Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie

Części używane to dla jednych ostateczność, a dla innych norma. Są kierowcy, którzy kupują wszystko co najtańsze, ale poszukiwania części zaczynają od rynku wtórnego. Nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że istnieje w Polsce wykaz tych, których nie można ponownie montować w samochodzie.

fot. Toyota

Ten artykuł ma 5 stron:

Martwy przepis

Wykaz części samochodowych, które po demontażu nie mogą być powtórnie zamontowane w innym aucie określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 roku (D.U. nr 201). Są to następujące elementy:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostki ich kontroli elektronicznej i czujniki
  • klocki i szczęki hamulcowe
  • przewody i uszczelniacze układu hamulcowego
  • tłumiki układu wydechowego
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • układ blokady kierownicy
  • immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego
  • urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS, ESP
  • przewody paliwowe
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • zawory recyrkulacji spalin
  • instalacje zasilania gazem
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa
  • pióra wycieraczek szyb
  • płyny eksploatacyjne
  • katalizatory
  • kondensatory zawierające PCB

Kluczowym zapisem w tej ustawie jest jej zastosowanie:

(…) w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdu, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.

Analizując ten zapis dokładnie, można wysunąć dwa ważne wnioski, w tym jeden, który prawdopodobnie nie był zamierzeniem ustawodawcy. Mamy na myśli ponowny montaż części wymontowanej w tym samym pojeździe. Na przykład po odkręceniu tłumika celem wymiany zbiornika paliwa, musielibyśmy teoretycznie kupić zgodnie z prawem nowy tłumik. Przepis jest bardzo nieprecyzyjny w tym zakresie, choć domyślamy się, że prawodawcy chodzi o montaż w innym pojeździe.

Jak uporać się z przerdzewiałym układem wydechowym? [poradnik]

Problem przerdzewiałego układu wydechowego jest dobrze znany nie tylko użytkownikom 15-letnich aut, ale także właścicielom niektórych nowszych…

Drugi wniosek, jaki się nasuwa, jest taki, że przepis jest napisany zbyt ogólnie, by w jakikolwiek sposób miał odniesienie do rzeczywistości. Po pierwsze, wykazuje części, które zagrażają bezpieczeństwu lub środowisku, ale niczego nie zakazuje. Jeżeli już domyślamy się, że tych elementów montować ponownie nie wolno, to nie ma żadnego zapisu o zakazie ich sprzedaży i zakupu. Nie może być, ponieważ katalizator można sprzedać nie tyle do ponownego użycia, co do recyklingu. Wiele z tych elementów można sprzedać po prostu na złom (tłumik, przewody hamulcowe).

Podsumowując, rozporządzenie jest w pewnym sensie martwe, o czym świadczy kilkadziesiąt tysięcy ofert sprzedaży takich części w serwisach ogłoszeniowych, gdzie wiele osób z pełną świadomością kupuje je i sprzedaje do ponownego użycia.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Przyjrzyjmy się tym częściom i przeanalizujemy krótko, co rzeczywiście jest niebezpieczne dla użytkowników ruchu i środowiska, a co na tej liście znaleźć się nie powinno. Zaznaczamy przy tym, że nie oceniamy, czy dana część jest sprawna czy niesprawna, w jakim jest stanie technicznym i czy przejechała w innym aucie 100 tys. km czy tylko 1000 km.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku (D.U. nr 201)

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych Co to jest rozrząd? Co to jest pojemność silnika i jak się ją oblicza?

Popularne w tym tygodniu:

Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?