Historia rozwoju mocy w motorsporcie

Moc i sport samochodowy są ze sobą ściśle powiązane, bowiem wraz z rozwojem sportu następował rozwój mocy silników. Przyjrzyjmy się jak to wyglądało przez lata w dwóch najwyższych kategoriach motorsportu stanowiących mistrzostwa świata. Prześledźmy historię mocy w Formule 1 i WRC.

Ten artykuł ma 3 strony:

Wybraliśmy te dwie jakże różne kategorie motorsportu by pokazać dwie zupełnie różne historie. W Formule 1 wielokrotnie modyfikowano regulamin techniczny, który bardzo często ograniczał pojemność silników, a konstruktorzy robili wszystko, by wycisnąć z nich maksimum. Standaryzacja rozpoczęła się w latach 90., a dopiero w połowie ubiegłego dziesięciolecia zaczęto myśleć o trwałości.

W rajdach samochodowych było zupełnie inaczej. Jednostki napędowe stanowiły konstrukcje seryjne, co prawda po poważnych modyfikacjach, ale jednak miały swoje ograniczenia techniczne, a nie regulaminowe. Za wyjątkiem grupy B, w rajdach obowiązywała też prosta zasada, że moc musi być odpowiednia, a nie maksymalna. Miało to znaczenie nie tylko ze względu na prowadzenie samochodu, ale także na jego wytrzymałość.

Na następnej stronie poznacie krótką historię mocy w Formule 1, a na kolejnej jeszcze krótszą w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Pamiętajcie, że wszystkie podane wartości są jedynie orientacyjne i należy je traktować w znacznym stopniu jako niepotwierdzone informacje, nawet jeżeli były potwierdzone przez samych konstruktorów.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Historia motorsportu

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Krótka historia turbodoładowania Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG Historia turbodoładowania w motorsporcie Jak ewoluowała flota Škody przez ostatnich 13 lat wspierania Tour de France Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - podstawowa linia modelowa [część 1] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Station Wagon [część 3] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 18] Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - linia Prado [część 2] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 17] Starcie tytanów w dziwnym sezonie 2006 - Sébastien Loeb kontra Marcus Grönholm - historia motorsportu Marka Škoda wczoraj, dziś i jutro Lunar Roving Vehicle - historia pojazdu księżycowego Niesamowite samochody koncepcyjne, które nie trafiły do produkcji [cz.2] Kultowe auta ze słynnych filmów z okresu PRL [cz.1] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1] Lamborghini Miura - geneza supersamochodu [historia motoryzacj] Mitsubishi Galant VR-4 Rally Car – protoplasta legendarnego Lancera [historia motorsportu] Ultrarzadkie samochody z lat 80. i 90. ubiegłego wieku [cz.1] Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka