Rekordowy import starych samochodów!

W Polsce kwitnie import samochodów używanych, który zdaniem Samaru jest najwyższy od 94 miesięcy. Niestety sprowadzane są coraz starsze auta.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował najnowsze i niestety nie najlepsze informacje na temat importowanych w ostatnich miesiącach samochodów. We wrześniu zarejestrowano po raz pierwszy w kraju 81 926 modeli osobowych, co zamyka trzeci kwartał z wynikiem 690 924 od początku roku. Dla porównania, rynek nowych wygląda następująco: wrzesień – 37 385; trzy pierwsze kwartały 2016 — 347 342.

Jeśli chodzi o rynek aut importowanych, to bieżący rok jest lepszy od poprzedniego o około 15 proc. Samar prognozuje, że z końcem roku osiągniemy wynik około 915 tys. "nowych" samochodów używanych. Niestety zła informacja jest taka, że w ostatnich miesiącach rejestrowane są coraz starsze auta.

W 2015 roku średni wiek samochodu z importu wynosił 11 lat, teraz zbliżamy się do 12 lat. Najwyższy udział w rynku mają modele z roczników 2006 i starszych, a jest to już 63,3 proc. Jeszcze gorzej wygląda obraz dwukrotnie starszych aut, które w ostatnich miesiącach odnotowały gwałtowny wzrost. W stosunku do ubiegłego roku jest to aż 87,9 proc.!

Dawniej liderem w grupie używanych minivanów było Renault Scenic. Obecnie największym wzięciem cieszy się Zafira.

Wnikliwa analiza modeli i rodzajów zasilania prowadzona przez Samar sugeruje, że największym zainteresowaniem cieszą się auta benzynowe sprzed ery bezpośredniego wtrysku paliwa, z motorami o pojemności od 1,6 do 2,0 litra. Nic dziwnego, skoro dużą popularność w kraju mają modele klasy średniej. Nieco mniej rejestruje się benzyniaków z silnikami 1,4–1,6 litra.

Liderem rynku w kategorii silników jest motor 1.8 z grupy Volkswagena – idealny do konwersji na zasilanie gazowe. Popularne są również jednostki benzynowe 1.8 Opla, Forda i Toyoty oraz 2-litrówki BMW i Renault.

Coraz mniejszym zainteresowaniem cieszą się diesle, których udział obecnie wynosi 40 proc. co jest wynikiem najniższym w historii. Polacy zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, że oszczędne diesle nie nadają się na każde warunki, a cała oszczędność bierze w łeb gdy trzeba wymienić koło dwumasowe, wtryskiwacz czy turbosprężarkę.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki i modele, w rankingu na razie nic się nie zmienia, ale wyraźnie widać, że Ople zaczynają gonić grupę VW AG. Przyczyną tego stanu rzeczy jest mniejsza popularność diesli, a to właśnie motor 1.9 TDI kusił Polaków najbardziej. Ponadto, w latach 2005–2010 w samochodach marek Volkswagena następowało przejście ze znakomitych motorów wolnossących i doładowanych, na nieudaną rodzinę TSI/TFSI. W tym samym czasie tacy producenci jak Opel czy Ford oferowali nadal dobre konstrukcje Ecotec i Duratec.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

W kategorii marek, Opel jest na drugim miejscu, już daleko przed Audi, a wyraźnie goni Volkswagena, wciąż lidera. Za trzecim Audi są Ford i Renault. Co prawda model A4 wciąż jest najpopularniejszym autem używanym w kraju, a niedaleko za nim mamy Golfa, jednak większy wzrost zainteresowania odnotowała Astra, a duży także Zafira. Passat, sklasyfikowany jako czwarty w zasadzie stoi w miejscu, natomiast bardzo szybko goni go BMW Serii 3. Do końca roku może wyprzedzić dawnego króla diesli. Najwyższe wzrosty z marek notuje Hyundai, natomiast z modeli Ford Fiesta.

Najpopularniejsze modele samochodów importowanych do Polski (import w okresie styczeń-wrzesień 2016 r.)
1. Audi A4 27 878 +11,3%
2. Volkswagen Golf 26 567 +6,5%
3. Opel Astra 24 741 +14,1%
4. Volkswagen Passat 24 722 +2,6%
5. BMW serii 3 20 657 +15,1%
6. Opel Zafira 13 940 +16,0%
7. Audi A3 13 850 +16,0%
8. Renault Scenic 13 773 +10,3%
9.  Ford Focus 13 768 +12,8%
10. Audi A6 13 466 +15,9%
Tabela przygotowana na podstawie informacji z Samar  
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Kierowcy będą zmuszeni wozić ze sobą kolejny dokument? Link4 nie respektuje wypowiadania umów OC Oto oficjalny trailer The Grand Tour! Mercedes E63 AMG z systemem Drift Mode Maserati MC-63 - hiperauto, które nie powstanie Sygnalizacja świetlna z sekundnikami nie zniknie z ulic Zespoły WRC podają składy kierowców na sezon 2017 Polski rynek samochodów osobowych – wrzesień 2016 Terenowy Hyundai Santa Fe gotowy na targi SEMA Problemy z rejestracją Seatów TDI? Nocą wolniej w terenie zabudowanym - nowy projekt przepisów Mercedes wchodzi do Formuły E Bentley będzie sam tankował samochody swoich klientów U.S. Army testuje samochód z ogniwami wodorowymi Jeszcze lżejszy Lotus Exige 350 Special Edition na 50-lecie marki The Grand Tour coraz bliżej, z najdroższą sceną otwierającą w historii telewizji Toyota i Lexus notują ogromny wzrost sprzedaży hybryd Afera spalinowa w USA dobiega końca – historia silników TDI również Ile być zapłacił za autopilota w swoim samochodzie? Infiniti QX Sport Inspiration Concept zapowiada kolejną generację QX50 Rajd Francji (2016) - Ogier nie dał szans rywalom Grand Prix Malezji (2016) - dublet Red Bulla Potężny SUV Brabusa, który może przesuwać góry Koncepcyjny SUV SsangYonga zapowiada następcę Rextona

Popularne w tym tygodniu:

Heroiczny wyczyn kierowcy tesli: poświęcił auto by ratować innego kierowcę Próbowała wjechać na parking, straciła prawo jazdy Co dalej ze złotym aventadorem, który został rozbity w Warszawie? Jak produkuje się Bugatti Chirona, czyli najszybsze auto świata? Przejęcie Opla przez PSA z akceptacją władz Niemiec Piękne Ferrari F50 Mike'a Tysona może być Twoje Mitsubishi Eclipse powraca w zaskakującej formie Polscy studenci budują crossa z napędem elektrycznym Lamborghini mogą stanąć w płomieniach. 6000 aut wezwanych do serwisu Ceny polis OC mogą niebawem wzrosnąć jeszcze bardziej Koszty utrzymania samochodu w Europie. Kto płaci najwięcej? Odświeżone Audi RS3 Sportback kusi 400-konnym napędem