Silniki 2.0 w autach klasy średniej: benzyna czy diesel? [cz. 3]

Ten artykuł ma 3 strony:

Renault Laguna III 2.0T czy Renault Laguna III 2.0 dCi?

Renault Laguna GT czy to z dieslem czy benzyniakiem - zawsze bardzo dobra.

O Renault Lagunie trzeciej generacji można się wypowiadać w niemal samych superlatywach i to samo dotyczy dwóch silników o pojemności 2,0 litra. Obu doładowanych. Zacznijmy od benzyniaka.

Używane Renault Laguna III 2.0 16V [2007–2014] - poradnik kupującego

Renault Laguna II vel królowa lawet przyniosła tak złą opinię temu modelowi, że Renault musiało naprawdę wspiąć się na wyżyny własnych…

Często opisywana tu 2-litrowa benzyna Renault jest uważana za doładowaną odmianę silnika wolnossącego 2.0 16V. W rzeczywistości są to inne konstrukcje o innym oznaczeniu – wolnossące MR, a doładowane F4Rt. Bazę tego drugiego stanowi starsza konstrukcja znana m. in. z Renault Clio II Sport czy Laguny I i II. Zastosowano w nim turbosprężarkę typu twin scroll, czyli coś, czym obecnie chwali się Ford w Focusie RS. Warto zaznaczyć, że F4Rt stosowano również w Mégane II i III Sport, zatem duża moc i obciążenia nie są mu obce.

Nic więc dziwnego, że w Lagunie uzyskującej maksymalnie 204 KM i 330 Nm uchodzi za niezwykle niezawodną i praktycznie bezawaryjną. Jej słabsza odmiana generująca 170 KM i 300 Nm osiągami spokojnie może stanowić alternatywę dla najmocniejszego diesla 2.0 dCi osiągającego 178 KM. Niestety więcej pali, bo średnio 9,5 l/100 km. Oczywiście przy agresywnym wykorzystaniu mocy spokojnie można osiągnąć dwukrotnie wyższy wynik.

Renault Laguna III Grandtour

W dieslu nie jest to problemem, gdzie średnie spalanie to około 6,5 l/100 km. Niezależnie od wersji mocy jest to silnik trwały, niezawodny, dynamiczny i ekonomiczny, ale mało popularny, a z racji stosowania go wyłącznie w samochodach aliansu Renault-Nissan brakuje wciąż wielu zamienników. Oczywiście elementy typowo eksploatacyjne da się kupić, ale pod względem popularności diesel Renault nie ma podejścia do 2.0 HDI Grupy PSA.

Technicznie 2.0 dCi nie ustępuje silnikom benzynowym. W Lagunie stosowano kilka jego odmian: 130 KM i 320 Nm, 150 KM i 340 Nm, 173 KM i 380 Nm oraz 178 KM i 400 Nm w odmianie GT.

Zobacz również: Ford S-Max - pierwsze wrażenia

Obie jednostki – benzynowa i wysokoprężna — mają dwumasowe koło zamachowe, a także niezbyt tanią turbosprężarkę, ale benzyniak nie został wyposażony w filtr DPF i nie spotyka się pojedynczych przypadków zużycia panewek. A to niestety dotyczy diesla. Są to przypadki, które właściciele wywołują rzecz jasna sami, nie wymieniając oleju na czas. Ponadto diesel ma droższe i bardziej podatne na awarię wtryskiwacze piezoelektryczne.

Renault Laguna III

Zaletą benzyniaka jest możliwość współpracy z instalacją gazową dobrej klasy. Zakup takowej zwróci się po niewiele ponad roku*. A warto, bo tak dobrego motoru do gazu i takich osiągach ze świecą szukać.

Podsumowując: chociaż diesel 2.0 dCi to udany silnik tego producenta i trudno mu zarzucić cokolwiek poza drogimi częściami, to i tak zdecydowanie przegrywa starcie z mocnym i bezawaryjnym benzyniakiem F4Rt. Zresztą żaden z opisywanych w tym artykule nie może się z nim równać. Wybór jest więc oczywisty – benzyna.

Przykładowe ceny zamienników

Nazwa części

Laguna 2.0T

(170 KM)

Laguna 2.0 dCi

(150 KM)

Napęd rozrządu pasek 600 zł łańcuch 1000 zł
Napęd osprzętu 320 zł 400 zł
Sprzęgło tylko ASO 1000 zł
Koło dwumasowe tylko ASO 2400 zł
Komplet cewek zapłonowych 480 zł ---
Komplet świec żarowych --- 400 zł

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2] Praktyczne, używane minivany segmentu B – cztery dobre propozycje Mały diesel czy mała benzyna? – co wybrać [cz.1] Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze Używany Peugeot 508 [2011-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Micra K11 [1992-2003] – poradnik kupującego Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego Używana Mazda 2 DE [2007-2015] – poradnik kupującego