Które opony zimowe są w tym roku najlepsze?© fot. Mariusz Zmysłowski

Które opony zimowe są w tym roku najlepsze?

Marcin Łobodziński
24 października 2016

W okresie jesiennym nierzadko stajemy przed trudnym wyborem zakupu zimowego ogumienia. Choć zwykle kierujemy się ceną i aktualnymi promocjami, to jednak część kierowców bierze pod uwagę wyniki rozmaitych testów opon. Swoje wyniki podały już dwa duże niemieckie stowarzyszenia: GTU oraz ADAC.

W przypadku GTU zbadano typowe ogumienie do współczesnych kompaktów i aut klasy średniej o rozmiarze 205/55 R16. W 18 kategoriach średni najlepszy wynik uzyskała opona Continental Winter Contact TS860. Okazała się najlepsza na każdym rodzaju podłoża, tj. na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 205/55 R16 [GTU]

Poz.

OponaPunkty (maks. 450)Ocena
1.Continental WinterContact TS 860412Bardzo polecana
2.Nokian WR D4387Bardzo polecana
3.Pirelli Cinturato Winter378Bardzo polecana
4.Goodyear Ultra Grip 9376Bardzo polecana
5.Michelin Alpin 5376Bardzo polecana
6.Dunlop Winter Sport 5367Bardzo polecana
7.Hankook Winter i*cept RS 2 W452363Bardzo polecana
8.Bridgestone Blizzak LM001341Polecana
9. Nexen WinGuard Snow'G WH2341Polecana
10.Kumho WinterCraft WP71309Warunkowo polecana
11.Vredestein Wintrac Xtreme S307Warunkowo polecana
12.GT Radial Champiro WinterPro HP305Warunkowo polecana
13.Westlake SW618249Niepolecana
Tabela przygotowana na podstawie testu GTU

Nieznacznie niże ocenione zostały przyznane produktom Nokian WR D4, Pirelli Cinturato Winter, Goodyear Ultra Grip 9, Dunlop Winter Sport 5 oraz Hankook Winter i*cept RS 2 W452. Zaskakująco – dla niektórych – niską pozycję zajęła opona Bridgestone, która zremisowała z firmą Nexen.

Tymczasem stowarzyszenie ADAC sprawdziło dwa rozmiary: 185/65 R15 T oraz 225/45 R17 H. Pierwszy typowy dla samochodów segmentów B i C, drugi dla aut od segmentu C w górę, a także modeli o wyższych osiągach. W obu testach wyniki były dość różne, co tylko potwierdza, że kupując ogumienie do swojego samochodu można się kierować testami wyłącznie wtedy, gdy rozmiar sprawdzany odpowiada idealnie poszukiwanemu.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 185/65 R 15 T [ADAC]

Poz.

OponaOcena
1.Goodyear UltraGrip 9Dobra
2.Michelin Alpin A4Dobra
3.Nokian WR D4Zadowalająca
4.Vredestein Snowtrac 5Zadowalająca
5.Esa-Tecar Super Grip 9Zadowalająca
6.Hankook i*cept RS2 W452Zadowalająca
7.Bridgestone Blizzak LM001Zadowalająca
8.Pirelli Cinturato WinterZadowalająca
9. Dunlop Winter Response 2Zadowalająca
10.Nexen Winguard Snow'G WH2Zadowalająca
11.Uniroyal MS plus 77Zadowalająca
12.Barum Polaris 3Zadowalająca
13.Viking SnowTech IIZadowalająca
14.Firestone Winterhawk 3Niedostateczna
15.Kleber Krisalp HP2Niedostateczna
Tabela przygotowana na podstawie testu ADAC

Zwycięzcą w teście mniejszego rozmiaru zostały opony Goodyear Ultra Grip 9, które wraz z Michelinem Alpin A4 zostały ocenione jako dobre, ale nie bardzo dobre. Aż 11 produktów uzyskało ocenę zadowalającą, a w tej grupie znalazły się zarówno marki uznawane za premium, jak Pirelli czy Dunlop, jak i marki tzw. tanie, czyli Barum, Nexen czy Viking. Ocenę niedostateczną przyznano produktom markowym średniej klasy - Kleber Krisalp HP2 i Firestone Winterhawk 3.

W teście opon o większym rozmiarze zwycięzcą został Dunlop Winter Sport 5 z oceną dobrą. Zadowalające były opony 10 marek, natomiast ocenę dostateczną przyznano Matadorowi i BF Goodrich. Żaden produkt nie uzyskał wyniku niedostatecznego.

Wyniki testu opon zimowych o rozmiarze 225/45 R 17 [ADAC]

Poz.

OponaOcena
1.Dunlop Winter Sport 5Dobra
2.Pirelli Winter Sottozero 3Zadowalająca
3.Firestone Winterhawk 3Zadowalająca
4.Goodyear UltraGrip Performance Gen-1Zadowalająca
5.Hankook i*cept evo2 W320Zadowalająca
6.Nokian WR D4 XLZadowalająca
7.Uniroyal MS plus 77Zadowalająca
8.Bridgestone Blizzak LM001Zadowalająca
9. Viking SnowTech IIZadowalająca
10.Vredestein Wintrac Extreme SZadowalająca
11.Yokohama W.drive V905Zadowalająca
12.Matador MP92 Sibir SnowDostateczna
13.BF Goodrich G-Force Winter 2Dostateczna
Tabela przygotowana na podstawe testu ADAC

Kiedy należy zmieniać opony na zimowe?

Jak podaje lobby oponiarskie, ogumienie na zimowe należy wymieniać wtedy, gdy średnia temperatura dobowa spadnie do 7 stopni Celsjusza. W praktyce w Polsce bywa z tym bardzo różnie. Nawet średnie temperatury w okolicy 0 stopni Celsjusza nie zawsze grożą nagłym opadem śniegu. Nawierzchnia zimą jest zazwyczaj sucha lub mokra, a w takich warunkach i tak lepiej sprawdza się ogumienie letnie.

Mieszkańcy południa Polski wiedzą, że już w październiku opony zimowe są na wagę złota. Nie musi to dotyczyć mieszkańców Pomorza. Należy się kierować rozsądkiem i doświadczeniem, ale złota reguła średniej dobowej temperatury 7 stopni Celsjusza jest po prostu bezpiecznym kompromisem.
Mieszkańcy południa Polski wiedzą, że już w październiku opony zimowe są na wagę złota. Nie musi to dotyczyć mieszkańców Pomorza. Należy się kierować rozsądkiem i doświadczeniem, ale złota reguła średniej dobowej temperatury 7 stopni Celsjusza jest po prostu bezpiecznym kompromisem.© fot. Mariusz Zmysłowski

Ubiegłoroczna zima była wystarczająco przekonująca do zakupu opon zimowych, a przynajmniej całorocznych, które cieszą się coraz większą popularnością. Generalna reguła 7 stopni Celsjusza jest bezpieczna. Trzymając się jej, nie zostaniemy zaskoczeni przez zimę. Warto się jej trzymać również z innego powodu.

Opony zimowe spisują się średnio na mokrym i suchym asfalcie , za to dobrze w porównaniu z oponami letnimi na śniegu. Można więc przyjąć, że niezależnie od temperatury i warunków drogowych mamy cały czas oponę w najgorszym przypadku przeciętną. Jeżdżąc na oponach letnich, które sprawdzają się dobrze na suchym i mokrym asfalcie, ale fatalnie na śniegu, można się znaleźć w sytuacji, że będziemy niemal zupełnie pozbawieni przyczepności.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (15)