Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego

Jeżeli szukacie rodzinnego transportera za nieduże pieniądze, niekoniecznie musicie wybrać starego minivana. Można spróbować przygody z kombivanem, który zaskoczy prostą konstrukcją i niskimi kosztami eksploatacji. Jednym z ciekawszych samochodów na rynku jest Citroën Berlingo i jego brat bliźniak Peugeot Partner.

Ten artykuł ma 3 strony:

Opis modelu

Citroën Berlingo i Peugeot Partner – te dwa bliźniacze modele zadebiutowały w 1996 roku jako pierwsze kombivany na rynku, pełniące jednocześnie rolę pojazdu użytkowego do przewozu ładunku jak i osobowego, stanowiącego alternatywę dla minivanów. Przez lata wypracowały sobie popularność i doczekały się konkurencji, a druga generacja jest produkowana do dziś.

Historia Citroëna Berlingo II i Peugeota Partnera II w pigułce:

2008 r. - debiut modelu
2010 r. - nowe silniki benzynowe VTi oraz diesle e-HDI, drobne zmiany techniczne
2012 r. - facelifting nadwozia
2016 r. - kolejny facelifting

Zalety i wady kombivana

Citroen Berlingo

Zarówno zalety jak i wady kombivanów wynikają z ich użytkowej konstrukcji. Technicznie są to pojazdy dostawcze, zatem mamy do czynienia z dość prostymi samochodami, które nie zadziwiają drogimi i skomplikowanymi rozwiązaniami. Można więc liczyć na niskie koszty eksploatacji. Ich zaletą w stosunku do kompaktowych minivanów jest cena zakupu, kształtująca się na poziomie niższym od tradycyjnego kompaktu. Minivany są z kolei nawet o 20 proc. droższe od swych kompaktowych odpowiedników.

Citroen Berlingo

Kolejne zalety dotyczą aranżacji wnętrza, z którego w wersji osobowej można usunąć fotele całkowicie, a nie tylko złożyć je jak w minivanach. Dzięki temu, auto rodzinne można po prostu zamienić w dostawcze w ciągu kilku minut. Często w konfiguracji 5-miejscowej oferują bardzo duży bagażnik.

Są jednak pewne wady. Kombivany gorzej się prowadzą, są słabiej wyciszone, a jakość wykonania oraz materiały można porównać do aut segmentu B. Również wyposażenie bywa skromne. Fotele zwykle nie zapewniają dużej wygody, a zakres regulacji kolumny kierowniczej jest ograniczony. Wysokie nadwozie negatywnie reaguje na boczny wiatr, a silniki z reguły nie zapewniają dobrych osiągów.

Bagażnik Citroena Berlingo ma pojemność od 675 litrów w górę

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Czy zalety górują nad wadami? To już decyzja do podjęcia przez was samych. Naszym zdaniem kombivany to auta równie dobre dla przedsiębiorców, co pojazdy spełniające rolę transporterów rodzinnych, na niezbyt duże dystanse. Długa jazda takim autem bywa męcząca.

Funkcjonalny Citroën Berlingo i Peugeot Partner

Berlingo i Partner drugiej generacji zadebiutowały w 2008 roku jako pojazdy użytkowe i osobowe. My skupimy się na wersjach osobowych. Nadwozie jest o tyle funkcjonalne, że ma odsuwane na bok drzwi tylne, więc wsiada się łatwo. Problemem może być w niektórych sytuacjach załadunek bagażnika, który ma pojemność minimum 675 litrów. Chodzi o to, że standardowa klapa wymaga sporej przestrzeni za samochodem do jej otwarcia. Opcją są otwierane na bok drzwi dwuskrzydłowe, ale i te mają pewne wady. Warto się zastanowić, które rozwiązanie będzie dla was korzystniejsze.

Citroen Berlingo

Wnętrze na pierwszy rzut oka wygląda na dobrze wykonane i przede wszystkim praktyczne. Jak przystało na kombivana, model ten ma dużo schowków, a w kabinie zmieści się pięć osób. Wersja Multispace mieści nawet siedem foteli, ale nie da się wygodnie podróżować z kompletem pasażerów. Pięcioro to maksimum.

Warto zaznaczyć, że w drugim rzędzie mamy kanapę lub trzy niezależne fotele (Multispace i Tepee), a każdy można wymontować lub złożyć jego oparcie. Co ważne, na każdym z nich posadzimy nie tylko dorosłą osobę, ale też zamontujemy fotelik. Nie ma problemu by zmieścić trzy obok siebie, bo kabina jest szeroka. Kupując używane Berlingo lub Partnera warto też rozważyć wersję z kanapą, bo jeżeli mają na niej podróżować tylko dwie osoby, będzie to wygodniejsze rozwiązanie.

Citroen Berlingo

Tych aut nie muszą się bać osoby, które nigdy nie podróżowały pojazdem dostawczym. Ma on typowo kompaktowe rozmiary - 3,4 m długości oraz 2,7 m rozstawu osi, a dzięki wyższej pozycji za kierownicą więcej widać. Pod względem jazdy miejskiej, Berlingo i Partner nie ustępują tradycyjnym kompaktom ani w łatwości parkowania, ani też lekkości prowadzenia.

Silniki to głównie diesle

Najpopularniejszym silnikiem w tym modelu jest diesel 1.6 HDI

Na rynku dominują silniki wysokoprężne, czyli znane jednostki 1.6 HDI o mocach od 90 do 120 KM. Sporadycznie można trafić na odmianę 75-konną. Zawsze znajdziemy kilkadziesiąt ofert wersji benzynowych 1.6 16V lub 1.6 VTI. Pierwsza osiąga 90 lub 110 KM, druga 98 lub 120 KM. Pierwszy z tych motorów można polecić z czystym sumieniem, drugi warto dobrze przemyśleć. Miewa on problemy z napędem rozrządu oraz elektroniką. My jednak skupimy się na dieslach.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2] Silniki 2.0 w autach klasy średniej: benzyna czy diesel? [cz. 3] Praktyczne, używane minivany segmentu B – cztery dobre propozycje Mały diesel czy mała benzyna? – co wybrać [cz.1] Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze Używany Peugeot 508 [2011-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Micra K11 [1992-2003] – poradnik kupującego Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi? Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje