Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego

Każdy samochód osobowy musi mieć na pokładzie obowiązkowo trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Teoretycznie nie trzeba wozić niczego więcej, jednak praktyka pokazuje, że przyda się kamizelka odblaskowa.

fot. Marcin Łobodziński

Gaśnica to obowiązkowy element wyposażenia każdego pojazdu, który ma się poruszać po drogach publicznych. Wymagania odnośnie gaśnicy są takie, że musi mieć ona przynajmniej 1 kg środka gaśniczego i ważną homologację oraz aktualne badanie techniczne. To ostatnie trzeba odnawiać co rok bez względu na zapisy producenta gaśnicy.

Kolejnym, obowiązkowym akcesorium jest trójkąt ostrzegawczy. Nie jest wymagana kamizelka czy inny element odblaskowy, ale z przepisów o ruchu pieszych wynika, że jest to niezbędne, w razie niektórych sytuacji awaryjnych.

Chodzi o to, że poza terenem zabudowanym pieszy po zmroku może poruszać się wyłącznie z elementem odblaskowym (ustawodawca nie definiuje tego elementu). Zatem w przypadku awarii, kierowcy i pasażerom nie wolno opuścić pojazdu bez elementu odblaskowego po zmroku. Powtarzamy — nie jest to wyposażenie obowiązkowe samochodu, ale w niektórych sytuacjach może się takie okazać, co wynika z innych przepisów.

Apteczka to kolejna rzecz, która zdaniem niektórych powinna się znaleźć w aucie. Naszym też, ale nie jest to element obowiązkowy, chyba że pojazd służy do zarobkowego przewozu osób, np. taksówka czy autobus, a także pojazd przeznaczony do nauki jazdy lub ciężarówka przewożąca osoby.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co to jest pojemność silnika i jak się ją oblicza? Co to jest numer VIN? Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Konferencje branżowe – czy warto w nich uczestniczyć? Jak nie można parkować samochodu? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Odcinkowy pomiar prędkości – jak i gdzie już działa? Koszt rejestracji samochodu Towarzystwo ubezpieczeniowe unika wypłaty odszkodowania – co dalej? Jazda autostradą to oszczędność? Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1] Awarie systemu ABS Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu CFM dla małych i średnich firm - wywiad Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 2

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?