Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie

Części używane to dla jednych ostateczność, a dla innych norma. Są kierowcy, którzy kupują wszystko co najtańsze, ale poszukiwania części zaczynają od rynku wtórnego. Nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że istnieje w Polsce wykaz tych, których nie można ponownie montować w samochodzie.

fot. Toyota

Ten artykuł ma 5 stron:

Martwy przepis

Wykaz części samochodowych, które po demontażu nie mogą być powtórnie zamontowane w innym aucie określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 roku (D.U. nr 201). Są to następujące elementy:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostki ich kontroli elektronicznej i czujniki
  • klocki i szczęki hamulcowe
  • przewody i uszczelniacze układu hamulcowego
  • tłumiki układu wydechowego
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • układ blokady kierownicy
  • immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego
  • urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS, ESP
  • przewody paliwowe
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • zawory recyrkulacji spalin
  • instalacje zasilania gazem
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa
  • pióra wycieraczek szyb
  • płyny eksploatacyjne
  • katalizatory
  • kondensatory zawierające PCB

Kluczowym zapisem w tej ustawie jest jej zastosowanie:

(…) w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdu, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.

Analizując ten zapis dokładnie, można wysunąć dwa ważne wnioski, w tym jeden, który prawdopodobnie nie był zamierzeniem ustawodawcy. Mamy na myśli ponowny montaż części wymontowanej w tym samym pojeździe. Na przykład po odkręceniu tłumika celem wymiany zbiornika paliwa, musielibyśmy teoretycznie kupić zgodnie z prawem nowy tłumik. Przepis jest bardzo nieprecyzyjny w tym zakresie, choć domyślamy się, że prawodawcy chodzi o montaż w innym pojeździe.

Jak uporać się z przerdzewiałym układem wydechowym? [poradnik]

Problem przerdzewiałego układu wydechowego jest dobrze znany nie tylko użytkownikom 15-letnich aut, ale także właścicielom niektórych nowszych…

Drugi wniosek, jaki się nasuwa, jest taki, że przepis jest napisany zbyt ogólnie, by w jakikolwiek sposób miał odniesienie do rzeczywistości. Po pierwsze, wykazuje części, które zagrażają bezpieczeństwu lub środowisku, ale niczego nie zakazuje. Jeżeli już domyślamy się, że tych elementów montować ponownie nie wolno, to nie ma żadnego zapisu o zakazie ich sprzedaży i zakupu. Nie może być, ponieważ katalizator można sprzedać nie tyle do ponownego użycia, co do recyklingu. Wiele z tych elementów można sprzedać po prostu na złom (tłumik, przewody hamulcowe).

Podsumowując, rozporządzenie jest w pewnym sensie martwe, o czym świadczy kilkadziesiąt tysięcy ofert sprzedaży takich części w serwisach ogłoszeniowych, gdzie wiele osób z pełną świadomością kupuje je i sprzedaje do ponownego użycia.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Przyjrzyjmy się tym częściom i przeanalizujemy krótko, co rzeczywiście jest niebezpieczne dla użytkowników ruchu i środowiska, a co na tej liście znaleźć się nie powinno. Zaznaczamy przy tym, że nie oceniamy, czy dana część jest sprawna czy niesprawna, w jakim jest stanie technicznym i czy przejechała w innym aucie 100 tys. km czy tylko 1000 km.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku (D.U. nr 201)

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych Co to jest rozrząd? Co to jest pojemność silnika i jak się ją oblicza? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Co to jest numer VIN? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Konferencje branżowe – czy warto w nich uczestniczyć? Jak nie można parkować samochodu? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Odcinkowy pomiar prędkości – jak i gdzie już działa? Koszt rejestracji samochodu Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Jazda autostradą to oszczędność? Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1] Awarie systemu ABS Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu CFM dla małych i średnich firm - wywiad Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 2

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?