Problemy z rejestracją Seatów TDI?

Stowarzyszenie Stop VW poinformowało na swoim portalu, że samochody marki Seat mogą nie być rejestrowane w polskich urzędach. Przedstawiciele hiszpańskiego producenta temu zaprzeczają.

Zdjęcie poglądowe nowszego silnika 2.0 TDI, którego ten artykuł nie dotyczy

Zdjęcie poglądowe nowszego silnika 2.0 TDI, którego ten artykuł nie dotyczy (fot. Seat)

Dzień po złożeniu pozwu zbiorowego w imieniu właścicieli Volkswagenów, Stowarzyszenie Osób Poszkodowanych Przez Spółki Grupy Volkswagen AG opublikowało na swojej stronie internetowej sensacyjną informację dla właścicieli Seatów, wyposażonych w silniki TDI.

Urzędy w całym kraju otrzymują informacje o wycofaniu przez importera marki SEAT oświadczenia o zgodności pojazdów z homologacją typu WE dla blisko 2500 samochodów sprzedanych w Polsce w latach 2009 – 2012 . Oznacza to, że osoby, które zakupiły taki samochód mogą mieć kłopoty ze sprzedażą oraz dalszym użytkowaniem swoich pojazdów. Ma to związek z tak zwaną aferą Volkswagena.

Stop VW

Gdyby powyższa informacja była prawdziwa, oznaczałoby to poważne problemy osób, które zamierzają kupić lub kupiły już samochód tej marki wyposażony w silnik TDI. Przede wszystkim nie mogłyby zarejestrować swoich aut.

Według Stowarzyszenia, trwa obecnie postępowanie wyjaśniające w tej sprawie w starostwach odpowiedzialnych za rejestracje samochodów: Już dzisiaj w niektórych miastach klienci mogą mieć kłopoty z rejestracją aut wyposażonych w wadliwe silniki, gdyż w części starostw wznowiono postępowanie dotyczące pierwszej rejestracji tych pojazdów.

Naszą czujność wzbudziło jednak to, że po sześciu dniach w ogóle nie piszą o tym duże agencje, np. PAP. Nie pisze o tym prasa i poza kopiowaniem informacji ze strony Stop VW nie ma niczego na ten temat w mediach. Postanowiliśmy więc zapytać o tę sprawę Jakuba Góralczyka, kierownika ds. PR Marki SEAT:

Pragniemy poinformować, iż według naszej wiedzy, nie zapadła żadna decyzja administracyjna dotycząca wycofania przez importera marki SEAT oświadczenia o zgodności pojazdów z homologacją typu WE. Nie znane są nam również przypadki odmowy rejestracji w konsekwencji powyższego. Wszystkie auta objęte sprawą silników diesla EA 189 są bezpieczne i sprawne pod względem technicznym oraz można z nich korzystać bez ograniczeń. Sprawa EA 189 ma związek wyłącznie z poziomem emisji tlenków azotu na stanowisku badawczym (w trakcie badań laboratoryjnych), a czynności serwisowe, dedykowane tej tematyce, prowadzone są w porozumieniu z właściwymi władzami homologacyjnymi.

SEAT

W rozmowie telefonicznej z przedstawicielami Stowarzyszenia odwiedziliśmy się, że oświadczenia o zgodności pojazdów z homologacją typu WE wycofuje poprzedni importer Seata, firma Iberia Motor Company SA, która przestała pełnić tę rolę w 2013 roku. Dotyczy to więc wyłącznie samochodów sprzedanych przez IMC. I rzeczywiście, w swoim oświadczeniu Seat temu nie zaprzecza, a poniekąd potwierdza.

Postępowanie wyjaśniające w niektórych urzędach dotyczy tych aut, które wyjechały z salonu do 2012 roku. Czyli nie dotyczy samochodów sprzedanych przez obecnego importera. Kłopoty z ich rejestracją są już rzekomo w urzędzie w Gdyni, ale źródeł tych informacji brakuje w mediach, ponieważ pochodzą wprost ze Stowarzyszenia, które pozyskało je we własnym zakresie.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Faktem jest, że w ciągu kilku, może kilkunastu tygodni wszytko powinno się wyklarować. Jeżeli rzeczywiście są kłopoty z rejestracją starszych Seatów, to pojawią się ich niezadowoleni nabywcy. Tak czy inaczej, Stowarzyszenie Stop VW tą niepotwierdzoną na razie informacją może wpłynąć na ograniczenie importu i sprzedaży używanych aut marki Seat z dieslem.

[aktualizacja]

Biuro prasowe Stowarzyszenia Stop VW przesłało nam odpowiedź Urzędu Miasta Gdyni na zapytanie o toczące się postępowanie wyjaśniające, odnośnie samochodów marki Seat, a jednocześnie potwierdzenie, że nie odmawia się pierwszych rejestracji egzemplarzy z wadliwymi silnikami EA189. Jest to dobra wiadomość dla osób, które planują zakup lub już kupiły Seata TDI i chcą go zarejestrować.

Urząd Miasta Gdyni

UM Gdyni nie wydał żadnej odmowy rejestracji pojazdu z silnikiem EA189.

Zgodnie z art. 72 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu Drogowym (tj. Dz. U. 2012 r., poz. 1137 z późn. zm.) rejestracji pojazdów dokonuje się m.in. na podstawie świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu — jeżeli są wymagane. Tak więc, jeżeli właściciel pojazdu posiada wszystkie wymagane – zgodnie z obowiązującymi przepisami dokumenty – nie ma podstaw do wydania decyzji o odmowie zarejestrowania pojazdu.

Jednocześnie wyjaśniam, iż w dniu 27.06.2016 r. tut. organ otrzymał z firmy Iberia Motor Company S.A. z siedzibą w Warszawie wniosek z dnia 20.06.2016 r. o stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnych o dopuszczeniu do ruchu (o rejestracji) samochodów osobowych marki Seat, które po raz pierwszy zostały zarejestrowane przez Prezydenta Miasta Gdyni z powodu wydania tych decyzji pod wpływem błędu, tj. z powodu rejestracji pojazdów nie spełniających wymagań określonych w art. 66 ust.1 pkt 1) i w szczególności pkt 3) prawa o ruchu drogowym, na podstawie niezgodnych z prawdą, a przez to nieważnych, świadectw (certyfikatów) zgodności WE wystawionych przez SEAT S.A., z siedzibą Autovia A-2, Km. 585 Apdo. de Correos 9108760 Martorell Spain (jako producent pojazdów) w latach 2009–2013 – potwierdzających niezgodne ze stanem faktycznym, że każdy z pojazdów ma cechy konstrukcyjne i funkcjonalne zgodne z homologacją typu WE wydaną przez Organ Homologacyjny Państwa Producenta to jest Ministerio de industria, turismo y comercio – Subdirección General de Calidad y Seguridad Industrial Królestwa Hiszpanii.

Wobec powyższego — zgodnie z art. 157 kodeksu postępowania administracyjnego – przesłano wniosek Iberia Motor Company S.A. wraz z dokumentacją 25 pojazdów do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku.

W sierpniu 2016 r. do tut. organu wpłynęły pierwsze zawiadomienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku o przekazaniu — na podstawie art. 65 §1 kodeksu postępowania administracyjnego — celem rozpoznania wniosku Iberia Motor Company S.A. o wznowienie postępowania w sprawach zakończonych wydaniem przez Prezydenta Miasta Gdyni decyzji ostatecznych w przedmiocie rejestracji pojazdów.

Z uzasadnienia zawiadomień Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku o przekazaniu wniosku celem rozpatrzenia wynika, iż fakt wadliwości świadectw zgodności WE, który został ujawniony w 2015 r. powinien zostać wyjaśniony w kontekście przesłanki wznowieniowej, o której mowa w art. 145 § 1 pkt 5 kpa, zgodnie z którą w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję.

W związku z powyższym, tut. organ rejestrujący wznowił postępowania w sprawach rejestracji pojazdów marki Seat, o które wnioskowała firma Iberia Motor Company S.A. Jednocześnie wystąpiono z pismem do Wydziału Homologacji Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie o zajęcie stanowiska i przesłanie stosownej informacji, czy świadectwa zgodności WE dla wskazanych pojazdów (w załączeniu przesłano stosowne świadectwa zgodności WE) nie zostały uchylone i czy zachowują swoją ważność. Powyższe ustalenia mają istotne znaczenie co do podjęcia dalszych czynności przez tut. organ i zakończenia wznowionych postępowań w sprawie o rejestrację w/w pojazdów.

Źródło: stopvw.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nocą wolniej w terenie zabudowanym - nowy projekt przepisów Mercedes wchodzi do Formuły E Bentley będzie sam tankował samochody swoich klientów U.S. Army testuje samochód z ogniwami wodorowymi Jeszcze lżejszy Lotus Exige 350 Special Edition na 50-lecie marki The Grand Tour coraz bliżej, z najdroższą sceną otwierającą w historii telewizji Toyota i Lexus notują ogromny wzrost sprzedaży hybryd Afera spalinowa w USA dobiega końca – historia silników TDI również Ile być zapłacił za autopilota w swoim samochodzie? Infiniti QX Sport Inspiration Concept zapowiada kolejną generację QX50 Rajd Francji (2016) - Ogier nie dał szans rywalom Grand Prix Malezji (2016) - dublet Red Bulla Potężny SUV Brabusa, który może przesuwać góry Koncepcyjny SUV SsangYonga zapowiada następcę Rextona Toyota i Hyundai prezentują samochody WRC w specyfikacji 2017 Wyścigowe Audi RS 3 LMS dla klientów TCR Tak wygląda odświeżony Lexus IS Oto Audi RS3 Sedan w całej okazałości Znamy polską cenę Škody Kodiaq BMW X2 Concept (2016) - premiera Opel Ampera-e zrewolucjonizuje elektromobilność w Europie? Koncepcyjne Renault Trezor podbija Paryż Nowe Audi Q5 (2017) - premiera Mercedes Generation EQ Concept debiutuje w Paryżu

Popularne w tym tygodniu:

Ford Mustang liderem polskiego rynku aut sportowych Ford odświeżył legendę - sprawdź co się zmieniło Alfa Romeo Stelvio wjeżdża do polskich salonów - poznaj ceny BMW Z4 z silnikiem V10 Vipera Nowe, surowe kary dla drogowych przestępców Nowy projekt Brabusa, czyli zielone piekło na kołach Ferrari F40 Erica Claptona zostało wystawione na sprzedaż Wojskowa zieleń na karoserii BMW M5 Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Sprawdź ile trzeba będzie zapłacić za ładowanie Tesli Znamy ceny i specyfikacje nowej Hondy Civic X 5D Polska firma odmieniła wnętrze Maserati GranTurismo