Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego

Kia cee’d to pierwszy model tej marki zaprojektowany z myślą o europejskich odbiorcach. Był też produkowany w Europie, a mieszkańcy Starego Kontynentu dobrze go przyjęli. W Polsce kojarzy się głównie z radiowozami i autami flotowymi, a rynek wtórny jest dobrze zaopatrzony. Ma sporo mankamentów, a mimo to cieszy się zainteresowaniem ze względu na przystępną cenę.

Kia cee'd SW

Kia cee'd SW

Ten artykuł ma 2 strony:

Charakterystyka i budowa

Kia cee’d to koreański kompakt stworzony pod klienta europejskiego. Co z tego wynika? Przede wszystkim to, że w przeciwieństwie do wcześniejszego Cerato czy Sephii auto odniosło sukces. Zostało zaprojektowane wspólnie z Hyundaiem. Model i30 – równie dobrze przyjęty przez Europejczyków – to w zasadzie bliźniak cee’da, chociaż z punktu widzenia użytkownika lepszym określeniem byłoby dwojaczki, bo auta dzieli więcej niż można by się tego spodziewać.

Porównywalne są rozmiary i przestronność wnętrza, a nawet stylistyka jest podobna, choć naszym zdaniem Kia jest nieznacznie bardziej konserwatywna w tym temacie. Występowały trzy wersje nadwoziowe, a w praktyce dwie. 3-drzwiowy pro_cee’d to mieszanka hatchbacka i coupé, która niespecjalnie się sprawdza jako samochód sportowy ze względu na niezbyt mocne silniki. Nie jest tak praktyczna jak odmiana pięciodrzwiowa i również wizualnie jakoś nad nią nie góruje, dlatego też nie jest popularna.

Po lewej przed, po prawej Kia cee'd po faceliftingu

Mamy więc w zasadzie dwa nadwozia – klasycznego hatchbacka i kombi oznaczone jako SW. Jest ono dłuższe o 235 mm i ma rzecz jasna większy bagażnik. Jeden z największych w klasie, o pojemności 534 litry. Dla porównania, Hyundai i30 CW ma tylko 415-litrowy kufer, za to nieznacznie więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Tu też można dostrzec zasadniczą różnicę w tych modelach. Hyundai z nadwoziem kombi ma rozstaw osi 2700 mm, podczas gdy Kia 2650 mm. 5 cm to mimo wszystko sporo. Pojemności bagażników hatchbacków wynoszą 340 litrów w obu markach.

Kokpity tych samochodów są do siebie bardzo podobne, wykonane w tym samym stylu i jakości. Zasadniczą różnicą jest to, że Kia nie razi kierowcy niebieskim podświetleniem tak jak Hyundai – jest czerwone lub żółte. Inne są także wskaźniki. W Kii dominuje prędkościomierz.

Kia cee'd

Konstrukcja zawieszenia jest typowa dla samochodów japońskich i koreańskich. Z tyłu zastosowano oś wielowahaczową, która pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia, ale układ jezdny został zestrojony z myślą o komfortowym podróżowaniu.

W 2009 roku samochód poddano liftingowi, ale pierwsze poważniejsze zmiany nastąpiły już w 2007 roku i od 2008 poprawiła się jakość lakieru oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. W 2009 roku zmienił się kształt reflektorów, zderzaków, w lusterkach zamontowano światła kierunkowskazów, a kilka drobnych korekt dokonano we wnętrzu. Od 2010 roku Kia przeszła na inne oznaczenia wersji wyposażenia stosowane do dziś: S, M, L, XL.

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Kia pro_cee'd

Historia Kii cee’d w pigułce:

2006 r. – prezentacja i rozpoczęcie sprzedaży
2008 r. – zmiany techniczne, jakościowe
2009 r. – facelifting
2010 r. – zmiana nazewnictwa wersji wyposażenia
2012 r. – zakończenie produkcji i sprzedaży

Silniki

Koreańskie auto było wyposażane w czterocylindrowe silniki benzynowe oraz Diesla o pojemności do 2,0 litra i mocy do 143 KM. Benzyniaki zaczynały się od motoru 1.4 DOHC o mocy 109 KM, po liftingu 105 KM. Wyżej mamy silnik 1.6 DOHC o mocy 122 KM, po liftingu 126 KM. Był to motor łączony również z czterobiegową skrzynią automatyczną. Topowy silnik benzynowy przetrwał tylko do liftingu, czyli do 2009 roku. Ma pojemność 2,0 litra i osiąga 143 KM. Jego również łączono z automatem.

Diesle to przede wszystkim popularne 1.6 CRDI o mocy 90 lub 115 KM. Oferowano również motor 2.0 CRDI o mocy 140 KM, ale wycofano go po liftingu. Na jego miejsce pojawiła się najmocniejsza odmiana 1.6 CRDI, generująca moc 128 KM. Ta i 115-konna wersja były parowane na życzenie również z automatyczną skrzynią biegów.

Używany Hyundai i30 1.4 / 1.6 MPI (2007–2012) – poradnik kupującego

Po latach bycia marką egzotyczną i niechcianą Hyundai postanowił odmienić swój wizerunek tworząc w Niemczech centrum projektowe, gdzie powstała cała…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł? Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Przejechał ponad 2 mln sto tysięcy kilometrów i się nie poddaje Wygrały plebiscyt Car Of The Year. Sprawdziliśmy, jak sprawują się po latach J.D. Power: samochody, które sprawiają najmniej kłopotów Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Osiem kabrioletów za 10 tys. zł