Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego

Choć trudno oprzeć się ich urokowi, to trzeba uczciwie przyznać, że najnowsze modele Volvo mocno odbiegają od tego, co sprawiło iż ta marka stała się tak rozpoznawalna. Kanciaste, pancerne, z dużymi silnikami i bardzo niezawodne. Te cechy ma stare już Volvo 740/940, które jeszcze można kupić w dobrej cenie, ale prawdopodobnie za chwilę stanie się cenionym klasykiem.

Ten artykuł ma 3 strony:

Charakterystyka modelu

Volvo serii 700 zadebiutowało w 1982 roku. Od razu należy wyjaśnić czym się różni model 740 od 760. Pierwszy napędzają wyłącznie 4-cylindrowe silniki benzynowe lub 6-cylindrowy diesel od Volkswagena. Jest to samochód klasy wyższej, ale niejako w wersji podstawowej. 760 to jego luksusowa odmiana i choć ma te same wymiary, a wizualnie prawie niczym się nie różni, to technicznie już owszem.

Auto ma lepsze wyposażenie, silniki benzynowe V6 niedostępne w 740, a także mocne 4-cylindrówki z doładowaniem. Ponadto, w układzie jezdnym z tyłu od 1988 roku znajdziemy niezależne, wielowahaczowe zawieszenie, podczas gdy w 740 był to do samego końca sztywny most. Oczywiście oba modele mają napęd tylny. 740 trafił na rynek dwa lata po premierze 760.

Prawdziwe, klasyczne Volvo 740 Kombi

W 1990 roku pojawił się następca 940 i 960, który w rzeczywistości jest tym samym autem co seria 700 lecz po liftingu i co więcej, sprzedawanym równolegle z 740 przez dwa lata. Produkcję modelu zakończono w 1998 roku. W 1996 roku zadebiutował model S90/V90, który z kolei był kolejnym wcieleniem 960, również oferowanym równolegle z nim.

Z dzisiejszego punktu widzenia Volvo 740 oferowane z nadwoziem sedan lub kombi (również egzotyczne coupé 780) jest prymitywną konstrukcją, bazującą zresztą po części na serii 200. Jest to spore – prawie 4,8 m – auto klasy wyższej, które jako kombi jest potężnym transporterem. Wygodnie pojadą nim cztery osoby, a i pięć się zmieści.

Volvo 940 trochę różni się od 740, ale technicznie jest to wyłącznie lifting

Bagażnik jest długi, szeroki i zgodnie z dzisiejszymi standardami bardzo płaski. Jeżeli liczymy tylko przestrzeń do linii okien, to w gruncie rzeczy otrzymujemy niewiele, ale do dachu ma aż 990 litrów pojemności. Dzięki pionowo opadającej klapie tylnej, można w nim zmieścić sporo szpargałów zakupionych w IKEI. Po złożeniu oparć kanapy to już niemal auto dostawcze z pojemnością przestrzeni bagażowej 2125 litrów. Nic dziwnego, że po latach od opuszczenia fabryki służył niestety często jako roboczy transporter.

Wizualnie prawie takie samo i technicznie bardzo podobne, ale bardziej luksusowe Volvo 760.

Zobacz również: Nowe Volvo XC90 T8 Excellence (2016) - test

Sedan nie jest już tak praktyczny, ale na pewno nie sposób odmówić mu klasy. Jeżeli nie potrzebujecie kombi, wystarczy wam jego 485-litrowy, płaski kufer. Zadbany egzemplarz dziś na może się lepiej prezentować niż wszechobecne Mercedesy W124. Warto dodać, że cechą charakterystyczną tego modelu układ kierowniczy, pozwalający bardzo dobrze manewrować. Volvo 740 jest zaskakująco zwrotny jak na rozstaw osi o długości 2770 mm.

Historia Volvo 740/940 w pigułce:

  • 1994 r. - prezentacja Volvo 740
  • 1988 r. - delikatny lifting
  • 1990 r. - model 940 i tym samym facelifting 740
  • 1992 r. - zakończenie sprzedaży modelu 740
  • 1998 r. - zakończenie produkcji modelu 940

Silniki

W przeciwieństwie do 760, w bardziej pospolitym Volvo 740 montowano wyłącznie benzynowe czwórki i 6-cylindrowego diesla. Te pierwsze to dwa rodzaje motorów.

Jednostki o pojemności 2,0 litra (seria B19 i B200) oraz 2,3 litra (B23 i B230), miały 8-zaworowe głowice i czerwone kadłuby, stąd też popularne określenie redblock. Bardzo prymitywne motory osiągają moc od 110 KM do 170 KM w wersjach wolnossących i turbodoładowanych. Drugi rodzaj silników to nowsze, bardziej skomplikowane, z 16-zaworową głowicą, również o pojemności 2,0 i 2,3 litra, z turbodoładowaniem lub bez. Osiągają od 145 KM do 200 KM. Oznaczano je kodem B204 lub B234.

Volvo 740 z turbodoładowanym motorem benzynowym jest bardzo podatne na modyfikacje.

Diesel był tylko jeden, o pojemności 2,4 litra, z sześcioma cylindrami w wersji wolnossącej lub doładowanej oraz z intercoolerem. Jest to niemiecki motor Volkswagena D24. Najsłabszy osiąga 82 KM mocy, najmocniejszy 122 KM. Warto wiedzieć, że z modeli osobowych montowano go wyłącznie w Volvo, choć na przykład w Audi 100 pracował silnik o prawie tej samej pojemności.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego Używane kabriolety za rozsądne pieniądze – co kupić do 10 000 zł? Używana Mazda MX-5 NB [1998-2005] – poradnik kupującego Udane modele samochodów, marek powszechnie uznawanych za awaryjne Używany Lexus IS XE20 [2005-2013] - poradnik kupującego Używana Škoda Superb II [2008-2014] - poradnik kupującego Używany Fiat Grande Punto/Punto III [2005-2015] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używana Toyota Auris I [2007-2012] - poradnik kupującego Używany Ford Focus Mk. III [2011-2014] - poradnik kupującego Używana Alfa Romeo MiTo [2008-2015] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego