Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić?

Zakup diesla nie zawsze jest rozsądny i często podyktowany ślepą chęcią oszczędności, a tymczasem nowoczesne silniki zasilane olejem napędowym mogą się odbić czkawką. Kiedy warto kupić diesla i czy w ogóle warto to robić?

Ten artykuł ma 6 stron:

Diesel a benzyna — różnica w teorii i w praktyce

Trendy rynkowe wyraźnie pokazują, że diesle odchodzą od łask i zdecydowanie tracą na popularności względem silników benzynowych. Nie oznacza to jednak, że na rynku aut z jednostkami wysokoprężnymi jest mało. Wciąż są chętnie kupowane w kilku- czy kilkunastoletnich samochodach. Mają swoich zwolenników — osoby, które nie dokonują racjonalnego wyboru, licząc na oszczędności, podczas gdy te nigdy się nie pojawiają. Podpowiadamy, kiedy warto kupić diesla, a kiedy lepiej z niego zrezygnować.

Zasada jest teoretycznie prosta – kto szuka oszczędności na paliwie, powinien wybrać silnik o zapłonie samoczynnym. W praktyce jest często zupełnie inaczej. Prawdziwe oszczędności znajdują się w paliwie LPG. Tymczasem diesle mają inne zalety, takie jak względnie dobra dynamika, duży moment obrotowy oraz duży zasięg. To dlatego w segmencie premium diesle jeszcze przez wiele lat będą górowały nad benzyniakami.

Duża i ciężka Insignia najlepiej spisuje się z dieslem. Silniki benzynowe są bardzo nieekonomiczne.

Oszczędności w dieslu wiążą się nie tyle z samym tylko niższym zużyciem paliwa, ale również przebiegami. Auto z jednostką wysokoprężną warto kupić wtedy, gdy w krótkim czasie ma ono pokonać długi dystans i później pójść na sprzedaż. Zwłaszcza w trasie, gdzie nie tylko diesle są oszczędniejsze, ale też czują się najlepiej – są nisko obciążone i pracują w optymalnej temperaturze.

Zużycie paliwa – jakie są różnice?

Praktyka pokazuje, że silniki Diesla są oszczędniejsze w każdych warunkach, a im są one gorsze, tym różnica jest wyższa. Najwięcej paliwa samochody potrzebują podczas jazdy miejskiej, np. w godzinach szczytu, podczas dynamicznej jazdy w trasie oraz na autostradzie, choćby ze stałą, ale wysoką prędkością.

Bentley Bentayga oficjalnie debiutuje z silnikiem diesla

Kiedy Bentley prezentował Bentaygę, czyli swojego pierwszego SUV-a, puryści oburzali się, że takiej marce to nie wypada. Ciekawe co powiedzą teraz,…

Ekonomiczna, spokojna jazda w trasie czy w mieście nowoczesnym samochodem z silnikiem benzynowym też może być tania. Weźmy jako przykład testowane przez nas Fordy S-Maxy z jednostkami 2.0 TDCI (180 KM) oraz 1.5 EcoBoost (150 KM). Pierwszy w trasie na drodze krajowej potrzebuje 5,3 l/100 km, natomiast drugi 6,5 l/100 km. Różnica w spalaniu wynosi raptem 1,2 l/100 km. Różnica w cenie to 18 tys. zł. Zatem biorąc pod uwagę tylko ten parametr, zwrot kwoty nadpłaconej za diesla względem motoru benzynowego nastąpiłby dopiero po 340 tys. km!

Popatrzmy jednak na różnice w spalaniu autostradowym. EcoBoost potrzebował 10,5 l/100 km, natomiast diesel tylko 7,9 l/100 km. Różnica to aż 2,6 l, zatem zwrot inwestycji w diesla nastąpiłby po około 160 tys. km i to już się opłaca. Ponadto trzeba pamiętać, że nawet jeżeli benzynowy motor spali w tych samych warunkach tyle samo paliwa co diesel, to ten pierwszy będzie zapewniał gorszą dynamikę kosztem podobnego zużycia paliwa.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla?

Kilka dni temu pisaliśmy o tym, czy i kiedy zakup samochodu z silnikiem Diesla ma sens. Dziś pokażemy wam, dlaczego niektórzy twierdzą, że zakup…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje?

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem