Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego

Ten artykuł ma 4 strony:

Co się psuje w Toyocie Prius II?

Podstawowa sprawa to napęd, który jest w tym temacie najciekawszym obszarem. Toyota nie zawodzi. Skonstruowano silnik, który poza podstawowymi kwestiami wymiany płynów nie wymaga obsługi. Jednostka jest niezwykle trwała i niezawodna, a do tego wyposażona w napęd rozrządu realizowany łańcuchem – praktycznie bezobsługowym.

Podobnie jest z częścią elektryczną. Przerażające niektóre osoby baterie spokojnie wytrzymują przebiegi rzędu 200 tys. km, a nawet większe, a jedyne czego nie lubią to długich postojów. Należy o tym pamiętać, wyjeżdżając na kilkutygodniowe wakacje. W takich sytuacjach warto komuś powierzyć auto — niech sobie trochę pojeździ.

Toyota Prius II

W razie zużycia baterie można wymienić i tu uwaga – to nie jest wysoki koszt! Często można przeczytać czy usłyszeć bajki o kwotach rzędu kilkunastu tysięcy złotych, a realna cena usługi w ASO to około 8 tys. zł. Jeżeli wydaje się wam to ceną zaporową, wspomnę tylko, że w kompakcie wymiana uszkodzonej turbosprężarki, koła dwumasowego i dwóch wtryskiwaczy diesla będzie kosztowała mniej więcej tyle samo. Jest to wydatek ponoszony raz na 200–300 tys. km.

Producent daje gwarancję na baterię 8 lat z limitem 160 tys. km, ale pod warunkiem wykonywania przeglądów co 15 tys. km.

Nie ma żadnych problemów z przekładnią, napędem elektrycznym czy jego sterowaniem. Silnik też praktycznie nie ma dolegliwości, choć pracuje w wyjątkowo trudnych warunkach – nawet kilka uruchomień na minutę. Nie ma części osprzętu – alternator, rozrusznik – zatem ryzyko awarii spada.

Specyficzna jest obsługa klimatyzacji, ponieważ nie jest to system tradycyjny. Warto o tym pamiętać, udając się do serwisu. Ten musi mieć uprawnienia i odpowiedni sprzęt.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Tradycyjne zawieszenie nie sprawia problemów i generuje dość niskie koszty. Przedni wahacz kosztuje od 400 zł, ale ma wymienne sworznie i tuleje. Spokojnie można kupić piasty i łożyska, a od pewnego czasu także amortyzatory. Układ jezdny jest trwały i bezproblemowy. Bardzo trwały jest także układ hamulcowy, a do tego tani w serwisie, ponieważ elementy są wspólne z Corollą.

Czy auto sprawia jakiekolwiek kłopoty? Niewielkie. Przede wszystkim słyszy się o gryzoniach atakujących nawet kokpit ze względu na specyficzne materiały. Jednak jeżeli dopadną przewody instalacji elektrycznej, skończy się to źle nie tylko dla nich, ale także dla właściciela. Ze względu na niedogrzany układ wydechowy mogą się na nim gromadzić naloty korozji.

Generalnie z priusami jest tak, że praktycznie się nie psują, nie mają wad fabrycznych i są uznane za niezawodne, ale… pamiętajcie o skali. Jeżeli porównamy liczbę priusów z liczbą astr, golfów czy focusów sprzedanych w Europie, to być może wysoka niezawodność wynika przede wszystkim z małej liczby egzemplarzy, do tego użytkowanych specyficznie. Być może, ale na razie wiemy, że to porządna konstrukcja.

Koszty eksploatacji, ceny i dostępność części zamiennych

Trzeba zacząć od tego, że Prius to całkiem normalny samochód, ale z prostszym układem napędowym, pozbawionym sprzęgła, alternatora, rozrusznika i kilku innych elementów. To m.in. z tego wynika jego niska awaryjność. Części eksploatacyjne są w dużej mierze wspólne z Corollą, zatem nie ma problemu z zakupem elementów zawieszenia czy układu hamulcowego.

Przykładowe ceny części zamiennych — nieoryginalnych
Nazwa części Cena części
Napęd rozrządu silnika 600 zł
Pompa wody 170 zł
Łożysko koła przód 500 zł
Łożysko koła tył 300 zł
Amortyzator przedni 420 zł
Amortyzator tylny  300 zł
Przedni wahacz 400 zł
Tarcze i klocki hamulcowe — przód 400 zł
Tarcze i klocki hamulcowe — tył 330 zł

Ze względu na napęd hybrydowy zalecamy serwisować auto w ASO. Nie jest to aż tak drogie jak mogłoby się wydawać, a przynajmniej mamy pewność, że mechanicy obsługujący naszego priusa mają odpowiednie przeszkolenie. Oczywiście to i tak nie daje gwarancji fachowej obsługi, zatem jeżeli macie zaufanego mechanika, który zna się na rzeczy, można i jemu powierzyć auto. Najlepiej naszym zdaniem znaleźć mechanika z doświadczeniem w toyotach lub takiego, który jest pracownikiem ASO i po godzinach sobie dorabia.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze Używany Peugeot 508 [2011-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Micra K11 [1992-2003] – poradnik kupującego Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł?

Popularne w tym tygodniu:

BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego