Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie

Ten artykuł ma 5 stron:

Części niebezpieczne

Z części w powyższym wykazie, które można uznać za niebezpieczne przy ich ponownym montażu w innym samochodzie, wymienilibyśmy z pewnością poduszki powietrzne. Niezależnie od ich kondycji czy wieku, są to elementy bezpośrednio wpływające na skutki zderzenia pojazdów i ich nieprawidłowe działanie może wyrządzić więcej szkody niż pożytku.

Wadliwe poduszki powietrzne Takata wciąż są montowane w nowych autach

Choć ogólnie wiadomo, że Takata wyprodukowała miliony wadliwych poduszek powietrznych, które trafiły do wielu samochodów różnych marek, to wcale nie…

Wystarczy tu przytoczyć przykład firmy Takata, która ma na sumieniu prawdopodobnie więcej niż jakakolwiek inna firma z branży samochodowej. Skandalu na większą skalę nigdy w motoryzacji nie było.

Używane tarcze hamulcowe można montować w samochodzie, a klocki już nie.

Poduszkę powietrzną można kupić za kilkaset złotych, niekiedy dziesięciokrotnie tańszą niż nową w serwisie autoryzowanym. Tak naprawdę kupujemy kota w worku. Nie wiadomo, z jakiego auta pochodzi i jak była przechowywana. Nie mamy pewności, że zadziała prawidłowo, choć jak pokazała Takata, co do oryginalnych też takiej pewności nie można mieć.

Nawet jeżeli wymontujemy poduszkę z samochodu prawie nowego, musiałby być to niemal identyczny egzemplarz, by mieć pewność, że w innym ucie zadziała prawidłowo. Dlatego pod żadnym pozorem nie powinno się tego robić. To po prostu niebezpieczne — montaż takiej poduszki w aucie jest jak gra w rosyjską ruletkę.

Te same uwagi dotyczą foteli zintegrowanych z pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi oraz układów pasów bezpieczeństwa, zwłaszcza tych z pirotechnicznymi napinaczami. Same pasy teoretycznie nie powinny stanowić zagrożenia, jeżeli nie są uszkodzone, a na pewno lepsze są używane niż przetarte pasy w naszym samochodzie. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z faktu, że powyższe elementy bezpieczeństwa biernego są jednorazowe (pasy) i mają okres przydatności (poduszka powietrzna około 10–15 lat). Są to zatem kolejne elementy, które nie bez powodu znalazły się w przepisach na liście zakazanych do ponownego montażu.

Z całą pewnością immobiliser to urządzenie, którego demontaż i ponowny montaż w innym aucie to po prostu przesada. Nawet jeżeli jest to opłacalne, to nigdy nie wiadomo, jak takie urządzenie będzie działać. Niesie to ryzyko nagłego unieruchomienia samochodu podczas jazdy, a to już wiąże się z dużym niebezpieczeństwem dla ruchu drogowego.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Analogicznie podchodzimy do alarmów i różnego rodzaju urządzeń przeciwwłamaniowych, a także do elektronicznych układów bezpieczeństwa oraz blokad kierownicy, które po ponownym montażu w innym aucie mogą działać różnie. Ponownie mamy tu więc do czynienia z bardzo niebezpieczną "zabawą" - przestrzegamy przed montażem takiego używanego osprzętu.

Pamiętaj: kupując używany, sportowy układ wydechowy do swojego samochodu łamiesz prawo i zagrażasz środowisku!

Co najmniej sceptycznie należy podchodzić także do zakupu używanych klocków hamulcowych (o tarczach nie ma mowy w rozporządzeniu) oraz przegubów zawieszenia i układu kierowniczego. Z punktu widzenia eksploatacji jest to bezsensowne działanie, ponieważ trudno byłoby to w ogóle uzasadnić ekonomicznie. Jest to więc nie tylko niezgodne z przepisami, ale i absolutnie bezsensowne.

Również absurdalny byłby montaż używanych przewodów paliwowych i hamulcowych, choć tu warto zaznaczyć, że sprzedawane w sklepach motoryzacyjnych rurki miedziane do wykonania przewodów we własnym zakresie też nie są pewnikiem bezpieczeństwa. Dlatego nawet teoretycznie nowe rozwiązania nie zawsze są mądre, mimo zgodności z przepisami.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku (D.U. nr 201)

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych Co to jest rozrząd? Co to jest pojemność silnika i jak się ją oblicza? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Co to jest numer VIN? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Konferencje branżowe – czy warto w nich uczestniczyć? Jak nie można parkować samochodu? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Odcinkowy pomiar prędkości – jak i gdzie już działa? Koszt rejestracji samochodu Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Jazda autostradą to oszczędność? Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1]

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?