Awarie systemu ABS

System ABS stał się już w zasadzie normą we współczesnych i nawet kilkuletnich samochodach. Mniej więcej od 10 lat montuje się go niemal w standardzie, w tym od 2011 roku obowiązkowo. Tym samym, w starszych autach coraz częściej dochodzi do awarii związanych z tym układem. Oto najczęstsze sytuacje związane z tym obszarem.

fot. Bosch

Układ przeciwpoślizgowy ABS jest ogólnie bardzo niezawodnym system, choćby z tego powodu, że producenci bardzo przykładają się do jakości wykonania. To oczywiste, wszak ABS bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo. Dlatego też w normalnie eksploatowanym samochodzie mogą nie działać prawidłowo same hamulce, ale ABS pozostaje sprawny. Niestety nie każdy samochód jest eksploatowany normalnie i nie każdy ma zwyczajną przeszłość.

Usterki systemu ABS najczęściej pojawiają się w autach powypadkowych. Warto o tym pamiętać przy zakupie samochodu używanego. Przygotowane do sprzedaży lepiej lub gorzej samochody mają generować przychód, a naprawa ABS nierzadko sporo kosztuje, choć bardziej chodzi tu o czas niż pieniądze. Poniżej przedstawiamy najczęstsze sytuacje, z którymi można się spotkać.

ABS „sprawny”, ale nie działa

Najlepiej „przygotować” samochód do sprzedaży w taki sposób, by system ABS nie dawał żadnych oznak niesprawności, a kupujący i tak zwykle nie hamują podczas jazd próbnych wystarczająco mocno by się przekonać usterce. Pomijamy to, że wielu sprzedających nie umożliwia jazd próbnych. Tym samym żadna kontrolka na desce rozdzielczej nie sygnalizuje awarii, choć koła podczas hamowania się blokują.

W tej sytuacji niesprawne może być dosłownie wszystko. W pierwszej kolejności trzeba się zająć lampką kontrolną, którą odłączono (niekiedy wyjęto żarówkę) lub podłączono pod obwód sprawnego systemu tak, by na chwilę się zapalała komunikując, że wszystko jest w porządku, a potem gasła. Mechanicy podłączają kontrolkę ABS bezpośrednio do obwodu kontroli ciśnienia oleju lub ładowania. Dopiero po doprowadzeniu systemu kontrolnego do sprawności można zacząć szukać usterki.

Brak komunikacji ze sterownikiem ABS – system nie działa

Podłączenie testera diagnostycznego to pierwszy krok do odnalezienia przyczyny awarii systemu ABS. Niestety nie zawsze uniwersalny tester zdaje egzamin. Wówczas trzeba się posłużyć sprzętem, który jest dostępny w autoryzowanych warsztatach. Jednak i on może nie odpowiadać pomimo tego, że lampka kontrolna ABS się świeci. Co wtedy?

Jako pierwszy podejrzany jest sam sterownik. Jeżeli tylko komunikuje awarię, a nie podaje żadnej innej informacji, oznacza to, że może być uszkodzony. Konieczna jest jego wymiana lub naprawa.

Jeżeli sterownik odpowie, wówczas połowa pracy jest za nami. Najczęstszą przyczyną niesprawności ABS-u są uszkodzone czujniki prędkości obrotowej kół. Pisaliśmy już o nich dokładniej, ale warto pamiętać, że w pierwszej kolejności należy sprawdzić podłączenie przewodów. To zwykle w tym miejscu dochodzi do mechanicznych uszkodzeń.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Niekiedy sygnalizacja awarii czujnika może świadczyć nie tyle o jego usterce, co o niewłaściwym montażu łożyska koła lub złym jego doborze. Chodzi konkretnie o koło dekodujące, które zwykle umieszczone jest na uszczelniaczu łożyska koła. Inną, mechaniczną usterką, która nie dotyczy bezpośrednio czujników, jest odgięcie uchwytu przytrzymującego czujnik. Gdy ustalimy, że czujnik jest niesprawny, należy go wymienić.

Nagła utrata siły hamowania gdy ABS zaczyna działać

Przyczyną takiej sytuacji jest zwykle zapowietrzenie zespołu elektrozaworów. Skutkiem tego jest nieoczekiwane zmniejszenie skuteczności hamowania. Odpowietrzenie sytemu ABS nie jest tak prostą czynnością jak samego układu hamulcowego, m. in. dlatego, że trzeba się posłużyć testerem diagnostycznym i wprowadzić go w tryb odpowietrzania. Przez pompę i elektrozawory przetłacza się przy tym dużą ilość płynu hamulcowego. Cały proces należy wykonać zgodnie z zaleceniami producenta.

Co mówią kontrolki o sprawności systemu ABS?

Jeżeli na desce rozdzielczej świeci się kontrolka ABS, nie musi to oznaczać awarii, która powoduje brak systemu przeciwpoślizgowego. Jest on tak zaprojektowany, by działał możliwie długo ze względów bezpieczeństwa. Paląca się kontrolka oznacza jakąś awarię, ale niekoniecznie całkowitą.

Całkowity brak działania systemu lub bardzo poważna awaria ABS jest sygnalizowana przez zapalenie się dodatkowego komunikatu lub innej kontrolki, np. STOP, SERVICE, (!). Wówczas jazda może być niebezpieczna ze względu na nieprzewidywalne zachowanie się systemu ABS.

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu CFM dla małych i średnich firm - wywiad Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 2 Odpowiedzialność kierowcy za szkody wyrządzone pasażerom cz. 1 Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Co to jest kontrola trakcji (ASR, TC)? Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.2] Samochód jako wizerunek firmy i benefit dla pracownika [cz.1] Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Sprężarka typu G-Lader – zapomniany wynalazek Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Co to jest szpera? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Co to jest mikrohybryda? Moc maksymalna hybrydy – sumaryczna czy systemowa? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie

Popularne w tym tygodniu:

Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Czy opłaca się kupić samochód z fabrycznym LPG? Analiza propozycji Hyundaia i Kii