Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić?

Zakup diesla nie zawsze jest rozsądny i często podyktowany ślepą chęcią oszczędności, a tymczasem nowoczesne silniki zasilane olejem napędowym mogą się odbić czkawką. Kiedy warto kupić diesla i czy w ogóle warto to robić?

Ten artykuł ma 6 stron:

Diesel a benzyna — różnica w teorii i w praktyce

Trendy rynkowe wyraźnie pokazują, że diesle odchodzą od łask i zdecydowanie tracą na popularności względem silników benzynowych. Nie oznacza to jednak, że na rynku aut z jednostkami wysokoprężnymi jest mało. Wciąż są chętnie kupowane w kilku- czy kilkunastoletnich samochodach. Mają swoich zwolenników — osoby, które nie dokonują racjonalnego wyboru, licząc na oszczędności, podczas gdy te nigdy się nie pojawiają. Podpowiadamy, kiedy warto kupić diesla, a kiedy lepiej z niego zrezygnować.

Zasada jest teoretycznie prosta – kto szuka oszczędności na paliwie, powinien wybrać silnik o zapłonie samoczynnym. W praktyce jest często zupełnie inaczej. Prawdziwe oszczędności znajdują się w paliwie LPG. Tymczasem diesle mają inne zalety, takie jak względnie dobra dynamika, duży moment obrotowy oraz duży zasięg. To dlatego w segmencie premium diesle jeszcze przez wiele lat będą górowały nad benzyniakami.

Duża i ciężka Insignia najlepiej spisuje się z dieslem. Silniki benzynowe są bardzo nieekonomiczne.

Oszczędności w dieslu wiążą się nie tyle z samym tylko niższym zużyciem paliwa, ale również przebiegami. Auto z jednostką wysokoprężną warto kupić wtedy, gdy w krótkim czasie ma ono pokonać długi dystans i później pójść na sprzedaż. Zwłaszcza w trasie, gdzie nie tylko diesle są oszczędniejsze, ale też czują się najlepiej – są nisko obciążone i pracują w optymalnej temperaturze.

Zużycie paliwa – jakie są różnice?

Praktyka pokazuje, że silniki Diesla są oszczędniejsze w każdych warunkach, a im są one gorsze, tym różnica jest wyższa. Najwięcej paliwa samochody potrzebują podczas jazdy miejskiej, np. w godzinach szczytu, podczas dynamicznej jazdy w trasie oraz na autostradzie, choćby ze stałą, ale wysoką prędkością.

Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla

Kiedy Bentley prezentował Bentaygę, czyli swojego pierwszego SUV-a, puryści oburzali się, że takiej marce to nie wypada. Ciekawe co powiedzą teraz,…

Ekonomiczna, spokojna jazda w trasie czy w mieście nowoczesnym samochodem z silnikiem benzynowym też może być tania. Weźmy jako przykład testowane przez nas Fordy S-Maxy z jednostkami 2.0 TDCI (180 KM) oraz 1.5 EcoBoost (150 KM). Pierwszy w trasie na drodze krajowej potrzebuje 5,3 l/100 km, natomiast drugi 6,5 l/100 km. Różnica w spalaniu wynosi raptem 1,2 l/100 km. Różnica w cenie to 18 tys. zł. Zatem biorąc pod uwagę tylko ten parametr, zwrot kwoty nadpłaconej za diesla względem motoru benzynowego nastąpiłby dopiero po 340 tys. km!

Popatrzmy jednak na różnice w spalaniu autostradowym. EcoBoost potrzebował 10,5 l/100 km, natomiast diesel tylko 7,9 l/100 km. Różnica to aż 2,6 l, zatem zwrot inwestycji w diesla nastąpiłby po około 160 tys. km i to już się opłaca. Ponadto trzeba pamiętać, że nawet jeżeli benzynowy motor spali w tych samych warunkach tyle samo paliwa co diesel, to ten pierwszy będzie zapewniał gorszą dynamikę kosztem podobnego zużycia paliwa.

Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla?

Kilka dni temu pisaliśmy o tym, czy i kiedy zakup samochodu z silnikiem Diesla ma sens. Dziś pokażemy wam dlaczego niektórzy twierdzą, że zakup takiego…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Jazda autostradą to oszczędność? Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Diesel czy benzyna? Generalny przegląd marek [cz. 3] Podwyżki OC i AC – jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.2] Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1] Awarie systemu ABS Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu CFM dla małych i średnich firm - wywiad Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 2 Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 1 Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Co to jest kontrola trakcji (ASR, TC)? Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.2] Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.1] Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Sprężarka typu G-Lader – zapomniany wynalazek Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Co to jest szpera? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Co to jest mikrohybryda?

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?