Rekordowy import starych samochodów!

W Polsce kwitnie import samochodów używanych, który zdaniem Samaru jest najwyższy od 94 miesięcy. Niestety sprowadzane są coraz starsze auta.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował najnowsze i niestety nie najlepsze informacje na temat importowanych w ostatnich miesiącach samochodów. We wrześniu zarejestrowano po raz pierwszy w kraju 81 926 modeli osobowych, co zamyka trzeci kwartał z wynikiem 690 924 od początku roku. Dla porównania, rynek nowych wygląda następująco: wrzesień – 37 385; trzy pierwsze kwartały 2016 — 347 342.

Jeśli chodzi o rynek aut importowanych, to bieżący rok jest lepszy od poprzedniego o około 15 proc. Samar prognozuje, że z końcem roku osiągniemy wynik około 915 tys. "nowych" samochodów używanych. Niestety zła informacja jest taka, że w ostatnich miesiącach rejestrowane są coraz starsze auta.

W 2015 roku średni wiek samochodu z importu wynosił 11 lat, teraz zbliżamy się do 12 lat. Najwyższy udział w rynku mają modele z roczników 2006 i starszych, a jest to już 63,3 proc. Jeszcze gorzej wygląda obraz dwukrotnie starszych aut, które w ostatnich miesiącach odnotowały gwałtowny wzrost. W stosunku do ubiegłego roku jest to aż 87,9 proc.!

Dawniej liderem w grupie używanych minivanów było Renault Scenic. Obecnie największym wzięciem cieszy się Zafira.

Wnikliwa analiza modeli i rodzajów zasilania prowadzona przez Samar sugeruje, że największym zainteresowaniem cieszą się auta benzynowe sprzed ery bezpośredniego wtrysku paliwa, z motorami o pojemności od 1,6 do 2,0 litra. Nic dziwnego, skoro dużą popularność w kraju mają modele klasy średniej. Nieco mniej rejestruje się benzyniaków z silnikami 1,4–1,6 litra.

Liderem rynku w kategorii silników jest motor 1.8 z grupy Volkswagena – idealny do konwersji na zasilanie gazowe. Popularne są również jednostki benzynowe 1.8 Opla, Forda i Toyoty oraz 2-litrówki BMW i Renault.

Coraz mniejszym zainteresowaniem cieszą się diesle, których udział obecnie wynosi 40 proc. co jest wynikiem najniższym w historii. Polacy zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że oszczędne diesle nie nadają się na każde warunki, a cała oszczędność bierze w łeb gdy trzeba wymienić koło dwumasowe, wtryskiwacz czy turbosprężarkę.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki i modele, w rankingu na razie nic się nie zmienia, ale wyraźnie widać, że Ople zaczynają gonić grupę VW AG. Przyczyną tego stanu rzeczy jest mniejsza popularność diesli, a to właśnie motor 1.9 TDI kusił Polaków najbardziej. Ponadto, w latach 2005–2010 w samochodach marek Volkswagena następowało przejście ze znakomitych motorów wolnossących i doładowanych, na nieudaną rodzinę TSI/TFSI. W tym samym czasie tacy producenci jak Opel czy Ford oferowali nadal dobre konstrukcje Ecotec i Duratec.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

W kategorii marek, Opel jest na drugim miejscu, już daleko przed Audi, a wyraźnie goni Volkswagena, wciąż lidera. Za trzecim Audi są Ford i Renault. Co prawda model A4 wciąż jest najpopularniejszym autem używanym w kraju, a niedaleko za nim mamy Golfa, jednak większy wzrost zainteresowania odnotowała Astra, a duży także Zafira. Passat, sklasyfikowany jako czwarty w zasadzie stoi w miejscu, natomiast bardzo szybko goni go BMW Serii 3. Do końca roku może wyprzedzić dawnego króla diesli. Najwyższe wzrosty z marek notuje Hyundai, natomiast z modeli Ford Fiesta.

Najpopularniejsze modele samochodów importowanych do Polski (import w okresie styczeń-wrzesień 2016 r.)
1. Audi A4 27 878 +11,3%
2. Volkswagen Golf 26 567 +6,5%
3. Opel Astra 24 741 +14,1%
4. Volkswagen Passat 24 722 +2,6%
5. BMW serii 3 20 657 +15,1%
6. Opel Zafira 13 940 +16,0%
7. Audi A3 13 850 +16,0%
8. Renault Scenic 13 773 +10,3%
9.  Ford Focus 13 768 +12,8%
10. Audi A6 13 466 +15,9%
Tabela przygotowana na podstawie informacji z Samar  
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Kierowcy będą zmuszeni wozić ze sobą kolejny dokument? Link4 nie respektuje wypowiadania umów OC Oto oficjalny trailer The Grand Tour! Mercedes E63 AMG z systemem Drift Mode Maserati MC-63 - hiperauto, które nie powstanie Sygnalizacja świetlna z sekundnikami nie zniknie z ulic Zespoły WRC podają składy kierowców na sezon 2017 Polski rynek samochodów osobowych – wrzesień 2016 Terenowy Hyundai Santa Fe gotowy na targi SEMA Problemy z rejestracją Seatów TDI? Nocą wolniej w terenie zabudowanym - nowy projekt przepisów Mercedes wchodzi do Formuły E Bentley będzie sam tankował samochody swoich klientów U.S. Army testuje samochód z ogniwami wodorowymi Jeszcze lżejszy Lotus Exige 350 Special Edition na 50-lecie marki The Grand Tour coraz bliżej, z najdroższą sceną otwierającą w historii telewizji Toyota i Lexus notują ogromny wzrost sprzedaży hybryd Afera spalinowa w USA dobiega końca – historia silników TDI również Ile być zapłacił za autopilota w swoim samochodzie? Infiniti QX Sport Inspiration Concept zapowiada kolejną generację QX50 Rajd Francji (2016) - Ogier nie dał szans rywalom Grand Prix Malezji (2016) - dublet Red Bulla Potężny SUV Brabusa, który może przesuwać góry Koncepcyjny SUV SsangYonga zapowiada następcę Rextona

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Autobahn Stormer Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911 Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend Dodge Challenger - ależ to brzmi! Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee Tydzień w motorsporcie #23 Micra kreuje: niesamowite szezlong i lampa projektu czeskiego artysty, inspirowane sylwetką kompaktowego Nissana