Które opony zimowe są w tym roku najlepsze?
W okresie jesiennym nierzadko stajemy przed trudnym wyborem zakupu zimowego ogumienia. Choć zwykle kierujemy się ceną i aktualnymi promocjami, to jednak część kierowców bierze pod uwagę wyniki rozmaitych testów opon. Swoje wyniki podały już dwa duże niemieckie stowarzyszenia: GTU oraz ADAC.
W przypadku GTU zbadano typowe ogumienie do współczesnych kompaktów i aut klasy średniej o rozmiarze 205/55 R16. W 18 kategoriach średni najlepszy wynik uzyskała opona Continental Winter Contact TS860. Okazała się najlepsza na każdym rodzaju podłoża, tj. na suchym i mokrym asfalcie oraz na śniegu.
Poz. | Opona | Punkty (maks. 450) | Ocena |
---|---|---|---|
1. | Continental WinterContact TS 860 | 412 | Bardzo polecana |
2. | Nokian WR D4 | 387 | Bardzo polecana |
3. | Pirelli Cinturato Winter | 378 | Bardzo polecana |
4. | Goodyear Ultra Grip 9 | 376 | Bardzo polecana |
5. | Michelin Alpin 5 | 376 | Bardzo polecana |
6. | Dunlop Winter Sport 5 | 367 | Bardzo polecana |
7. | Hankook Winter i*cept RS 2 W452 | 363 | Bardzo polecana |
8. | Bridgestone Blizzak LM001 | 341 | Polecana |
9. | Nexen WinGuard Snow'G WH2 | 341 | Polecana |
10. | Kumho WinterCraft WP71 | 309 | Warunkowo polecana |
11. | Vredestein Wintrac Xtreme S | 307 | Warunkowo polecana |
12. | GT Radial Champiro WinterPro HP | 305 | Warunkowo polecana |
13. | Westlake SW618 | 249 | Niepolecana |
Tabela przygotowana na podstawie testu GTU |
Nieznacznie niże ocenione zostały przyznane produktom Nokian WR D4, Pirelli Cinturato Winter, Goodyear Ultra Grip 9, Dunlop Winter Sport 5 oraz Hankook Winter i*cept RS 2 W452. Zaskakująco – dla niektórych – niską pozycję zajęła opona Bridgestone, która zremisowała z firmą Nexen.
Tymczasem stowarzyszenie ADAC sprawdziło dwa rozmiary: 185/65 R15 T oraz 225/45 R17 H. Pierwszy typowy dla samochodów segmentów B i C, drugi dla aut od segmentu C w górę, a także modeli o wyższych osiągach. W obu testach wyniki były dość różne, co tylko potwierdza, że kupując ogumienie do swojego samochodu można się kierować testami wyłącznie wtedy, gdy rozmiar sprawdzany odpowiada idealnie poszukiwanemu.
Poz. | Opona | Ocena |
---|---|---|
1. | Goodyear UltraGrip 9 | Dobra |
2. | Michelin Alpin A4 | Dobra |
3. | Nokian WR D4 | Zadowalająca |
4. | Vredestein Snowtrac 5 | Zadowalająca |
5. | Esa-Tecar Super Grip 9 | Zadowalająca |
6. | Hankook i*cept RS2 W452 | Zadowalająca |
7. | Bridgestone Blizzak LM001 | Zadowalająca |
8. | Pirelli Cinturato Winter | Zadowalająca |
9. | Dunlop Winter Response 2 | Zadowalająca |
10. | Nexen Winguard Snow'G WH2 | Zadowalająca |
11. | Uniroyal MS plus 77 | Zadowalająca |
12. | Barum Polaris 3 | Zadowalająca |
13. | Viking SnowTech II | Zadowalająca |
14. | Firestone Winterhawk 3 | Niedostateczna |
15. | Kleber Krisalp HP2 | Niedostateczna |
Tabela przygotowana na podstawie testu ADAC |
Zwycięzcą w teście mniejszego rozmiaru zostały opony Goodyear Ultra Grip 9, które wraz z Michelinem Alpin A4 zostały ocenione jako dobre, ale nie bardzo dobre. Aż 11 produktów uzyskało ocenę zadowalającą, a w tej grupie znalazły się zarówno marki uznawane za premium, jak Pirelli czy Dunlop, jak i marki tzw. tanie, czyli Barum, Nexen czy Viking. Ocenę niedostateczną przyznano produktom markowym średniej klasy - Kleber Krisalp HP2 i Firestone Winterhawk 3.
W teście opon o większym rozmiarze zwycięzcą został Dunlop Winter Sport 5 z oceną dobrą. Zadowalające były opony 10 marek, natomiast ocenę dostateczną przyznano Matadorowi i BF Goodrich. Żaden produkt nie uzyskał wyniku niedostatecznego.
Poz. | Opona | Ocena |
---|---|---|
1. | Dunlop Winter Sport 5 | Dobra |
2. | Pirelli Winter Sottozero 3 | Zadowalająca |
3. | Firestone Winterhawk 3 | Zadowalająca |
4. | Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 | Zadowalająca |
5. | Hankook i*cept evo2 W320 | Zadowalająca |
6. | Nokian WR D4 XL | Zadowalająca |
7. | Uniroyal MS plus 77 | Zadowalająca |
8. | Bridgestone Blizzak LM001 | Zadowalająca |
9. | Viking SnowTech II | Zadowalająca |
10. | Vredestein Wintrac Extreme S | Zadowalająca |
11. | Yokohama W.drive V905 | Zadowalająca |
12. | Matador MP92 Sibir Snow | Dostateczna |
13. | BF Goodrich G-Force Winter 2 | Dostateczna |
Tabela przygotowana na podstawe testu ADAC |
Kiedy należy zmieniać opony na zimowe?
Jak podaje lobby oponiarskie, ogumienie na zimowe należy wymieniać wtedy, gdy średnia temperatura dobowa spadnie do 7 stopni Celsjusza. W praktyce w Polsce bywa z tym bardzo różnie. Nawet średnie temperatury w okolicy 0 stopni Celsjusza nie zawsze grożą nagłym opadem śniegu. Nawierzchnia zimą jest zazwyczaj sucha lub mokra, a w takich warunkach i tak lepiej sprawdza się ogumienie letnie.
Ubiegłoroczna zima była wystarczająco przekonująca do zakupu opon zimowych, a przynajmniej całorocznych, które cieszą się coraz większą popularnością. Generalna reguła 7 stopni Celsjusza jest bezpieczna. Trzymając się jej, nie zostaniemy zaskoczeni przez zimę. Warto się jej trzymać również z innego powodu.
Opony zimowe spisują się średnio na mokrym i suchym asfalcie , za to dobrze w porównaniu z oponami letnimi na śniegu. Można więc przyjąć, że niezależnie od temperatury i warunków drogowych mamy cały czas oponę w najgorszym przypadku przeciętną. Jeżdżąc na oponach letnich, które sprawdzają się dobrze na suchym i mokrym asfalcie, ale fatalnie na śniegu, można się znaleźć w sytuacji, że będziemy niemal zupełnie pozbawieni przyczepności.