostry Yaris już w drodze Tesla wypłaci Norwegom odszkodowania za zawyżoną moc Modelu S Amerykanie wybrali najlepsze silniki. Nie ma wśród nich żadnego V8 Mercedes-Benz Klasy E Coupé (2017) - premiera Ferrari J50 (2017) - specjalny model dla uczczenia specjalnej rocznicy Alfa Romeo Giulia Sportwagon na pierwszej fotografii Toyota Gazoo Racing prezentuje Yarisa WRC i skład kierowców Będzie czasowe wyrejestrowanie pojazdu, ale za OC i tak zapłacimy Pieniądze z fotoradarów zasilą budżet policji? Sébastien Ogier i Ott Tänak zostali kierowcami M-Sportu Najszybsze auto w historii Kii - oficjalna zapowiedź Znamy ceny nowego Mini Countrymana (2017)

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Autobahn Stormer Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend Dodge Challenger - ależ to brzmi! Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee Jaguar XE SV Project 8 (2017) - zapowiedź Micra kreuje: niesamowite szezlong i lampa projektu czeskiego artysty, inspirowane sylwetką kompaktowego Nissana