Niemcy zainwestują publiczne pieniądze w rozwój wodorowej motoryzacji

Podczas gdy samochody hybrydowe i elektryczne cieszą się coraz większym powodzeniem, czystsze ogniwa paliwowe nie mogą przebić się do szerszego grona odbiorców. Niemcy chcą to zmienić, inwestując publiczne pieniądze w rozwój i promocję technologii wodorowych.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Nie da się ukryć, że hybrydy i samochody elektryczne są tylko połowicznym rozwiązaniem ekologicznych problemów tego świata. Głównie dlatego, że w dużej mierze bezpośrednio lub pośrednio wykorzystują paliwa kopalne. Zasilanie wodorem wydaje się więc bardziej przyjazną opcją na przyszłość, w której zabraknie węgla i ropy.

Niemcy, którzy po aferze spalinowej robią wszystko, by maksymalnie wybielić swój wizerunek, w ostatnich miesiącach coraz intensywniej stawiają na wszelkie formy motoryzacyjnej ekologii. Do promocji hybryd i pojazdów elektrycznych mogą niebawem dojść państwowe inwestycje wspierające rozwój pojazdów zasilanych wodorem.

Obecnie tego typu auta stanowią skrajną rynkową niszę. Europejscy klienci właściwie nie mają wielkiego wyboru. Ci, którzy pragną, aby z wydechu ich auta leciała woda, muszą zdecydować się na Toyotę Mirai, a ta jak wiadomo, nie tylko nie należy do najpiękniejszych aut na rynku, ale i jest niebotycznie wręcz droga. Chętni muszą zapłacić 66 000 euro, co przy obecnym kursie stanowi równowartość prawie 300 000 złotych. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że z uwagi na kwotę, popularność Mirai jest bliska zeru.

Nie bójmy się o przyszłość motoryzacji — jest nią Toyota Mirai

Jeżeli Toyota Mirai jest na wodór, to Nissan Leaf jest w Polsce na węgiel, ale tak czy inaczej oba auta jeżdżą na prąd. Do napędzania prądem…

Do tego dorzućcie bardzo słabo rozbudowaną infrastrukturę tankowania wodoru i macie odpowiedź dlaczego takie auta nie stanowią żadnej alternatywy dla hybryd i elektryków, nie wspominając już o zwykłych spalinówkach. Niemieckie Ministerstwo Transportu zamierza rozwiązać ten problem inwestycjami o łącznej wysokości 750 mln euro. W ciągu najbliższych trzech lat część pieniędzy zostanie spożytkowana przez lokalne władze na rozbudowę sieci stacji tankowania, czy dopłaty do zakupu tego typu pojazdów.

Ich właściciele będą też mogli liczyć na ulgi podatkowe, czy np. darmowe parkowanie i wjazd do ścisłych centrów miast. Jeśli efekty będą zauważalne, Niemcy przeznaczą na program kolejne 500 mln euro w następnych latach. Niewykluczone, że pieniądze zostaną także przeznaczone na wsparcie producentów mających w swojej ofercie pojazdy zasilane wodorem. Bliskim konkurentem Toyoty Mirai jest Honda Clarity, której jednak nie kupimy w Europie.

W niedługim czasie na rynek ma trafić także Mercedes GLC F-Cell, który wbrew pozorom może odnieść większy sukces niż Mirai. Potencjalni klienci Mercedesa nie przywiązują bowiem aż takiej wagi do ceny. W przypadku drogich SUV-ów szanse na popularność ogniw paliwowych znacząco rosną. Czy śladem Mercedesa pójdą kolejni producenci? Obecnie wszyscy skupiają się na hybrydach i elektrykach, które jeszcze kilka lat temu były traktowane z podobnym dystansem co teraz samochody wodorowe. Oznacza to, że za 10 lat auta takie jak Mirai najprawdopodobniej nie będą już marginesem.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Lucid Motors Air będzie nowym rywalem Tesli? Trzy najbezpieczniejsze samochody w swoich klasach według Euro NCAP Prywatna taksówka - leasing oparty na kilometrówce Odświeżony Mitsubishi ASX debiutuje na polskim rynku Toyota powróci do segmentu gorących hatchbacków - ostry Yaris już w drodze Tesla wypłaci Norwegom odszkodowania za zawyżoną moc Modelu S Amerykanie wybrali najlepsze silniki. Nie ma wśród nich żadnego V8 Mercedes-Benz Klasy E Coupé (2017) - premiera Ferrari J50 (2017) - specjalny model dla uczczenia specjalnej rocznicy Alfa Romeo Giulia Sportwagon na pierwszej fotografii Toyota Gazoo Racing prezentuje Yarisa WRC i skład kierowców Będzie czasowe wyrejestrowanie pojazdu, ale za OC i tak zapłacimy Pieniądze z fotoradarów zasilą budżet policji? Sébastien Ogier i Ott Tänak zostali kierowcami M-Sportu Najszybsze auto w historii Kii - oficjalna zapowiedź Znamy ceny nowego Mini Countrymana (2017) Czy obowiązek jazdy na światłach w dzień poprawia bezpieczeństwo? Mercedes oficjalnie zapowiada Klasę E Coupé Tydzień w motorsporcie #1 Kontrowersyjny Mercedes S Cabrio od Carlssona Aston Martin wznowi produkcję modelu DB4 G.T. Nowe Porsche 911 GT3 dostanie silnik o mocy 500 KM i manual Już możesz kupić Alpine Première Édition Nowa akcyza nie dla dostawczaków?

Popularne w tym tygodniu:

Milion kilometrów w Volkswagenie Polo Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Polacy przekonują się do francuskich samochodów. Ile są warte według Niemców? 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Alpejskie miasteczko podbite przez motocyklistów - BMW Motorrad Days 2017 Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche