Awarie systemu ABS

System ABS stał się już w zasadzie normą we współczesnych i nawet kilkuletnich samochodach. Mniej więcej od 10 lat montuje się go niemal w standardzie, w tym od 2011 roku obowiązkowo. Tym samym, w starszych autach coraz częściej dochodzi do awarii związanych z tym układem. Oto najczęstsze sytuacje związane z tym obszarem.

fot. Bosch

Ten artykuł ma 2 strony:

Układ przeciwpoślizgowy ABS jest ogólnie bardzo niezawodnym system, choćby z tego powodu, że producenci bardzo przykładają się do jakości wykonania. To oczywiste, wszak ABS bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo. Dlatego też w normalnie eksploatowanym samochodzie mogą nie działać prawidłowo same hamulce, ale ABS pozostaje sprawny. Niestety nie każdy samochód jest eksploatowany normalnie i nie każdy ma zwyczajną przeszłość.

Usterki systemu ABS najczęściej pojawiają się w autach powypadkowych. Warto o tym pamiętać przy zakupie samochodu używanego. Przygotowane do sprzedaży lepiej lub gorzej samochody, mają generować przychód, a naprawa ABS nierzadko sporo kosztuje, choć bardziej chodzi tu o czas niż pieniądze. Poniżej przedstawiamy najczęstsze sytuacje, z którymi można się spotkać.

ABS „sprawny”, ale nie działa

"Przygotowanie” samochodu do sprzedaży często przeprowadzane jest w taki sposób, by system ABS nie dawał żadnych oznak niesprawności. Kupujący i tak zwykle nie hamują podczas jazd próbnych wystarczająco mocno, by się przekonać usterce. Pomijamy to, że wielu sprzedających nie umożliwia jazd próbnych. Tym samym żadna kontrolka na desce rozdzielczej nie sygnalizuje awarii, choć koła podczas hamowania się blokują. Dlatego w trakcie jazd przed zakupem, należy przeprowadzić przynajmniej jedno hamowanie awaryjne i bacznie obserwować, co dzieje się z autem i co pokazują kontrolki.

W tej sytuacji niesprawne może być dosłownie wszystko. W pierwszej kolejności trzeba się zająć lampką kontrolną, którą odłączono (niekiedy wyjęto żarówkę) lub podłączono pod obwód sprawnego systemu tak, by na chwilę się zapalała, komunikując, że wszystko jest w porządku, a potem gasła. Mechanicy podłączają kontrolkę ABS bezpośrednio do obwodu kontroli ciśnienia oleju lub ładowania. Dopiero po doprowadzeniu systemu kontrolnego do sprawności można zacząć szukać usterki.

Brak komunikacji ze sterownikiem ABS – system nie działa

Podłączenie testera diagnostycznego to pierwszy krok do odnalezienia przyczyny awarii systemu ABS. Niestety, nie zawsze uniwersalny tester zdaje egzamin. Wówczas trzeba się posłużyć sprzętem, który jest dostępny w autoryzowanych warsztatach. Jednak i on może nie odpowiadać pomimo tego, że lampka kontrolna ABS się świeci. Co wtedy?

Jako pierwszy podejrzany jest sam sterownik. Jeżeli tylko komunikuje awarię, a nie podaje żadnej innej informacji, oznacza to, że może być uszkodzony. Konieczna jest jego wymiana lub naprawa.

Jeżeli sterownik odpowie, wówczas połowa pracy jest za nami. Najczęstszą przyczyną niesprawności ABS-u są uszkodzone czujniki prędkości obrotowej kół. Pisaliśmy już o nich dokładniej, ale warto pamiętać, że w pierwszej kolejności należy sprawdzić podłączenie przewodów. To zwykle w tym miejscu dochodzi do mechanicznych uszkodzeń.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Niekiedy sygnalizacja awarii czujnika może świadczyć nie tyle o jego usterce, co o niewłaściwym montażu łożyska koła lub złym jego doborze. Chodzi konkretnie o koło dekodujące, które zwykle umieszczone jest na uszczelniaczu łożyska koła. Inną, mechaniczną usterką, która nie dotyczy bezpośrednio czujników, jest odgięcie uchwytu przytrzymującego czujnik. Gdy ustalimy, że czujnik jest niesprawny, należy go wymienić.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Zaparowane szyby - przyczyny dokuczliwego problemu

Popularne w tym tygodniu:

6 legalnych sposobów na mandaty „Na mechanika” - nowy sposób na oszukiwanie kierowców 3.0d: flagowy diesel BMW nie jest taki idealny, jak go malują Na tych benzynowych, sześciocylindrowych silnikach możesz polegać Czy można naprawić lampy LED? Marki z najbardziej awaryjną klimatyzacją Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką DEKRA 2017: najwytrzymalsze starsze i tanie samochody Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Wjazd do lasu – kiedy nie wolno tego robić, jakie czekają cię konsekwencje?