Które opony zimowe są w tym roku najlepsze?

W okresie jesiennym nierzadko stajemy przed trudnym wyborem zakupu zimowego ogumienia. Choć zwykle kierujemy się ceną i aktualnymi promocjami, to jednak część kierowców bierze pod uwagę wyniki rozmaitych testów opon. Swoje wyniki podały już dwa duże niemieckie stowarzyszenia: GTU oraz ADAC.

fot. Mariusz Zmysłowski

W przypadku GTU zbadano typowe ogumienie do współczesnych kompaktów i aut klasy średniej o rozmiarze 205/55 R16. W 18 kategoriach średni najlepszy wynik uzyskała opona Continental Winter Contact TS860. Okazała się najlepsza na każdym rodzaju podłoża, tj. na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 205/55 R16 [GTU]

Poz.

Opona Punkty (maks. 450) Ocena
1. Continental WinterContact TS 860 412 Bardzo polecana
2. Nokian WR D4 387 Bardzo polecana
3. Pirelli Cinturato Winter 378 Bardzo polecana
4. Goodyear Ultra Grip 9 376 Bardzo polecana
5. Michelin Alpin 5 376 Bardzo polecana
6. Dunlop Winter Sport 5 367 Bardzo polecana
7. Hankook Winter i*cept RS 2 W452 363 Bardzo polecana
8. Bridgestone Blizzak LM001 341 Polecana
9.  Nexen WinGuard Snow'G WH2 341 Polecana
10. Kumho WinterCraft WP71 309 Warunkowo polecana
11. Vredestein Wintrac Xtreme S 307 Warunkowo polecana
12. GT Radial Champiro WinterPro HP 305 Warunkowo polecana
13. Westlake SW618 249 Niepolecana
Tabela przygotowana na podstawie testu GTU

Nieznacznie niże ocenione zostały przyznane produktom Nokian WR D4, Pirelli Cinturato Winter, Goodyear Ultra Grip 9, Dunlop Winter Sport 5 oraz Hankook Winter i*cept RS 2 W452. Zaskakująco – dla niektórych – niską pozycję zajęła opona Bridgestone, która zremisowała z firmą Nexen.

Tymczasem stowarzyszenie ADAC sprawdziło dwa rozmiary: 185/65 R15 T oraz 225/45 R17 H. Pierwszy typowy dla samochodów segmentów B i C, drugi dla aut od segmentu C w górę, a także modeli o wyższych osiągach. W obu testach wyniki były dość różne, co tylko potwierdza, że kupując ogumienie do swojego samochodu można się kierować testami wyłącznie wtedy, gdy rozmiar sprawdzany odpowiada idealnie poszukiwanemu.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 185/65 R 15 T [ADAC]

Poz.

Opona Ocena
1. Goodyear UltraGrip 9 Dobra
2. Michelin Alpin A4 Dobra
3. Nokian WR D4 Zadowalająca
4. Vredestein Snowtrac 5 Zadowalająca
5. Esa-Tecar Super Grip 9 Zadowalająca
6. Hankook i*cept RS2 W452 Zadowalająca
7. Bridgestone Blizzak LM001 Zadowalająca
8. Pirelli Cinturato Winter Zadowalająca
9.  Dunlop Winter Response 2 Zadowalająca
10. Nexen Winguard Snow'G WH2 Zadowalająca
11. Uniroyal MS plus 77 Zadowalająca
12. Barum Polaris 3 Zadowalająca
13. Viking SnowTech II Zadowalająca
14. Firestone Winterhawk 3 Niedostateczna
15. Kleber Krisalp HP2 Niedostateczna
Tabela przygotowana na podstawie testu ADAC

Zwycięzcą w teście mniejszego rozmiaru zostały opony Goodyear Ultra Grip 9, które wraz z Michelinem Alpin A4 zostały ocenione jako dobre, ale nie bardzo dobre. Aż 11 produktów uzyskało ocenę zadowalającą, a w tej grupie znalazły się zarówno marki uznawane za premium, jak Pirelli czy Dunlop, jak i marki tzw. tanie, czyli Barum, Nexen czy Viking. Ocenę niedostateczną przyznano produktom markowym średniej klasy — Kleber Krisalp HP2 i Firestone Winterhawk 3.

W teście opon o większym rozmiarze zwycięzcą został Dunlop Winter Sport 5 z oceną dobrą. Zadowalające były opony 10 marek, natomiast ocenę dostateczną przyznano Matadorowi i BF Goodrich. Żaden produkt nie uzyskał wyniku niedostatecznego.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 225/45 R 17 [ADAC]

Poz.

Opona Ocena
1. Dunlop Winter Sport 5 Dobra
2. Pirelli Winter Sottozero 3 Zadowalająca
3. Firestone Winterhawk 3 Zadowalająca
4. Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 Zadowalająca
5. Hankook i*cept evo2 W320 Zadowalająca
6. Nokian WR D4 XL Zadowalająca
7. Uniroyal MS plus 77 Zadowalająca
8. Bridgestone Blizzak LM001 Zadowalająca
9.  Viking SnowTech II Zadowalająca
10. Vredestein Wintrac Extreme S Zadowalająca
11. Yokohama W.drive V905 Zadowalająca
12. Matador MP92 Sibir Snow Dostateczna
13. BF Goodrich G-Force Winter 2 Dostateczna
Tabela przygotowana na podstawe testu ADAC

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kiedy należy zmieniać opony na zimowe?

Jak podaje lobby oponiarskie, ogumienie na zimowe należy wymieniać wtedy, gdy średnia temperatura dobowa spadnie do 7 stopni Celsjusza. W praktyce w Polsce bywa z tym bardzo różnie. Nawet średnie temperatury w okolicy 0 stopni Celsjusza nie zawsze grożą nagłym opadem śniegu. Nawierzchnia zimą jest zazwyczaj sucha lub mokra, a w takich warunkach i tak lepiej sprawdza się ogumienie letnie.

Mieszkańcy południa Polski wiedzą, że już w październiku opony zimowe są na wagę złota. Nie musi to dotyczyć mieszkańców Pomorza. Należy się kierować rozsądkiem i doświadczeniem, ale złota reguła średniej dobowej temperatury 7 stopni Celsjusza jest po prostu bezpiecznym kompromisem.

Ubiegłoroczna zima była wystarczająco przekonująca do zakupu opon zimowych, a przynajmniej całorocznych, które cieszą się coraz większą popularnością. Generalna reguła 7 stopni Celsjusza jest bezpieczna. Trzymając się jej, nie zostaniemy zaskoczeni przez zimę. Warto się jej trzymać również z innego powodu.

Opony zimowe spisują się średnio na mokrym i suchym asfalcie , za to dobrze w porównaniu z oponami letnimi na śniegu. Można więc przyjąć, że niezależnie od temperatury i warunków drogowych mamy cały czas oponę w najgorszym przypadku przeciętną. Jeżdżąc na oponach letnich, które sprawdzają się dobrze na suchym i mokrym asfalcie, ale fatalnie na śniegu, można się znaleźć w sytuacji, że będziemy niemal zupełnie pozbawieni przyczepności.

Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca?

W poprzednim artykule mogliście się dowiedzieć czym są opony całoroczne i przekonać, że technicznie są złotym środkiem na obecnie panujące w…

Źródło: GTU, ADAC

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Fiat będzie produkował silniki w Polsce Grand Prix USA 2016 - Hamilton walczy o swoje Nowe Renault Mégane GrandCoupé - znamy ceny i szczegóły techniczne Zobacz jak ABT odmieniło Volkswagena Tiguana Mercedes niebawem odsłoni swojego pickupa Drogowy Mercedes-AMG GT od stajni wyścigowej Nowy, w pełni autonomiczny autopilot Tesli jest już gotowy Toyota rozszerza produkcję podzespołów w Polsce Seat odświeżył Leona - sprawdź co się zmieniło Lynk & Co 01 – chiński SUV, który podbije Europę? Nowy Renault Scénic – znamy cenę bazową Vilner zajął się wnętrzem Range Rovera Sport Toyota zbuduje hot hatcha opartego na Yarisie? Bugatti 101P - wizja bolidu Formuły 1 na sezon 2020 Mocna Fiesta ST od Mountune Badanie techniczne po terminie dwa razy drożej i tylko w państwowej stacji - projekt nowych przepisów Rząd Niemiec przestrzega właścicieli Tesli przed autopilotem Samochód firmy Apple przechodzi do historii Po downsizingu przyjdzie pora na upsizing? BMW M4 DTM Champion Edition po raz drugi i tym razem mocniejszy MINI Countryman eDrive – pierwsza hybryda marki przed premierą Nico Hülkenberg kierowcą Renault Sport F1 od sezonu 2017 Rajd Hiszpanii 2016 - Ogier czwarty raz z rzędu mistrzem świata Audi ma odejść z wyścigów długodystansowych po sezonie 2017?

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Jakie wnętrza lubią Polacy?