Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało się cenionym klasykiem.

Mitsubishi 3000 GT

Mitsubishi 3000 GT

Ten artykuł ma 4 strony:

Mitsubishi 3000 GT w teorii

Jeden model — wiele nazw i wersji

Mitsubishi 3000 GT lub GTO, a także Dodge Stealth — to jeden model, którego nazw jest więcej niż konfiguracji. Topowe auto może nosić oznaczenie 3000 GTO, 3000 GT, 3000 GT VR-4 lub GTO Twin Turbo AWD. 11 lat produkcji sprawiło, że w międzyczasie powstały aż trzy generacje, przy czym dziś nazwalibyśmy to liftingiem. Technicznie zmiany były nieznaczne, za to stylistycznie auta z początku i końca produkcji różnią się bardziej niż dziś dwie odrębne generacje Golfa.

Auto zadebiutowało w 1990 roku jako Mitsubishi GTO, sprzedawane na rynku amerykańskim przez Chryslera jako Dodge Stealth. Samochód technicznie był najbardziej zaawansowaną konstrukcją, jaka powstała w Japonii obok Nissana Skyline GT-R. Jednak Nissan nie oferował swojego produktu z kierownicą po lewej stronie i nigdy oficjalnie nie sprzedawał w Europie – poza Wielką Brytanią. Mitsubishi miało inną strategię i oferowało swój topowy produkt na wielu rynkach, w tym w Europie. Stąd też wiele różnych nazw.

Dodge Stealth - najłatwiej rozpoznać po tylnym pasie, zupełnie innym niż w Mitsubishi.

Techniczny majstersztyk

Nawet z dzisiejszego punktu widzenia, Mitsubishi GTO to cud techniki, pod warunkiem, że mówimy o najwyższej jego specyfikacji nazwanej 3000 GT VR-4. Samochód ma umieszczoną z przodu poprzecznie jednostkę V6 o pojemności 3 litrów, z podwójnym doładowaniem równoległym, dwoma intercoolerami i chłodnicą oleju. W głowicach umieszczono po dwa wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder, a układ wydechowy ma zmienną regulację pojemności. To dlatego podczas postoju tylko z jednej rury ulatują spaliny. Warto o tym pamiętać przy zakupie.

Jednostka napędowa generuje w sportowym Mitsubishi od 280 KM do 324 KM w wersjach eksportowych. Tak wysokiej mocy nie osiągał żaden japoński wóz sportowy w latach 90. Nawet specyfikacje na eksport rzadko przekraczały 300 KM. Maksymalny moment obrotowy to od 415 do 427 Nm, zależnie od rocznika. Owe maksimum generowane przy 2500 obr./min dawało temu silnikowi niespotykaną elastyczność, ale masa sięgająca 1750 kg po części zabijała osiągi. A i tak były niezłe, ponieważ w zależności od konfiguracji, samochód przyspieszał do 100 km/h w 5 do 6 sekund. Niezależne pomiary wykazywały zwykle wyniki na poziomie 5,1 do 5,5 s. Prędkość maksymalna to 250–260 km/h.

Motor 3.0 Twin Turbo oferował nawet 324 KM, zatem był najmocniejszą japońską maszyną w latach 90., oferowaną na największych rynkach świata.

Prawdziwie bajeczny w tym aucie był jednak układ napędowy i jezdny. W wyższych specyfikacjach auto osadzano na amortyzatorach o regulowanej sile tłumienia z kolumnami resorującymi z przodu w postaci klasycznego MacPhersona, z tyłu jako prosta konstrukcja wielowahaczowa. Amortyzatory można ustawiać w trzech pozycjach twardości. Za hamowanie odpowiadały tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu oraz dwukanałowy system ABS.

Napęd był przenoszony z silnika na jedną z trzech możliwych do wyboru skrzyń biegów. Za Oceanem był to klasyczny automat z czterema przełożeniami, na pozostałych rynkach seryjnie 5-biegowy manual lub 6-biegowy od 1994 roku. Krótsze przełożenia tej ostatniej przekładni wyraźnie wpływają na osiągi.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Dalej mamy centralny mechanizm różnicowy o konstrukcji planetarnej, wspomagany sprzęgłem lepkościowym. Napęd rozdzielany w proporcjach 45:55 co do zasady działania przypomina niektóre konstrukcje quattro. Z tyłu montowano szperę lepkościową, natomiast przód był otwarty. O przyczepność podczas przyspieszania dba również system kontroli trakcji.

Aktywna aerodynamika i napęd na cztery koła nie pomagały zniwelować dużej podsterowności jak system czterech kół skrętnych.

Wersja VR-4 – oznaczana tylko jako 3000 GT — jest ponadto wyposażona w całkowicie mechaniczny system czterech kół skrętnych, dokładnie taki, jaki sprawdzono w Galancie VR-4 w warunkach rajdowych. Jakby tego było mało, o stabilność podczas wysokich prędkości dba aktywna aerodynamika w formie przedniego, wysuwanego splittera oraz unoszonego skrzydła z tyłu.

Ubogie 3000 GT

W rzeczywistości ten wspaniały samochód częściej znajdziemy w uboższej wersji z przednim napędem i silnikiem bez doładowania, generującym 221–226 KM lub w jeszcze prostszej odmianie z 12 zaworami, o mocy poniżej 200 KM. Są to absolutnie nieinteresujące samochody, sprowadzane zwykle w postaci Dodge’a Stealtha w „specyfikacji bezwypadkowej” po uratowaniu przed złomowaniem w USA. Dlatego w tym artykule skupiamy się na GTO Twin Turbo AWD i 3000 GT VR-4.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł? Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego Udane modele samochodów, marek powszechnie uznawanych za awaryjne

Popularne w tym tygodniu:

VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje