Systemy bezpieczeństwa w nowym Oplu Zafirze

Systemy bezpieczeństwa w nowym Oplu Zafirze

Marcin Łobodziński
23 listopada 2016

Samochód rodzinny powinien być jednocześnie samochodem bezpiecznym. Auto, które wozi Twoje najbliższe osoby ma nie tylko wzbudzać zaufanie, ale także podtrzymywać je w codziennych sytuacjach drogowych. Dlatego też niezwykle ważne w rodzinnym pojeździe są systemy aktywnego bezpieczeństwa.

Nowy Opel Zafira, będący nie tylko salonem czy mobilnym biurem, ale także miejscem, w którym przebywają dzieci, oferuje systemy chroniące najbliższych. Seryjne wyposażenie stanowi znany doskonale i obowiązkowy w nowych samochodach system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP). Wraz z opcjonalnym, adaptacyjnym układem jezdnym FlexRide tworzy podwaliny pod bezpieczeństwo czynne. Auto prowadzi się pewnie, co już jest kluczem do wyjścia z najtrudniejszych sytuacji drogowych. Kierowca ma bowiem do dyspozycji pojazd, który nie zaskoczy go swoim zachowaniem, a gdy zajdzie taka potrzeba, również wyręczy go z pewnych działań w trudniejszych manewrach.

Aktywne systemy wspomagania kierowcy, dostępne opcjonalnie to również układy oparte na działaniu kamery Opel Eye. Umieszczona w górnej części przedniej szyby koordynuje pracę asystenta świateł drogowych czy funkcję rozpoznawania znaków. Stale obliczając odległość od pojazdu poprzedzającego, podaję taką informację kierowcy w sekundach. Co to oznacza?

Zawieszenie FlexRide to część aktywnych systemów bezpieczeństwa. Na pofałdowanych drogach bardzo dobrze tłumi bujanie karoserii dzięki czemu Zafira jest bardzo stabilna.
Zawieszenie FlexRide to część aktywnych systemów bezpieczeństwa. Na pofałdowanych drogach bardzo dobrze tłumi bujanie karoserii dzięki czemu Zafira jest bardzo stabilna.

Przede wszystkim mówi o czasie potrzebnym na wyhamowanie samochodu, gdyby ten jadący z przodu nagle się zatrzymał. W praktyce, podanie jakiejkolwiek informacji o czasie jest już ostrzeżeniem o zbyt małej odległości pomiędzy pojazdami. W razie konieczności Zafira uruchamia alarm przedkolizyjny, ostrzegając kierowcę w bardziej dosadny sposób sygnałem świetlnym i dźwiękowym. Gdy ten nie zareaguje w porę, system uruchamia hamulce.

Kolejną funkcją kamery Opel Eye jest ustalanie położenia samochodu względem pasów ruchu. Asystent Lane Departure Warning uaktywnia się po przekroczeniu prędkości 60 km/h i ostrzega kierowcę o zbyt mocnym zbliżaniu się kół do pasa ruchu sygnałem dźwiękowym oraz kontrolką. Jest to o tyle przydatne rozwiązanie, że w czasie długich podróży pobudza czujność kierowcy, gdy ten zaczyna tracić koncentrację. Poza tym, często dzieci rozpraszają lub odwracają uwagę rodziców od prowadzenia. W takich sytuacjach ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu staje się nie tylko przyjemnym gadżetem, ale może uratować życie.

Czujniki parkowania, elektromechaniczny hamulec ręczny, ESP oraz system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Czujniki parkowania, elektromechaniczny hamulec ręczny, ESP oraz system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Rozwiązaniem pomagającym również podczas długich wyjazdów, zwłaszcza na drogach krajowych i autostradach, jest adaptacyjny tempomat. Wykorzystuje on radar umieszczony tuż za przednim grillem do stałego pomiaru odległości od samochodu poprzedzającego oraz zmiany tej odległości. Współpracując z tempomatem, utrzymuje prędkość auta jadącego z przodu i stałą do niego odległość, jeżeli jest ono blisko. Kierowca może zmniejszyć lub zwiększyć odległość pomiędzy samochodami za pomocą przycisku na kierownicy. Predefiniowane ustawienia są jednak zawsze bezpieczne.

Kamera OpelEye widzi to, czego nie dostrzega kierowca i koordynuje pracę systemów bezpieczeństwa.
Kamera OpelEye widzi to, czego nie dostrzega kierowca i koordynuje pracę systemów bezpieczeństwa.

Jednym z coraz powszechniej stosowanych systemów bezpieczeństwa, a jednocześnie najbardziej docenionym, jest układ ostrzegający o pojazdach w martwym polu lusterek zewnętrznych. Zmiana pasa ruchu zawsze jest ryzykowna, ponieważ kierowca siłą rzeczy nie ma oczu dookoła głowy. Tym samym nie widzi pojazdów ustawionych z tyłu, ale na sąsiadującym pasie ruchu. Spoglądanie przez ramię ułatwia obserwację, ale jest niebezpieczne ze względu na ruch przed autem. Dlatego rozwiązanie to znacząco wpływa na bezpieczeństwo czynne, zwłaszcza w mieście i na drogach wielopasmowych.

Znakomite reflektory diodowe AFL mają tyle trybów pracy, ile spotkacie sytuacji na drodze.
Znakomite reflektory diodowe AFL mają tyle trybów pracy, ile spotkacie sytuacji na drodze.

Jedną z najważniejszych innowacji wprowadzonych w nowym Oplu Zafirze są diodowe reflektory adaptacyjne AFL LED, które także, w pewnych sytuacjach mogą korzystać z opcjonalnej kamery Opel Eye. Diody to obecnie najlepsze źródło światła, jakie stosuje się w motoryzacji. Emitują średnio o 25 proc. jaśniejsze światło od tradycyjnych żarówek halogenowych wysokiej jakości. Jest to system podobny do stosowanego w nowym Oplu Astrze, ale w odróżnieniu od niego, poszczególne diody nie włączają się i nie wyłączają na przemian, lecz dostosowują do warunków panujących na drodze.

Reflektory nowej Zafiry świecą w kilku trybach, zależnie od prędkości jazdy i ukształtowania drogi oraz manewrów wykonywanych przez kierowcę. Tryb miejski działa do prędkości 55 km/h. Wiązka światła jest krótka i szeroka, oświetlając lepiej pobocze, skrzyżowania oraz drogę tuż przed samochodem. Do 40 km/h i przy uruchomionym kierunkowskazie, następuje intensywniejsze podświetlenie boczne. Tym samym kierowca widzi lepiej drogę poprzeczną już przed wykonaniem manewru, co zmniejsza ryzyko potrącenia pieszego. Boki oświetlane są także podczas parkowania, w tym wykonywania manewru cofania.

Tryb świateł manewrowych aktywuje włącznie biegu wstecznego, a wyłączają się po przekroczeniu prędkości 7 km/h. W trybie oświetlenia postojowego reflektory oszczędzają energię, gdy silnik zostanie wyłączony przez system Start/Stop.

W adaptacyjnym tempomacie można ustawić odległość do pojazdu poprzedzającego
W adaptacyjnym tempomacie można ustawić odległość do pojazdu poprzedzającego

W jeździe pozamiejskiej, użytkownik może skorzystać z funkcji automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe i na odwrót, a tryb szosowy uruchamiany jest od prędkości 55 km/h. Reguluje on reflektory w taki sposób, by zintensyfikować strumień świetlny na długość oraz szerokość. Dzięki temu, mamy lepiej oświetlone pobocze. W zakresie prędkości 40-70 km/h, przy intensywniejszych skrętach kierownicą, uruchamia się dynamiczne podświetlanie zakrętów.

Światła turystyczne pozwalają bezpieczniej poruszać się po drogach krajów, gdzie obowiązuje ruch lewostronny. Wówczas cały system diod zmienia konfigurację, co umożliwia korzystanie ze wszystkich zalet auta dostosowanego do takiego ruchu.

Seryjnym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa biernego nowego Opla Zafiry są także poduszki powietrzne – czołowe, boczne oraz kurtynowe. Uzupełnia je czujnik przypominający o zapięciu pasów. O ile dorosłe osoby z reguły pamiętają o tej czynności, to z dziećmi bywa różnie. Kontrola przed rozpoczęciem jazdy może nie wystarczy. W czasie podróży choćby chwilowe odpięcie pasa któregokolwiek z foteli jest natychmiast sygnalizowane. Miejmy jednak nadzieję, że nie będziecie mieli okazji by przekonać się o skuteczności pasów i poduszek powietrznych.

W systemem bezpieczeństwa, wyjątkowo zaawansowanym, jest także Opel OnStar, który przydaje się zwłaszcza w bardzo trudnych sytuacjach, takich jak kolizje czy wypadki. O tym systemie przeczytacie w jednym z naszych kolejnych artykułów.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (3)